Dette er de 20 mest leste sakene på terrengsykkel.no i 2020

Trodde du at alt kom til å dreie seg om pandemi og virus i 2020? Eller elsykler, for den del? Tro om igjen, dette er de 20 mest leste sakene på terrengsykkel.no i 2020.

Sist oppdatert 30. desember 2020 kl 07.00
mest lest terrengsykkel.no 2020
MYE LEST: Elsykler, og gjerne av den lettere sorten har vært populært lesestoff i året som gikk. Foto: Specialized

Å si at 2020 har vært et spesielt år ville vært en kraftig underdrivelse. 

Pandemien som har herjet har satt sitt preg på alt og alle, også terrengsykkel.no. Vi kan for eksempel se tilbake på et år med langt færre saker om ritt og konkurranser enn vi er vant med. 

Men helt dødt har det ikke vært. Entusiastiske syklister har holdt hobbyen i live, og på terrengsykkel.no har vi skrevet mange nyhets- og utstyrssaker. 

Naturlig nok preger derfor pandemien til en viss grad lista som følger, men vi ser også at interessen for sykler og utstyr er i aller høyeste grad holdt i live dette året. 

Dette er de 20 mest leste sakene på terrengsykkel.no dette året: 

1 Stor test av elsykler 

Elsykler er og blir populære, samme hva man måtte mene om det. Vi har sett denne saken på toppen av flere lister for årets måneder, og det er kanskje ikke så rart. I forkant av årets sykkelsesong testet vi flere av de råeste elsyklene på markedet i Norge, og denne testen har stadig fått nye lesere.  

 

2 Hvor mye luft skal det være?  

«Hvor vanskelig kan det være?» er det sikkert lett å tenke.

Har du syklet i mange år så vet du sikkert hvilken ventil du har på slangene dine, hvor mye luft det skal være i dekkene dine, og hvilken pumpe du skal ha.  

luft i dekkene sykkel
LETT: Etter du har lest denne saken, har du grei oversikt over luft i dekk, og det som måtte høre til.

Men slik er det ikke for alle, og vi kan glede alle nybegynnere med andreplassen til denne solide saken om hvordan man fyller luft i sykkeldekkene.  

 

3 En rimelig stisykkel med mye moro 

«Rimelig» er et relativt begrep, men vi testet flere av syklene på det norske markedet som regnes som innstegs-modeller fra de ulike merkene.  

Ikke alle kan ta seg råd til drømmesykkelen. Men har du for eksempel reflektert over at det er mulig å begynne et sted, og så oppgradere? Syklene i denne testen vil gjøre en helt fin jobb som din første stisykkel, og hvis du ønsker, kan du oppgradere komponenter. Da vil disse være et flott utgangspunkt.  

 

4 De beste sykkellyktene 

Ikke alle er skrudd sammen sånn at de ser på mørke høst- og vintermåneder som muligheter for god sykling. Det er kanskje fordi de ikke har prøvd å sykle med en skikkelig sykkellykt ennå? 

Vi har testet mange modeller opp gjennom årene, og her er noen av testvinnerne. Kanskje dette er vinteren hvor du prøver, også?  

 

5 «Fulldempere stjeler så mye krefter» 

Gjør de egentlig det? Når Birken var på sitt høydepunkt var det vanlig å kaste ut denne påstanden, og vise til sin helstive grusbanker på åtte kilo.  

Nå, ganske mange år senere er bildet mer nyansert. Dagens fulldempede sykler er veldig, veldig gode. Så hva hvis du både liker stisykling, og ett og annet ritt, skal du da går for en rittfulldemper eller stisykkel?  

Vi ble nysgjerrige på akkurat dét, så vi testet.  

 

6 Årgangs-elsykler på test 

Testene til Terrengsykkel legges det mye ressurser og tid i. Det er fordi vi vet at testene har en stor verdi, også over tid. Ikke alle løper av gårde og kjøper det nyeste og flotteste, noen vil handle brukt og spare noen kroner, eller kjøpe en utgående modell på tilbud.  

Vi kan bare anta at det er derfor elsykkel-testen vår fra 2019 også gjør det bra.  

 

7 Er dette drømmesykkelen?  

Hva er den ultimate terrengsykkelen?

Vi kommer tids nok inn på endurosykkel lenger nede på denne listen, men stisykler med relativt kort vandring og slake vinkler har alltid vært en favoritt-kategori i redaksjonen.  

På begynnelsen av året testet vi et knippe av de råeste på markedet.  

 

8 En lett elsykkel 

I sykling både på landeveien og stien har det alltid vært et poeng å ha en sykkel som ikke veier for mye.

Fokuset på vekt har gått både opp og ned, men spesielt for stisyklistene har ikke dette vært noe stort tema i senere tid, siden de aller fleste moderne stisykler ikke har vært spesielt tunge.  

Enter the elsykkel, og vekt blir plutselig et poeng igjen. Integreringen av både motor og batteri er selvfølgelig med på å dra vekten opp, og de aller fleste elsykler for stisykling har veid opp mot- og rundt 25 kilo.  

Noen kompromisser ble inngått, og vi fikk det vi kanskje kan kalle «lett-elsykler»? Da Specialized Turbo Levo SL ble lansert ble saken mye lest, antakelig på grunn av den lave vekten.  

 

9 En virus-utløst sak 

Det har blitt noen av dem – saker om/for/angående pandemien som har rokket hele verden og Norge dette året.  

Hva hvis du bare vil ta deg en sykkeltur for å klarne hodet i all virus-støyen? Og så kan ikke engang dét gå knirkefritt?  

 

10 Derfor bør du ikke ha sykkelen på taket 

Om det er fordi mange kunne kjenne seg igjen i utsagnet, eller fordi mange vil unngå å kjenne seg igjen, er uvisst.  

Men denne, la oss si, erfaringsbaserte kommentaren oppsummerte greit hvorfor det er gode grunner til å ikke ha sykkelen på taket.  

 

11 Hvor billig kan en stisykkel være? 

Det spørsmålet får vi med jevne mellomrom. Derfor testet vi et knippe rimelige stisykler for allsidig bruk i skogen.  

Les hele testen, så finner du kanskje ut hvilken sykkel du skal ha, og hvor mye du bør sette av om du ønsker ny sykkel i 2021.  

 

12 Av og til er ett tannhjul nok 

Det holder med ett krankdrev, vil vi si. Noen unntak er det, men for de aller fleste terrengsyklister har dette vært gjeldene i flere år nå.

Men har du nettopp tatt opp stisyklingen som du kanskje forlot i 2009 er det mye som har skjedd.  

Vi forklarer hvorfor du bør oppgradere, hvis du ikke allerede har gjort det.  

 

13 Populær innendørstrening for syklister 

Styrketrening har alltid vært viktig.

Selv om syklister i stor grad kunne fortsette på samme måte som før, bare med større avstand i 2020, var det mange som måtte tenke kreativt når våren og korona traff landet samtidig.  

Styrketreningstipsene våre er tidløse og solide, og når vi er på vei inn i ny vinter står de seg godt.  

 

14 Hvor er damene i terrengsykling?  

Selv om sykkelsporten har tatt store steg for å nå likestilling, kan nok alle enes om at det fortsatt er en vei å gå.

Vår kommentator skrev en aldri så liten tordentale i den anledning, som ble mye lest i året som gikk.  

 

15 Norges mest komplette pumptrack-oversikt 

Er pumptracken i ferd med å bli Norges nye ballbinge? Mange vil si det, og det dukker stadig opp flere.

Både erfarne veteraner og nybegynnere lar seg fascinere av hvor mye lek og moro noen kurver i terrenget kan gi, og vår oversikt kan fortelle deg hvor du finner din nærmeste variant.  

 

16 Hvilken hjulstørrelse er best? 

Det er ikke alltid vitenskapelige argumenter holder. Nei, vi snakker ikke om vaksiner og 5G-stråling, vi snakker selvfølgelig om hjulstørrelser på sykkel.

Når vi blir nysgjerrige på noe ønsker vi å komme til bunns i saken, så for noen år samlet vi det som på den tiden var de tre aktuelle hjul- og dekkdimensjonene, og sleit oss ut i åsene bak Barcelona i søken etter svaret på hva som er den beste hjulstørrelsen.  

Det viser seg at dette arbeidet står seg flere år etter, når folk vil ha litt mer beslutningsgrunnlag å lene seg på.  

 

17 Det var det året alle skulle sykle gravel 

Grussykling er ikke noe nytt.  

Men det har fått seg en solid oppsving, og som med mange andre trender ellers, skyldes det til en viss grad at utstyret har blitt bedre.  

Vi testet flere modeller i 2019, som har holdt seg aktuelle langt inn i dette året.  

 

18 Er endurosyklene best? 

Det er mange argumenter som taler for at hvis du bare skal ha én terrengsykkel, så kan det være en endurosykkel.  

På mange måter har denne typen sykler blit spydspissen av utvikling innen terrengsykkel-teknologi.

test endurosykkel
TESTING: Endurosyklene trives best når det går fort nedover. Utstyrsredaktør Øyvind Aas midt i testing. Foto: Christian Nerdrum

De har mye vandring og slake vinkler for å takle utforbakkene, samtidig som de aller fleste av dem tråkker imponerende bra.  

Vi testet flere av de råeste 2020-modellene.  

 

 

19 Dette MÅ du ha om du skal drive med terrengsykling 

Det gleder oss at en test av sykkelhjelmer befinner seg i toppen. Hjelmen er den viktigste beskyttelsen du har hvis noe går galt.  

Teknologien på sykkelhjelmer har utviklet seg mye de siste årene, og det er mye mer som ligger i en hjelm enn bare ei isoporform.  

 

20 En gammel klassiker 

Skrur du mye sykkel selv? Selv om det kan være befriende å bare levere fra seg sykkelen på et verksted, kan det være både lærerikt og kostnadsbesparende å skru litt selv.  

Denne litt eldre saken om hvordan man bytter krank på sykkelen har sneket seg inn på topplisten for 2020.  

Publisert 30. desember 2020 kl 07.00
Sist oppdatert 30. desember 2020 kl 07.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen