Har du et 1x11-drivverk i dag trenger det ikke å være så vanskelig å oppgradere til 12-delt. Likevel er det noen fallgruver å gå i.
Har du 2- eller 3x10-oppsett i dag vil det kreve noe mer å få modernisert sykkelen din til 1x12.
Hvorfor er 12-delt så bra? Du kan lese om det i denne artikkelen, men vi oppsummerer det også her:
12-delt drivverk er bra fordi:

SHIMANO-DRIVVERK: Shimanos terrenggrupper er også nå blitt 1x12, noen år etter SRAM.
La oss begynne med hva du må gjøre for å gå fra et 1x11-oppsett til et 1x12-oppsett.
Har du et Shimano-drivverk med 1x11-oppsett vil dette kunne kreve flere utskiftninger enn med et 1x11-oppsett fra SRAM.
Med et Shimano 1x11-oppsett må du bestemme deg om du vil fortsette med Shimano eller bytte til SRAM. Siden du uansett må bytte de aller fleste delene i drivverket står du nå fritt fram.
Fra Shimano 1x11 til 1x12 må du bytte ut følgende deler:
Kassett - til SRAM NX Eagle 11-50
Bakgir
Girspaker
Kjede - Flere merker har kjeder til 12-delt som passer
Krankdrev - Flere merker har klinger til 12-delt som passer
(Boss) - Hvis du ønsker å bruke annen kassett enn SRAM NX Eagle

RIMELIG: SRAMs NX-kassett passer på tradisjonelt Shimano HG-boss og gir 12 gir.
Det kan også være en ide å se på muligheten for å bytte boss - altså den delen av baknavet som kassetten skrus fast på. Med et boss for 11-delt Shimano-oppsett kan du kun bruke SRAMs 12-delte NX-kassett, og du går da glipp av en av fordelene med 12-delt, det lille 10-tenners tannhjulet ytterst på kassetten. Dette er det som gjør at det fungerer så bra med lite krankdrev.

EKSTRA STOR: SRAMs nye kassetter spenner fra 10 til 52 tenner. Dette gir deg lettere gir og muligheten til å bruke noe større krankdrev for tyngre gir også.
Hva trenger du av verktøy?
For å bytte drivverk trenger du noe spesialverktøy.
Du trenger:
Kransavdrager - denne brukes både til å skru av gammel kassett og ny
Kjedepisk - for å holde på kassetten når du løsner den
Vaierkutter - for å få fint kutt på ny vaier
Kjedekutter - For å kutte kjede i passelig lengde
Unbrakosett/Torcx T25-nøkkel - For å feste bakgir/girspaker
Kjedelås
(Kjedelås-tang)

VERKTØY-BEHOV: Du trenger noe standardverktøy og noe spesialverktøy
For å bytte boss kreves litt forskjellig verktøy. I noen tilfeller kan du bare trekke bosset av navet med hendene.
For optimal girfunksjon bør du kombinere en 12-delt SRAM NX-kassett med SRAM-drivverk forøvrig. Det går også an å bruke Shimanos 12-delte girsystem på en 12-delt SRAM-kassett, men sjansen for at giringen blir litt kranglete er større.

BOSS: Det finnes tre typer boss til terrengsykler. SRAMs Xd-type har gjenger innerst, Shimanos Micro Spline har tynne riller, Shimano HG har flate spor.
Med det klassiske HG-bosset til Shimano, som har vært gjeldende de siste 20 årene og både på 7, 8, 9, 10 og 11-delt, er 11-tenners tannhjul det minste som lar seg montere.
SRAMs 12-delte NX-kassett lar seg montere på det gamle Shimano-bosset, og denne fungerer helt supert, men veier mye og byr på litt mindre spenn i utveksling enn andre 12-delte kassetter fra SRAM og Shimano. NX-kassetten spenner fra 11-50 tenner.
Dyrere SRAM-kassetter går fra 10-50, eller 10-52 for de aller nyeste, mens 12-delte Shimano-kassetter spenner fra 10 til 51 tenner
Større antall tenner på største tannhjul gir lettere gir. Mindre antall tenner på minste tannhjul gir tyngre gir.
Hvilke 12-delte girsystem kan vi velge mellom?
Priser kun for drivverk - ikke bremser. Fra Sykkelkomponenter.no og Bikeshop.no
Du kan blande fritt mellom Shimanos grupper, og innen SRAMs grupper.
f.eks spaker fra Deore, bakgir fra SLX, kassett fra XTR og kjede fra XT-nivå.
Shimano:
Deore: 2595 kroner solgt i løse deler (bakgir, kjede, kassett, girspaker)
SLX: 2559 kroner uten krank - som komplett pakke
XT: 3499 kroner uten krank - som komplett pakke
XTR: 7773 kroner solgt som løse deler (bakgir, kjede, kassett, girspaker)
SRAM
NX: 3499 kroner inkludert krank og 11-50-kassett
GX: 4798 kroner inkludert krank og 10-50-kassett, 5759 kroner inkludert krank, 10-52-kassett og tilhørende bakgir
X01: 10 999 kroner inkludert karbonkrank
XX1: 13 499 kroner inkludert karbonkrank
X01 AXS: 19 998 kroner inkluder karbonkrank
XX1 AXS: 21 249 kroner inkludert karbonkrank
Ønsker du å gå til et rent 12-delt Shimano-oppsett må du uansett bytte boss, hvis det lar seg gjøre på hjulet ditt, til et Shimano MicroSpline-boss. Shimanos 12-delte kassetter passer kun på Shimanos helt nye MicroSpline-boss. Det er ikke alle nav som lar deg bytte boss helt uten videre. Kan du ikke bytte boss til MicroSpline på navet ditt, må du ha nytt nav eller bakhjul.
Ønsker du å bruke SRAMS finere kassetter enn NX må hjulet ditt oppgraderes med SRAMs Xd-boss. Xd-bosset brukes også med SRAMs 11-delte girgrupper. Har du 11-delt SRAM-gruppe fra før vil du ikke trenge å bytte boss for å kunne bruke SRAMs finere 12-delte kassetter. Da SRAMs Xd-boss har vært på markedet siden 2013 er det stor sjanse for at du kan ettermontere dette på baknavet ditt.

SRAM EAGLE AXS: SRAMs trådløse Eagle AXS-girsystem er enkelt å montere.
Ønsker du å gå fra 11-delt SRAM til 12-delt SRAM må du bytte følgende:
Bakgir
Kassett
Kjede
Girspaker
Krankdrev
SRAM lanserte nylig nye bakgir og nye tolvdelte kassetter som spenner fra 10 til 52 (https://www.terrengsykkel.no/sykkelutstyr/utstyrsnyheter/sram-utvider-girspennet-paa-sine-12-delte-girgrupper). Disse ekstra store kassettene fungerer kun med nye mekaniske SRAM-gir, eller med SRAMs 12-delte AXS-gir for trådløs. Selv om AXS-girene ble lansert før SRAM kom ut med 10-52-kassetter fungerer alle AXS-terrenggir med de nye, store kassettene.
Fra 10x2/3 til 1x12
Har du et drivverk med 2 eller 3 tannhjul på kranken i dag kan du også oppgradere til et 1x12-oppsett.
Prosessen er lik som med oppgradering fra et 1x11 Shimano-oppsett ved at du kan bruke SRAMs 12-delte NX-kassett på det bosset du allerede har. På kranken din vil det være mulig å montere et tannhjul beregnet på 1x12-drivverk, men det er egentlig like greit å bytte hele kranken til en som er beregnet på enkelt-drev i utgangspunktet.
Du kan ikke velge å bare beholde ett av drevene som står på dobbel-kranken din allerede å bruke dette.
For å kunne sykle uten frontgir må du ha et spesielt krankdrev som holder godt på kjedet. På disse drevene er annenhver tann tjukk og tynn, slik at de griper inn i kjedets inner- og ytterledd. Sammen med kløtsjen i bakgir beregnet på 1x-drivverkt, gjør dette at kjedet ikke hopper av på kranken. Bruker du et vanlig krankdrev beregnet på 2- eller 3-delt krank vil kjedet spore av drevet hele tiden.
Ønsker du å gå fra 2/3x10/11-drivverk til 1x12 må du bytte:
Boss - evt bruke SRAM NX Eagle-kassett
Krank og drev til enkelt-krank med drev med tjukk/tynn utforming
Girspaker - venstre girspak du har fra før kan du gi til gjenvinning
Kjede
Bakgir
Ordliste:
Boss: Del på baknavet der kassetten festes - gjør at vi kan trå fremover og trille uten at pedalene går rundt
Klinge/drev: Tannhjul på kranken
Kassett: Samlingen tannhjul i bakhjulet
Tjukk/tynn: Utforming på krankdrevet der annenhver tann er tjukk og tynn.