Sykkelgir - tester og nyheter

Gir og drivverk

Skal du ha 1x12 eller 1x11 drivverk på terrengsykkelen din, eller hva med innebygd navgir? Her finner du tester og saker om sykkelgir og drivverk til terresykler.

sykkelgir shimano sram drivverks sykkel gir
SYKKELGIR: Her kan du lese tester av sykkelgir og drivverk til terrengsykling og stisykling.

Girene på sykkelen din er en avgjørende del av drivverket og fremdriften. Her kan du finne tester og omtaler relatert til sykkelgir. 

Vi har testet:

Du finner også tips til hvordan du justerer sykkelgir og oppgraderer til 1x12 drivverk på sykkelen din.

Typer gir

I all hovedsak skiller vi i dag mellom to typer girsystemer på sykkel: Utenpåliggende gir og innebygde navgir.

De utenpåliggende girene er dem vi alle kjenner. Her flytter et gir kjedet opp og ned på en kassett med tannhjul i forskjellig størrelse.

Innebygde navgir består av tannhjul inne i selve baknavet. Kjedet går rundt et fast tannhjul, mens selve giringen foregår ved at tannhjulene inne i navet bytter plass og flytter på seg for å lage forskjellige utvekslinger. Norske Kindernay er en av få produsenter som lager girnav som er konstruert for å tåle hard terrengsykkelbruk.

Når det kommer til utenpåliggende gir har terrengsykler nå endt opp med 1x12-oppsett som standard. Dette betyr at du har ett tannhjul på kranken og 12 tannhjul i kassetten i bakhjulet.

I terrengsyklingens barndom hadde terrengsykler 3x6-oppsett, før utviklingen gikk videre gjennom 3x7, 3x8 og 3x9. Så innførte girprodusenten SRAM 2x10, som Shimano matchet med både 2x10 og 3x10. SRAM trumfet med 1x11 og rykket raskt i fra med 1x12-oppsett fra 2015. Fra og med 2019 har både Shimano og SRAM hatt 1x12-oppsett som standard på terrengsykler.

Shimano hadde tidligere elektroniske versjoner av toppgruppene XTR og XT. Da i 2x10-oppsett. Shimanos Di2-teknologi, som er veldig populær på landeveissykler sender girsignalene fra knapper til gir med tynne ledninger. Shimano har ikke satset på Di2-i terrenget siden 2018.

Siden 2019 har SRAM hatt elektroniske gir med trådløs betjening. Den amerikanske produsentens såkalte AXS-teknologi har et oppladbart batteri på bakgiret og sender trådløse signaler mellom gir-knappene på styret og bakgiret. SRAMs AXS-teknologi kan brukes på tvers av produsentens girsystemer for terrengsykler, gravelsykler og landeveissykler. AXS-teknologien brukes også på Rock Shox sin trådløse senkepinne Reverb AXS.

Krankdrev og utveksling

Dagens 1x12-oppsett lar seg spesialtilpasse på flere måter. SRAM tilbyr to forskjellige kassettstørrelser - 10-50 eller 10-52.

Shimanos tolvdelte kassetter spenner fra 10-51.

I tillegg kan man tilpasse utvekslingen terreng og bruk. I rundbane- og maratonritt brukes det gjerne tannhjul med 36-40 tenner, mens man til stisykling gjerne bruker 28-32 tenners krankdrev. Endurosykler kan gjerne ha en mellomting, 32-36 tenner, avhengig av løypene som skal sykles.

Kassettene fra Shimano og SRAM skal i følge produsentene ikke fungere optimalt om hverandre. Du kan heller ikke montere en 12-delt Shimano-kasset på et baknav beregnet på SRAM-kassett. Ei heller motsatt.
SRAMs 12-delte kassetter på GX, X01 og XX1-nivå krever SRAMs spesielle XD-boss for feste av kassett til baknav. SRAM NX-kassetten spenner fra 11-50 og monteres på Shimanos vanlige HG-boss.
Shimanos nye 12-delte kassetter kan kun monteres på Shimanos helt nye MicroSpline-boss.

SRAM sine 12-delte girsystemer har tilnavnet Eagle. 11-delte varianter av XX1, X01, GX og NX finnes fortsatt på markedet. Også Shimanos rimeligere grupper, SLX og Deore kommer i 11-delte versjoner.

I tillegg til de to store gir-aktørene på markedet finnes det

Produsentenes 12 delte gir-hierarki anno 2022

Rangert fra dyrest til rimelig:

  1. SRAM XX1 Eagle AXS

  2. SRAM X01 Eagle AXS

  3. SRAM GX Eagle AXS

  4. SRAM XX1 Eagle Mekanisk - Shimano XTR 1x12

  5. SRAM X01 Eagle mekanisk - Shimano XT 1x12

  6. SRAM GX Eagle Mekanisk - Shimano SLX 1x12

  7. Sram NX Eagle Mekanisk - Shimano Deore 1x12

  8. SRAM SX Eagle Mekanisk

Test av SRAM AXS Eagle elektronisk gir

SRAMs trådløse AXS girsystem rydder opp foran styret og overlater girpresisjonen til digitale signaler. Hvordan fungerer det i praksis i terrenget?

SRAM AXS XX1
SUPERGIR: XX1 AXS er SRAMs aller gjeveste bakgir. Det er trådløst og elektronisk.
TS_anbefaler
SRAM Eagle AXS 12-delt girsystem

Pris: 

  • Ca 10 500 for oppgraderingskit hvis du har 12-delt SRAM fra før. 

  • X01 oppgraderingskit: ca 9000 kroner

  • GX  oppgraderingskit: ca 6500 kroner

Vekt bakgir: 

  • XX1: 350 gram + 26 gram for batteri

  • X01: 365 gram + 26 gram for batteri

  • GX:  420 gram + 26 gram for batteri

  • Vekt AXS fjernkontroll: 70-80 gram avhengig av styreklemme 

  • SRAM.com

skala
9/10

De aller fleste terrengsykler kommer nå levert med 1x12-oppsett, der all giring skjer bak på kassetten i bakhjulet. SRAMs nyeste girsystemer er i tillegg trådløse og elektroniske slik at du slipper girvaier fra styret til bakhjulet. 

SRAM, som var først ute med 1x12-oppsett er alene på markedet med elektronisk gir på terrengsykler. X01 og XX1 AXS er toppgruppene for trådløs elektronisk giring. De er i praksis like, selv om XX1 er noe dyrere enn X01. Også på GX-nivå finnes nå trådløst AXS-system. GX-bakgiret er snaue 100 gram tyngre enn XX1-giret. Funksjonen er lik. 

Sammenlignet med tilsvarende mekaniske grupper veier AXS-bakgirene 100 gram mer enn de mekaniske girene. Girknappene er til gjengjeld ca 50 gram lettere enn de mekaniske girspakene. 

Det er hovedsakelig to fordeler med trådløst og elektronisk girsystem. 

  • Du slipper girvaier og strømpe foran styret, inne i rammen og ved bakgiret. Dette gjør at du heller ikke må etterjustere giret når vaieren setter seg og strekker seg.

  • Det elektroniske systemet fungerer likt hver gang. Giringen foregår helt uavhengig av hvor hardt du trykker på knappen. Det kan ikke kommer skitt eller frost i vaierføringen. Du trykker på knappen på styret og giret flytter seg dit du ønsker. At det er en motor som både flytter giret oppover og nedover kassetten gjør at du ikke er avhengig av vaier- og fjærspenn for å gire, slik du er med mekaniske systemer. 

En ulempe er at du ikke kan lure kjedet opp på neste tannhjul ved å trykke litt forbi et klikk hvis du har et system som er litt ujustert. AXS-systemet girer perfekt når det er justert riktig, men du har ikke samme muligheten til å jukse til et girskift hvis giret eller girøret har blitt litt bøyd f.eks. 

Test av SRAM AXS XX1
FJERNKONTROLL: Du kan selv velge hvilken vei de forskjellige knappene skal gire.

Girhendelen, eller fjernkontrollen på styret har en plate som du kan trykke i to retninger. Rett innover, eller oppover. I tillegg kan du trykke på en knapp på baksiden av platen med pekefingeren. Du kan bruke AXS-appen på telefonen til å velge hvilken vei giret beveger seg for de forskjellige trykkretningene.

Test av SRAM AXS XX1
GIRPLATE: Du kan trykke øvre del av platen oppover, eller nedre rett innover.

Funker som det skal

Giring med AXS fungerer som SRAM sier at det skal. Du trykker på knappen på styret og bakgiret flytter seg. For å gire flere gir om gangen kan du enten holde knappen inne eller trykke mange ganger i rask rekkefølge. Motoren sørger for at giret havner på samme sted i forhold til kassetten hver gang. 

Systemet har vist seg å tåle mye juling og vanskelig forhold. Selv med kassetten full av snø, gjørme eller is går giret dit det skal, hver gang. Med mekaniske SRAM Eagle systemer kan det noen gang være problematisk å gire mange gir på en gang i en stressa situasjon. Dette går helt problemfritt med AXS. Selve girskiftet er ikke lynraskt som i klikk, klikk, det kommer en kort summelyd fra giret ved hvert skifte og kjedet flytter seg. 

Motoren i bakgiret flytter kjedet til rett tannhjul uansett om du står med full kraft på pedalene. At du ikke kan bruke egen timing og fingerspissfølelse kan gjøre at noen girskift krangler litt. Vi har opplevd ved noen anledninger at systemet låser seg litt når vi girer fra et gir langt ned på kassetten til et av de aller letteste girene i en smell. Dette er situasjoner der også mekaniske gir ville ha slitt, men innøvd fingertiming kan noen gang gjøre at dette funker. SRAMs motor girer når du trykker på knappen uansett spenn i kjedet. Skal du fra tyngste til letteste gir på kort tid er det lurt, også med AXS å gire et par gir om gangen i stedet for å trykke på girknappen 10-11 ganger på rappen. 

Test av SRAM AXS XX1
ALTERNATIV: Du kan også bruke knappen bak den store knappen. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Under testing har vi noen ganger opplevd at giret ikke er 100% presist på de to minste tannhjulene på kassetten og at kjedet har brukt litt tid på å klatre et hakk opp, eller at vi har måtte trykke to ganger opp og en gang ned på fjernkontrollen. Når giret er upresist som dette så er det som oftest et resultat av noe upresis avstand mellom girets øvre trinsehjul og selve kassetten. En kjapp justering av b-spenningsskruen fikser dette.

SRAM XX1 AXS består av: 

  • Fjernkontroll på styret

  • Bakgir med batteri, motor og sender/mottaker av radiosignaler

  • Batterilader

  • Justeringsguide i plast

  • Drivverk-deler forøvrig lik tilsvarende mekanisk gruppe - kassett, kjede, krank og drev.

Enkel montering

SRAMs trådløse AXS-girsystem består egentlig kun av to unike deler, sammenlignet med produsentens tilsvarende mekaniske girsystem. Skal du oppgradere fra mekanisk SRAM Eagle-drivverk til AXS er det bare bakgiret og girspakene du trenger å bytte. Bakgiret skrur du bare på sykkelen. Kjedet trer du gjennom giret på vanlig måte. Fjernkontrollen fester du enkelt på styret med standard styreklemme. 

AXS-systemene har en fjernkontroll på styret og et batteridrevet bakgir. Ingen vaiere eller ledninger mellom styre og bakgir. 

Parring mellom gir og fjernkontrollen på styret foregår ved at du trykker inn en knapp på bakgiret og holder tilsvarende knapp på fjernkontrollen inne. Det går på et blunk. Du kan kontrollere sammenkoblingen i AXS-appen på mobilen, eller enkelt ved å trykke på en av girknappene. Bakgiret vil gi fra seg et grønt lys, en summelyd og flytte litt på seg. 

Du kan parre sammen fjernkontroll og bakgir før du monterer disse på sykkelen, eller du kan gjøre det etter at alt er montert. Du trenger ikke å bruke appen hvis du ikke vil, da systemet fungerer uten denne. 

Test av SRAM AXS XX1
GIRKNAPP: Bakpå bakgiret sitter en liten knapp som brukes til parring med fjernkontrollen, eller til å gire med uten fjernkontrollen.

Justering

Du justerer giret ved hjelp av en justeringsknapp på fjernkontrollen. Ofte vil du kunne hoppe over dette steget, da giret er forhåndsprogrammert til å passe SRAMs kassetter, men plasseringen av kassetten i forhold til girøre og gir kan variere med noen millimeter fra sykkel til sykkel. Girets ytterpunkter må justeres på samme måte som et mekanisk gir med høy og lav-skruer på giret. 

Når du først monterer bakgiret bruker du en medfølgende plastguide til å justere inn riktig b-spenn i bakgiret, altså avstanden mellom girets øvre trinsehjul og kassetten. 

Et trykk på justeringsknappen på fjernkontrollen mens du trykker giringsknappen i en retning  finjusterer giret med 0,2 mm i den retning girknappen du trykker på fungerer. Denne operasjonen kan du også gjøre i AXS-appen. 

Test av SRAM AXS XX1
JUSTERINGSKNAPP: Holder du AXS-knappen under fjernkontrollen inne mens du trykker på giringsknappen justerer du giret 0,2 mm i en retning.

Hacke-sikker

Fjernkontrollen sender trådløse signaler til bakgiret via en sendingsprotokoll SRAM selv har utviklet. Det skal ikke være mulig å hacke seg inn på AXS-frekvensen. Bakgiret kan også betjenes ved mobil-appen som kobles opp mot systemet via blåtann. 

Du kan også gire ved å trykke inn den lille knappen på selve bakgiret. Et trykk på knappen flytter giret ett hakk nedover kassetten. To raske trykk flytter giret oppover. Dette kan være nyttig hvis fjernkontrollen på styret går i stykker eller går tom for batteri, eller når du mekker på sykkelen og har bakgiret lettere tilgjengelig enn fjernkontrollen. 

Test av SRAM AXS XX1
BATTERIDEKSEL: Det ekstra dekselet på batteriet her er ekstrautstyr.

Bakpå selve bakgiret sitter det oppladbare AXS-batteriet som driver motoren i giret. Dette er likt alle andre AXS-batterier fra SRAM. Du kan bruke samme batteri på landeveisgirene dine eller på AXS-senkepinnen. I fjernkontrollen sitter et standard 2032 myntbatteri. 

Selv om selve bakgiret er tyngre enn tilsvarende mekanisk bakgir fra SRAM, er totalvekten for et AXS-oppsett 5-15 gram lettere enn tilsvarende mekanisk. XX1 AXS Eagle er 5 gram lettere enn XX1 mekanisk Eagle, mens X01 AXS Eagle er 15 gram lettere enn X01 Eagle mekanisk. 

Vektbesparelsen ligger i bortfall av vaier og strømpe og at fjernkontrollen er lettere enn tilsvarende mekaniske girspaker.

Test av SRAM AXS XX1
UTSATT TAPP: Batterihaken som hektes i bakgiret har lett for å brekke. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Lang batteritid

Batteriet som sitter bakpå bakgiret har nok strøm til flere titalls timer sykling. Avhengig så klart av hvor mye du girer. Batteriet lades enkelt med en liten ladestasjon som følger med. 

Lyset på bakgiret gir deg varsel i god tid når du må lade batteriet ved å endre farge fra grønt til rødt ved girskift. Grønt lys betyr minst 75 % gjenværende batterikapasitet. Rødt lys betyr 10-25 %. Blinkende rødt lys betyr mindre enn 10% gjenværende batteri. Det er en bevegelsessensor i bakgiret som skrur på systemet når sykkelen beveger seg. Når sykkelen står stille skrur systemet seg av etter 30 sekunder for å maksimere batteritiden. 

Batteriet går fra tomt til fullt på en time i laderen. 

Batteriet er lett å hekte av fra bakgiret. Det er også enkelt å ha med et reservebatteri på tur, hvis man skulle ønske det. Vi har aldri opplevd å miste et batteri i fart. Men vi har opplevd at en hake på batteriet brekker av ved litt uforsiktig demontering. Selv uten denne haken sitter batteriet godt fast i giret, selv ved uvøren stisykling og ved fall. 

Fallfunksjon

AXS-bakgirene har en egen innebygd fallfunksjon som gjør at giret kjenner når du går på trynet. Da passer det på å flytte seg ut av veien, slik at du ikke bøyer gir eller girøre i fallet. Giret flytter seg rett og slett innover mot hjulet i en lynrask unnamanøver. 

Da bakgirene er ekstremt dyre og avanserte, er dette en kjærkommen funksjon som fungerer som den skal og sparer deg for dyre girbrekkasjer. AXS-giret oppleves forøvrig som mer robuste og solide enn tilsvarende mekaniske gir. Det holder også kjedet stramt ved hjelp av en kraftig kløtsj i giret. 

Akkurat som på SRAMs mekaniske gir har AXS-giret en knapp som holder girarmen unna når du ønsker å ta bakhjulet av og på. 

Test av SRAM AXS XX1
KJEMPEKASSETT: SRAMs nyeste Eagle-kassetter spenner fra 10-52 tenner

Ekstra stor kassett

Nye SRAM AXS-oppsett bruker en 12-delt kassett som spenner fra 10-52 tenner. Dette gir et stort girspenn som gjør det mulig at ett enkelt krankdrev vil fungere til alt fra maratonritt til bratt stisykling.

Eldre AXS-gir fra 2019 og 2020 kan også brukes med den nye, store kassetten, selv om den originale 12-delte kassetten fra SRAM gikk fra 10-50. 

Bedre enn mekanisk?

Det store spørsmålet er om AXS-systemet er verdt de ekstra pengene. Vi kan konkludere med at det er bedre i funksjon og har bedre holdbarhet enn SRAMs mekaniske systemer. Det er suverent enkelt å montere, samt ganske enkelt å justere. Hvor mye du synes det er verdt at du slipper vaier og strømpe mellom styre og bakgir må du selv avgjøre, men det elektroniske systemet medfører at giret vil være akkurat like presist på tur nummer 100 som på tur nummer 1, så lenge ikke giret eller girøret blir bøyd på noe vis. 

At bakgiret tvinger kjedet på plass med en kraftig motor kan i teorien medføre noe økt slitasje på kassett og kjede, men i praksis er dette sannsynligvis neglisjerbart. 

Etter å ha syklet med AXS-systemet både på gravelsykkelen og på flere terrengsykler er det nesten umulig å ønske seg tilbake på et mekanisk system. Det er to klare ulemper med AXS kontra Eagle mekanisk. Det koster en del mer, og du kan risikere å gå tom for batteri på tur hvis du ikke sjekker batteristatus før du drar ut. Sørger du for alltid å ha et ekstra fulladet batteri på lur unngår du dette. 

Prissammenligning mellom AXS og mekanisk Eagle-gir

  • XX1 mekanisk bakgir og girspaker: 3799+1798= 5597 kroner

  • XX1 AXS oppgraderingskit bestående av bakgir, girknapper, batteri, lader og justeringsguide koster 10 500 kroner

  • GX mekanisk bakgir og girspaker: 1298 + 469 kroner =1767 kroner

  • GX AXS upgrade kit: 6198 kroner

Hvis vi ikke teller på hundrelappene vil vi velge AXS over mekanisk giring hver gang. Vi vil også foretrekke GX AXS over mekanisk XX1. Her er prisen omtrent den samme. 

SRAM har med sine AXS-grupper virkelig satt en ny standard for giring i terrenget. 

VURDERING
Totalinntrykk
PLUSS

Presis giring uansett føre

Superenkel montering

Programmerbar fjernkontroll

Ryddig styre

Robust bakgir 

Stort girspenn

Enkel lading av batteri

Beskytter seg selv mot brekkasje

MINUS

Dyrt!

Litt uvant girbevegelse for tommelen

Litt krevende å justere første gang

Hake på batteriet brekker lett

Vanskelig å fikse på ute i terrenget.

Du kan gå tom for batteri ute på tur.

Test av Shimano XTR 1x12

Shimano kommer sent til 12-girs-festen, men de kommer som vanlig godt. Vi har testet Shimano XTR 1 x 12.

shimano xtr sykkelgir
TOPPNIVÅ: Shimano XTR er det dyreste og beste girsystemet fra Shimano. Foto: Shimano.

Ser man på utviklingen for drivverk på sykler, har det skjedd både mye og lite i løpet av ganske mange år. Selv om mange har gjort forsøk på å lage drivverk i nav, girbokser i rammer og lignende, er det fortsatt det tradisjonelle, utenpåliggende navgiret som er gjeldene. 

Det har dog skjedd mye siden det første navgiret kom, og spesielt i senere tid. Den første XTR-gruppen kom i 1992, og ble introdusert med 3 x 8 gir. Tredelt krank, altså. Tre tannhjul foran var i mange år helt vanlig. (Og vi har gått gradene fra 3 x8 til 3x9, 3x10 og til og med 3x11 fra Shimano. I senere tid har girene, i hvert fall fra Shimanos hovedkonkurrent SRAM bare blitt færre. Ved å ta bort drev på kranken er vi nå kommet til at 1x12 er tilstrekkelig utvalg gir på terrengsykler. 

I ALL SIN PRAKT: Dette er de nye XTR-komponentene fra Shimano.
I ALL SIN PRAKT: Dette er de nye XTR-komponentene fra Shimano.

På 2000-tallet har SRAM stått for noen av de største paradigmeskiftene på drivverk. Det begynte med at de introduserte XX-gruppen i 2010 som den gang hadde to tannhjul foran og ti bak. Et motsvar kom fra Shimano noen år senere. Men verdens terrengsyklister hadde knapt rukket å bytte drivverk på sykkelen før SRAM lanserte den første gruppen med 1x11. Når Shimano endelig kom på banen med sin 1x11-gruppe var det ikke mye 

I 2016 klinte innovatørene i SRAM nok en gang til med sin Eagle-gruppe, som har 12 gir på kassetten. 1x12 har blitt omfavnet av terrengsyklister i alle kategorier siden. Det økte spennet i gir gjør at selv ikke de argeste rittsyklistene trenger å bekymre seg for å ha et stort nok utvalg av gir, eller tunge nok gir. 

Nå kommer Shimano endelig med sitt motsvar til SRAMs 1x12. Den nye gruppa er en manifestasjon på forskjellen mellom de to store bastionene som lager drivverk til terrengsykling. Der SRAM har gjort et nummer ut av at framgiret er dødt, vil den nye gruppa til Shimano fortsatt gi deg muligheten til å kjøre to-delt krank. Det er flere konfigurasjoner man kan kjøre. Ikke bare kan du kjøre 1x12 - Shimano tilbyr deg også 2x12 og 2x11. 2x12 vil gi deg mindre sprang mellom girene, og lar deg bruke mer av tiden på midten av kassetten for mindre slitasje. 

VALGET ER DITT: Shimano XTR er nå tilgjengelig i både 1x12 og 2x12-konfigurasjoner. Kjører du 2x12 får du også muligheten til å ha mindre sprang mellom girene.
VALGET ER DITT: Shimano XTR er nå tilgjengelig i både 1x12 og 2x12-konfigurasjoner. Kjører du 2x12 får du også muligheten til å ha mindre sprang mellom girene.

Noen begrensninger er det, til tross for nyvinningene. Da SRAM lanserte sin første 1x11-gruppe, endret de også på innfestingen av kassetten på navet for å gjøre plass til flere tannhjul, og spesielt det minste tannhjulet på 10 tenner. Dette kalte de XD-driver, en smalere ny versjon av det vi har sett før på boss. 

Shimano omgikk dette ved å fortsatt ha 11 tenner på minste tannhjul på sin 1x11-gruppe. Dette gikk på bekostning av muligheten til tunge nok gir i kombinasjon med lette nok gir og små krankdrev. SRAMs 1x11 hadde spenn fra 10-42, Shimanos fra 11-42.

Nå har også Shimano redesignet bosset sitt for å gjøre plass til en 10-er klinge ytterst. Borte er begrensningen med 11 tenner som minste drev på kassetten. Bosset er ikke kompatibelt med andre hjul enn de som blir laget av Shimano, og DT Swiss. 

Ingen andre produsenter får lage hjul og nav med Shimanos nye boss, enn så lenge. Dette betyr at hvis du vil kjøre den nye gruppen må du ikke bare kjøpe drivverket, men også bytte hjul eller nav for å bruke den nye kassetten. 

SMYKKE: Den nye XTR-kranken har utseendet gående for seg.
SMYKKE: Den nye XTR-kranken har utseendet gående for seg.

Shimano bruker en standard de kaller I-spec for å montere sammen gir- og bremsehendler på styret. Med den nye XTR-gruppen kommer en ny I-spec-standarden på hendlene, som gjør også at den nye gruppen ikke er bakover-kompatibel med tidligere I-spec-komponenter. Dette vil bety at du ikke kan montere gamle girspaker på de nye bremsene, og omvendt. Fordelen med den nye I-spec-standarden er at den gir økt justeringsgrunnlag – 14 mm sideveis, og 60 graders rotasjon. 

Den nye gruppen kommer foreløpig ikke med Di2-teknologi, men ingeniørene fra Shimano antydet at dette vil komme. Samtidig var de klare på at elektronisk giring har vært en større suksess på landeveien enn på smale stier. 1x12 vil i første omgang bare være tilgjengelig på XT-nivå, men det er bare et spørsmål om tid før dette blir gjort tilgjengelig på lavere prispunkter. Både hos Shimano og SRAM har det tidligere vært slik at det går et par år før budsjettversjonene er tilgjengelige. 

Saken fortsetter under

_IKS4032
TESTING TESTING: Terrengsykkel dro til Kranjska Gora i Slovenia for å teste den nye XTR-gruppen. Foto: Shimano / Irmo Keizer

NYE XTR I BRUK 
Det sentrale spørsmålet er nå om Shimano tar igjen sin argeste konkurrent. For å finne ut av det dro vi til Kranjska Gora i Slovenia, hvor Shimano inviterte sykkeljournalister til å sette den nye gruppen på prøve. Og siden den største forventningen har vært knyttet til drivverket, så er det nettopp dette vi har hatt fokus på å vurdere. I løpet av fire dager fikk vi syklet på sykler satt opp både med det Shimano kaller XC-versjonen, og enduroversjonen. 

Med en 1x12-teknologi som har vært tilgjengelig på markedet i mange år, har sikkert mange lurt på hvilke nyvinninger Shimano kan bringe på banen. I all hovedsak er Shimanos nye gruppe svært lik SRAM Eagle. 51 tenner på største tannhjul kontra SRAM´s 50 merker du neppe. 

Kontaktpunktene er gode. Hendlene som har den nye i-spec standarden lar seg justere i den vinkelen du selv ønsker. Og det er fortsatt en distinkt forskjell i hvordan hendlene føles. 

Ergonomien på girspakene er noe av det bedre vi har prøvd fra Shimano. I-spec lar oss justere vinkelen til ønsket posisjon, og små riller i plasten gjør at det er god friksjon mot fingrene. Vi fikk regn og gjørme på noen av testturene, og rillene i hendelen gjør at det er betydelig bedre friksjon og mindre sjans for at det glipper. 

Mye av forskjellen i girfølelsen mellom de to store produsentene har ligget i aktiveringen av hendelen, og slik er det fortsatt. Hos Shimano er det en viss terskel på girspaken som må overkommes, mens dette ikke er like utpreget hos SRAM. Det er også fortsatt sånn at du kan gire til tyngre gir ved å bruke pekefingeren, ikke bare tommelen. Skifting til både tyngre og lettere gir skjer både presist og kontant. Shimano har valgt å gå for en litt tettere 

Navene med Sylence-teknologi er helt stille. Kommer du fra nav fra DT Swiss eller Chris King, eller andre nav med kraftig tikking under trilling, kan det være lett å tro at det er noe galt med de nye Shimano-navene, men det er ikke tilfelle. Sylence-teknologien gjør ikke skam på navnet sitt – navene lager ikke så mye som et knyst. Det er minimalt med rakling og lyd fra drivverket både med- og uten belastning. 

En av de største forandringene er Hyperglide+-kassetten. Da Hyperglide-kassetten kom var dette en teknologi som skulle gi bedre girskifting til lettere gir ved utformingen av tannhjulene. Nå har metallspesialistene også jobbet spesifikt med «downshifting», altså hvordan girene oppfører seg når du skifter til tyngre gir. Shimano har oppådd målet sitt – kassetten skifter betydelig bedre mot tyngre gir, og spesielt under press. Både i lange og stupbratte grusklatringer, og kuperte stiklatringer gjorde vi med fullt overlegg giring med mye trykk i pedalene, og lot oss imponere. 

Drivverket kan utstyres med én av flere typer kjedeførere som Shimano lager (andre aftermarket typer kan også trolig brukes), og dette er kanskje spesielt aktuelt på enduro-varianten av gruppa. Våre testsykler hadde ikke kjedefører, og vi opplevde ikke miste kjedet en eneste gang. 

Da vi dro for å teste den nye gruppa var forventningene store. Det store spørsmålet mange lurer på, er om de nå har nådd samme nivå som SRAM. Det korte svaret på det er ja. 

Shimano bringer kanskje ikke så mye nytt til bordet. 1x12 i seg selv er ikke sensasjonelt. Shimanos 12-delte gruppe vil gi deg de samme mulighetene som SRAM. Enn så lenge ligger det noen begrensninger i nav/boss/ kassett-sammenføyingen, men det vil trolig bare være et spørsmål om tid før boss-teknologien blir tilgjengelig på andre nav. 

Etter å ha syklet flere turer på den nye XTR-gruppa er vår konklusjon at Shimano har lagt all sin metall-ekspertise i å lage et gjennomtenkt produkt. De er lovlig sent ute, men leverer til gjengjeld et produkt som etter fire dager med sykling imponerer oss. De beholder også alternativene til dem som ønsker å kunne velge. Det skal de ha ros for. 

Testprodukter av 2x12-gruppen var ikke tilgjengelig på lanseringen, men vi ser fram til å prøve dette ved en senere anledning. 

Byggekvalitet og luksusfølelse er på plass, og Shimano viser at de kan. Stillingen er utlignet nok en gang. Det store spørsmålet er når Shimano også klarer å levere 1x12 på lavere prispunkter, slik som vi har fått i stort monn fra SRAM de siste to årene. Det gjenstår å se. 

Den nye XTR-gruppen er estimert å være i salg i oktober 2018. 

_K_17222
IMPONERENDE: Vi lot oss imponere av nye Shimano XTR. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Test av Shimano Deore XT og SLX 1x12

Det lå i kortene med lanseringen av 12-delt XTR i 2018 - Nå kommer både Deore XT og SLX som tolvdelte grupper, både til lettbeint rittsykling og enduro-herjing. Vi har prøvd begge gruppene.

shimano xt sykkelgir test
BUDSJETT: Shimano XT-driverk gir deg mange av de gode egenskapene fra XTR, til en litt lavere pris. Vi har testet girsystemet. Foto: Shimano.

HARDTESTING: Under prøvekjøringen av SLX-gruppa prøvde jeg å gire med full trøkk i pedalene. Ikke noe problem! Foto: Antonio Abrogon/Pro Cycle Shots
HARDTESTING: Under prøvekjøringen av SLX-gruppa prøvde jeg å gire med full trøkk i pedalene. Ikke noe problem! Foto: Antonio Abrogon/Pro Cycle Shots

Nye tolvdelte Deore XT og SLX-girgrupper er klare for å ta tilbake terrengsykkelmarkedet for Shimano. Les videre for å finne ut om Shimanos nye grupper har det som skal til for å bli de foretrukne drivverkene i terrenget.

Shimano lanserte den originale Deore XT-gruppa allerede i 1982. Den var da den første terrengsykkelspesifikke girgruppa på markedet. Ti år senere kom XTR-gruppa på markedet, som en ren racing-versjon av XT-gruppa. Siden da har XTR-nivået styrt utviklingen hos Shimano, men XT-nivået har også hatt glede av all utviklingen på toppnivå. Den nye gruppa er intet unntak. I enda større grad enn tidligere fremstår Deore XT, og også nye SLX, som en rimeligere versjon av XTR.

Tidligere har Shimano valgt å ha til dels store forskjeller på XTR og XT, både i materialbruk, men også i ergonomi og utseende. De nye gruppene markerer en klar slutt på dette.

KRAFTIG: Det nye XT-bakgiret er et solid stykke mekanikk. Foto: Irmo Keizer
KRAFTIG: Det nye XT-bakgiret er et solid stykke mekanikk. Foto: Irmo Keizer

De nye XT og SLX-gruppene ser ut som nye XTR. Ja, det er forskjell på materialer og finish, men nå er girhendlene like. Bakgiret har samme utforming på både XTR, XT og SLX. Bremsene er også så godt som like, selv om nyansene i grå- og svarttonene er forskjellig. 

Dette er bra for alle som ikke har lyst til å betale for XTR, men som ønsker seg lik funksjon og lignende utseende.

KASSETTENE: Bak XT med de to største tannhjulene i alu, foran SLX med kun det største tannhjulet i alu. Foto: Irmo Keizer
KASSETTENE: Bak XT med de to største tannhjulene i alu, foran SLX med kun det største tannhjulet i alu. Foto: Irmo Keizer

Shimano mener at Deore XT-gruppa skal være for entusiasten som vil ha topp funksjon, men som ikke trenger, eller ønsker å spikke tideler, sekunder og gram for å ha glede av terrengsyklingen.

Med de to nye tolvdelte gruppene Deore XT og SLX tar Shimano tydelig opp kampen for å vinne tilbake markedsandeler fra SRAM. XT og SLX går rett i strupen på både X01 Eagle, GX Eagle og NX Eagle, som har vært knallsuksesser for amerikanske SRAM.

Vi ble invitert av Shimano til skråningene utenfor Girona i Katalonia, nærmere bestemt til Sant Hilari Sacalm og for å prøve de nye gruppene. Landsbyen her er bygget på kilden til Font Vella-vannet som mange nok har stiftet bekjentskap med i Spania. Vi fikk også testet XT-delene på endurostiene i Santa Coloma de Farnes. 

At syklingen i området også er super gjorde at vi fikk prøvekjørt både SLX og Deore XT-gruppene under forhold som de bør og skal brukes i.

XT TIL ENDURO: Den nye XT-gruppa kan brukes til det meste. Med firestempels bremser kan du trygt gi realt gass. Foto: Irmo Keizer
XT TIL ENDURO: Den nye XT-gruppa kan brukes til det meste. Med firestempels bremser kan du trygt gi realt gass. Foto: Irmo Keizer

La oss begynne med Deore XT-gruppa.

Nye Deore XT er svart og nedtonet i utformingen. Logoene gjør lite ut av seg. Bakgiret  og den enorme kassetten er det som skiller seg mest fra tidligere XT-grupper. Bakgiret har lang girarm og store trinsehjul med 13 tenner på. Kassetten spenner fra 10 tenner på det minste tannhjulet til hele 51 tenner på det største. Du kan også velge å kjøpe en kassett som spenner fra 10-45 hvis du ønsker tettere gir, eller hvis du går for todelt krank.

SLX-BAKGIRET: Litt mer grå finish er hovedforskjellen mellom SLX og XT. XT har kulelagre i trinsehjulene, SLX har glidelager. Foto: Irmo Keizer
SLX-BAKGIRET: Litt mer grå finish er hovedforskjellen mellom SLX og XT. XT har kulelagre i trinsehjulene, SLX har glidelager. Foto: Irmo Keizer

På XT kassettene er de to største tannhjulene i aluminium. På XTR er det tre tannhjul i alu. På SLX er kun det største aluminium. 10-51-kassetten veier 470 gram.

For å få plass til det lille tier-tannhjulet var Shimano nødt til, akkurat som SRAM var det da de lanserte sin første XX1 1x11-gruppe med tier i kassetten, å lage et helt nytt boss. Bosset er altså den delen på baknavet som vi monterer kassetten på. Shimanos tidligere boss hadde vært utforandret helt siden nittitallet og 7-delte terrenggrupper. Det nye bosset har fått navnet MicroSpline. Det har smalere spor og tynnere diameter enn Shimanos forrige boss, som fortsatt brukes på landeveisgruppene.

KRANKENE: Både XT og SLX-krankene kommer med direktemonterte drev og i en blank svart farge. Foto: Irmo Keizer
KRANKENE: Både XT og SLX-krankene kommer med direktemonterte drev og i en blank svart farge. Foto: Irmo Keizer

Det vakte en del reaksjoner da Shimano lanserte MicroSpline på den nye XTR-gruppa i fjor da de kun hadde gitt DT Swiss  lisens til å lage hjul med MicroSpline. I tillegg lager selvfølgelig Shimano både egne nav og hjul med det nye bosset. Shimano kunne fortelle oss at de nå har åpnet opp for at mange andre kan lisensiere MicroSpline-bosset. Dette vil gjøre det vesentlig lettere for sykkelprodusenter og utstyre sykler med Shimano 12-delt fra start. Det vil også gjøre det mer attraktivt for dem som ser for seg å bruke hjul med andre nav enn Shimano eller DT-Swiss.

 

JUSTERBAR: Bremsehendlene til nye Deore XT lar deg justere både trykkpunkt og avstand til styret.
JUSTERBAR: Bremsehendlene til nye Deore XT lar deg justere både trykkpunkt og avstand til styret.

Shimano lanserer veldig sjelden halvferdige produkter til markedet. Nitid testing og dobbeltsjekking av kvalitet kjennetegner Shimanos girgrupper. De er også ekstremt opptatt av å tilby noe til alle terrengsyklister. Begge deler har kanskje gjort at de har vært litt bakpå de siste årene. Men nå tar de helt klart igjen det aller meste av SRAMs forsprang i en real jafs. 

Veldig gode girspaker - lik fasong som XTR

XT-girhendlene har den sedvanlige myke og lette følelsen på hendelen som Shimano er så kjent for. Klikkene er likevel tydelige. Du kan gire fire og fire gir oppover kassetten ved å trykke tommelknappen helt inn. Ny utforming på tannhjulene i kassetten, av Shimano kalt Hyperglide + sikrer at kjedet sitter tett mot tennene hele tiden, også ved giring nedover kassetten. Ganske tilsvarende SRAMs oppgradering av giringen mellom 1x11-gruppene til de 12-delte Eagle-gruppene. Fasongen på XT og SLX-hendlene er helt like XTR, bortsett fra at XTR har gummigrep på begge knappene, XT kun på den store tommelknappen. SLX-hendlene er uten gummigrep.

UTEN GUMMI: SLX-hendlene har striper på knappene men ikke gummigrep. Foto: Øyvind Aas
UTEN GUMMI: SLX-hendlene har striper på knappene men ikke gummigrep. Foto: Øyvind Aas

 Tidligere har Shimano lagd XT og SLX-spakene med helt annen ergonomi og utforming enn XTR. De nye tolvdelte girspakene er helt like i utforming, men XTR-hendlene kan justeres enda mer enn XT og SLX. 

MED GUMMI: XT-hendlene får ekstra gummigrep på tommelspaken. Foto: Irmo Keizer
MED GUMMI: XT-hendlene får ekstra gummigrep på tommelspaken. Foto: Irmo Keizer

Under testingen prøvde jeg flere ganger å gire med full pådrag i pedalene, både til tyngre og lettere gir. Kjedet satt dønn på riktig tannhjul hver gang. Selve giringen skjer på samme tid på kassetten hver gang, og gjerne da kranken passerte over toppen i tråkket. Giringen skjedde altså ikke i det vi trykket på knappen, men omtrent etter et halvt tråkk. Det føles likevel dønn solid og presist. Et godt smurt drivverk lager veldig lite lyd, vi prøvde både med tørt og godt oljet drivverk. Med tørt drivverk opplevde vi noe klikking fra kjedet, spesielt på tunge gir, men så fort vi fikk litt olje på ble alt tyst og helt mykt i gangen.

Både følelsen og lyden er vesentlig mildere enn på SRAMs girgrupper. Selv ved stående klatring i teknisk terreng kunne vi gire fire gir i en smell uten å miste fremdrift, og uten å slippe opp trykket på pedalene.

Shimano har valgt å holde på muligheten for frontgir og 2-delt krank. Denne løsningen kommer med en venstre girspak som bare har en knapp for både opp- og nedgiring på kranken. Vi prøvde bare XT og SLX-gruppene i 1x12-versjoner.

EKSTRA STØTTE: Bremsehendlene føles stive, presise og lette og dosere. Foto: Øyvind Aas
EKSTRA STØTTE: Bremsehendlene føles stive, presise og lette og dosere. Foto: Øyvind Aas

XT-kjedet har litt rimeligere overflatebehandling enn XTR, men er smidig og stillegående. Alle kjedene ment for 12-delte grupper kommer nå med skjøteledd, snarere enn splinten som Shimano har brukt før.

Shimano har også bygget inn en gummipute på bakgiret der kjedet kan slå mot det når du er på tunge gir.

Kløtsjen i bakgiret er justerbar, i tillegg til at den selvfølgelig kan skrus av for å lette det å ta av  og sette i bakhjulet. Kløtsj-spaken er godt gjemt bak girknoken.

 

JUSTERBAR: Kløtsjen på XT-giret holder stramt på kjedet. En gummipute demper slag og støy der kjedet kan slå mot giret. Foto: Irmo Keizer
JUSTERBAR: Kløtsjen på XT-giret holder stramt på kjedet. En gummipute demper slag og støy der kjedet kan slå mot giret. Foto: Irmo Keizer

Girhendlene kan kjøpes løst med egen klemme, eller monteres direkte på Shimanos egne bremsehendler for ekstra ryddig styreoppsett. Girhendlene med såkalt ISPEC-EV kan også justeres sideveis over en centimeter i festet til bremsendelen. Du kan også justere vinkelen på hendlene 20 grader, slik at du enten kan få hendlene langt under styret, eller helt på innsiden. XT-spaken får gummigrep på tommelknappen. Du kan som før trykke nedgiringsknappen både med pekefingeren og med tommelen.

Kontante og forutsigbare bremser med enten 2 eller 4 stempler.

SKJØTELEDD: Shimano satser på skjøteledd på alle terrenggruppene nå. Digg! Foto: Øyvind Aas
SKJØTELEDD: Shimano satser på skjøteledd på alle terrenggruppene nå. Digg! Foto: Øyvind Aas

Bremsehendlene er også like XTR-hendlene. Selve bremsekroppen er forlenget, mens selve hendelbladet er det ganske korte, bøyde vi liker fra Shimano. Shimano har lagt inn en enkel og supersmart funksjon i bremsene. Mellom styreklemma og holkene har bremsekroppen en ekstra støtte som står inntil styret, rett ved holken. Denne bidrar til at bremsefølelsen er veldig solid og presis. XT-bremsene har også både justerbart trykkpunkt, og justerbar avstand fra styret. Det siste uten bruk av verktøy, kun ved å skru på hjulet på hendelen. Trykkpunkt-justeringen krever en stjernetrekker.

KNOTTER: XT-bremsene har små hull i hendelbladet for ekstra grep. SLX-hendlene har ikke disse.
KNOTTER: XT-bremsene har små hull i hendelbladet for ekstra grep. SLX-hendlene har ikke disse.

Bremsene kommer både i 2-stempels og 4-stempels-versjoner. Hendlene er de samme for begge versjonene. 4-stempels-versjonene bruker de samme bremseklossene som XTR-trail-bremsene, med kjøleribber inkludert.

TO STEMPLER: For lette sykler, lette syklister og mindre hissig sykling kan du velge to-stempels bremser.
TO STEMPLER: For lette sykler, lette syklister og mindre hissig sykling kan du velge to-stempels bremser.

Både to- og fire-stempels-bremsene imponerte stort under prøvesyklingen vår. Veldig solid følelse i hendelen var kombinert med presis modulasjon for trygge forhjulsstoppier. Vi syklet flere enduro-løyper med veldig løst underlag noe som stiller høye krav til bremsene slik at man unngår å låse hjulene unødig. Også under XC-testingen som foregikk i en lokal ritt-trase ble vi utsatt for flere nær vertikale renner med korte flater på løst underlag i bunnen. Igjen var det lett å unngå låste hjul, samtidig som farten ble bremset til et komfortabelt nivå.

 

FIRE STEMPLER: Både XT og SLX kommer med kraftige 4-stempels bremser som et alternativ. Foto: Øyvind Aas
FIRE STEMPLER: Både XT og SLX kommer med kraftige 4-stempels bremser som et alternativ. Foto: Øyvind Aas

Den nye XT-kranken har hule aluminiumsarmer, akkurat som storebroren XTR. XTR er laget i to deler for å kunne hule ut armene maks, mens XT-armene er en del med mindre hulrom inni.

Nye tannhjul er like som på XTR og direktemonteres på armene. Størrelsene som blir tilgjengelig er 28, 30, 32, 34, og 36. Ønsker du 38-tannhjul må du kjøpe et XTR-tannhjul. 28-tannhjulet er på sin side ikke tilgjengelig på XTR-nivå.

 

SLX 12-DELT: Den nye SLX-gruppa ser skikkelig bra ut og fungerer supert. Foto: Øyvind Aas
SLX 12-DELT: Den nye SLX-gruppa ser skikkelig bra ut og fungerer supert. Foto: Øyvind Aas

Den nye Deore XT-gruppa kommer også både med komplette hjul og nav for bygging med andre felger. Vi fikk bare prøvd navene under testingen. De har en herlig lyd av tette gripepunkter, men er ikke så høyrøstede som andre hjul kan være. Sylence-teknologien, som ble lansert med XTR-gruppa finnes dessverre ennå ikke, verken på XTR-nivå eller til Deore XT.

OGSÅ NAV: XT-navene vi syklet med under testingen har tette inngrepspunkt og en fin lyd. Bremseskivene på XT-nivå har sandwich-konstruksjon, av Shimano kalt ICE TECH NOLOGIES FREEZA. Navene kommer kun med Centre Lock-feste for skivene. Foto: Øyvind Aas
OGSÅ NAV: XT-navene vi syklet med under testingen har tette inngrepspunkt og en fin lyd. Bremseskivene på XT-nivå har sandwich-konstruksjon, av Shimano kalt ICE TECH NOLOGIES FREEZA. Navene kommer kun med Centre Lock-feste for skivene. Foto: Øyvind Aas

De komplette hjulene kommer i to versjoner, for ritt og trening, eller for enduro og stisykling.

De letteste hjulene kommer med 24 mm indre felgbredde og veier 1764 gram i 27,5-tommers versjon og 1840 gram i 29er-versjon. Alle hjulene har 28 eiker og helt tett felgbunn.

Enduro-hjulene kommer med 30 mm indre felgbredde og 1846 og 1922 gram for henholdsvis 27,5 og 29er-versjonene.

SAMMENLIGNING: Du kan mixe og matche SLX, XT og XTR. Her er vektene på de forskjellige delene.
SAMMENLIGNING: Du kan mixe og matche SLX, XT og XTR. Her er vektene på de forskjellige delene.

 SLX-gruppa er en budsjett-killer.

SLX-gruppa er til forveksling lik den nye XT-gruppa. Hovedforskjellen ligger i at girhendlene på SLX-nivå ikke har gummigrep på noen av knappene. I tillegg kan du kun gire ett og ett gir med SLX-spakene, ikke fire om gangen opp kassetten og to om gangen nedover kassetten som du kan med XT. Giringen føles forøvrig helt lik som på XT. Kontant, presis og pålitelig. Hendelfølelsen er litt mindre smidig, men forskjellen er minimal.

FINE STIER: I rittløypa i Sant Hilari Sacalm fikk vi testet SLX-gruppa under riktige forhold: Foto: Antonio Abrogon/Pro Cycle Shots
FINE STIER: I rittløypa i Sant Hilari Sacalm fikk vi testet SLX-gruppa under riktige forhold: Foto: Antonio Abrogon/Pro Cycle Shots

SLX-kjedet har litt rimeligere finishbelegg og kranken er noe tyngre. Kassetten kommer bare med det største tannhjulet i aluminium. På SLX-nivå kan du kun velge mellom 30, 32 og 34-tenners krankdrev. Men du kan montere både XT og XTR-tannhjul på SLX-kranken også.

RETT PÅ: Drevene på de nye krankene monteres rett på kranken, ikke med skruer til spideren. Foto: Irmo Keizer
RETT PÅ: Drevene på de nye krankene monteres rett på kranken, ikke med skruer til spideren. Foto: Irmo Keizer

De nye folkegruppene (sic) fra Shimano imponerte under prøvesyklingen i Spania. Giringen på begge er presis og smidig. I tillegg er bremsene virkelig gode, både de realt kraftige med 4 stempler i kaliperne og de lettere med 2 stempler i hver kaliper. Krankene ser elegante ut og tannhjulsalternativene bør dekke de aller flestes behov. Begge gruppene ser flotte ut i nedtonet svart finish og justeringsmuligheten i gir og bremsehendler gjør at vi gjerne ser for oss å dra nytte av ISPEC Evo-funksjonene som krever at du både har gir og bremser fra siste årgang fra Shimano. Du kan likevel mixe og matche på tvers av Shimanos tolvdelte grupper.

IKKE DØD: Shimano får fortsatt forespørsler etter frontgir. Kult for deg som vil skryte av at du har hele 24 gir å velge mellom.
IKKE DØD: Shimano får fortsatt forespørsler etter frontgir. Kult for deg som vil skryte av at du har hele 24 gir å velge mellom.

Vi kan trygt si at med nye Deore XT og SLX er Shimano virkelig tilbake i mellomprissjiktet når det kommer til drivverk og bremser. De nye XT og SLX-gruppene vil garantert bli å få på en hel masse sykler fremover. Gruppene vil være tilgjengelig for salg og kjøp allerede i sommer.

Vi kommer tilbake med priser så fort vi får dem tilsendt fra Shimano, men vi tar nok ikke feil når vi antar at prisene vil kunne matche SRAMs grupper på tilsvarende nivå.

I PARADIS: Endurostiene i Santa Coloma de Farnes byr på mye moro. Den nye Deore XT-gruppa er med på notene. Foto: Irmo Keizer
I PARADIS: Endurostiene i Santa Coloma de Farnes byr på mye moro. Den nye Deore XT-gruppa er med på notene. Foto: Irmo Keizer
NYE DEORE XT: Du kan bruke den til ritt, tursykling, enduro eller alt i mellom. Foto: Irmo Keizer
NYE DEORE XT: Du kan bruke den til ritt, tursykling, enduro eller alt i mellom. Foto: Irmo Keizer
NESTEN LIKE: Deore XT og SLX er så godt som like både i finish og funksjon. Foto: Irmo Keizer
NESTEN LIKE: Deore XT og SLX er så godt som like både i finish og funksjon. Foto: Irmo Keizer

Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin, Fri Flyt.

Bestill abonnement på terrengsykkel.no og få tilgang til artikkelen.