Dette er nye SRAM Eagle Transmission AXS

Har SRAM revolusjonert sykkelgiret med sitt nye Transmission-system? Det er uvisst - men gruppen byr på flere store nyheter - og spesielt elsyklistene bør ta en titt. Her er alt du trenger å vite om den nye Transmission-gruppen.

Sist oppdatert 21. mars 2023 kl 15.00

Drivverk på terrengsykler har i stor grad vært løst på samme metode i en årrekke. Sant nok har vi gått fra å ha gir både foran og bak til å stort sett bare ha det bak - men utover det har det ikke vært store, revolusjonerende nyheter.

Men SRAM lanserer nå ei gruppe som faktisk fører ganske mye nytt med seg. Det nye systemet heter Eagle Transmission AXS, eller T-type.

Og nå skal giret monteres helt annerledes.

Vi skal gå inn på detaljene, priser og tilgjengelighet, men først:

Ikke interessert i detaljer og nerding? Dette er det viktigste du må få med deg:

  • 12-delt drivverk

  • Benytter helt ny metode for innfesting av bakgir som skal gi flere fordeler

  • Du må ha sykkel med SRAM UDH-girøre for å bruke gruppesettet

  • Fjerner alt av justeringsskruer

  • Skal være mer servicevennlig med utbyttbare deler

  • Kun elektronisk - og AXS-kompatibelt

  • Kun på XO, XX og XX SL-nivå inntil videre

  • Ikke bakoverkompatibelt med eldre AXS-grupper

Det første Eagle-drivverket fra SRAM kom i 2016, og den første elektroniske utgaven (også kalt AXS) kom i 2019.

Nye SRAM Eagle Transmission AXS er altså en ny serie med drivverk.

Det betyr at vi snakker om gir, girhendler, kjede, tannhjul og kranker. Det betyr også at det finnes et vell av detaljer å dykke ned i, men her er noen av dem:

Bort med girøret, eller?

SRAM sier selv at det de har jobbet mest med, er at hele drivverket skal jobbe bedre sammen. Og der har girøret tilsynelatende blitt pekt ut som en syndebukk, for nå monteres ikke giret på samme måte lenger.

For at du skal kunne bruke Transmission-gir, må du ha en sykkel som er kompatibel med SRAMs UDH-girøre-standard. SRAM opplyser at det per nå er over 300 modeller på markedet som har dette, og flere av de største produsentene har tatt det i bruk.

Den store forskjellen ligger nå i at bakgiret monteres til - og hviler mot akslingen. Ikke girøret - ikke rammen - men akslingen. Med en ekstra plate på utsiden, tres nå akslingen gjennom både ramme, nav og gir - og giret hviler dermed på akslingen.

Argumentet er presisjon.

Ved å «klemme» fast giret på denne måten, fjerner man fleks og toleranser, som igjen vil gi mer presis girskifting, hevder SRAM.

sram eagle transmission axs
KLEMT FAST: Legg merke til innfestingen: plater både på innsiden og utsiden av rammen, med akslingen som går gjennom. Dette skal være med på å gjøre innfestingen mer solid, og giringen mer presis. Foto: SRAM.

Bakrammen- og akslingen er deler av sykkelen som allerede er designet for å tåle mye belastning, og på den digitale presseslanseringen hevdet SRAM at slik bakgiret er montert med T-type, skal det tåle belastninger opp mot 600 kilo.

Vi stilte spørsmålet om hva som eventuelt skjer hvis det er så store krefter i sving at bakgiret ryker, og på hvilket punkt det går ut over rammen/sykkelen og fikk følgende svar fra SRAMs representant:

– Hvis du har et sammenstøt som gir mer enn 600 kilo belastning bør du være mer bekymret for hva som skjer med deg selv enn giret eller sykkelen.

Og ingen justeringsskruer heller?

Neida.

Justeringsmuligheter har du riktignok, men både B-tension-skruen og high/low-skruene du tidligere har brukt til å justere bakgiret er borte.

Dette skyldes både den nevnte stivheten/presisjonen du får med den nye innfestingsmetoden, og at de nye girene har elektronisk mikrojustering, hvis du skulle ha behov for det.

sram eagle transmission axs
UTEN SKRUER: Borte er skruene man før brukte for å justere giret. Framtiden er trådløs, kan vi nesten med sikkerhet fastslå. Foto: SRAM.

Bakgiret er helt redesignet, og ligger nå tettere på- og inn under rammen, for å være mindre utsatt for steiner. Det er også lagt inn bevegelse i giret bakover slik at hvis du skulle være uheldig å treffe en stein, vil giret dras med bakover.

En annen fiffig detalj er at trinsehjulet får en slags clutch (frikoblingsmekanisme), slik at hvis du får en kvist inni, vil det ikke brekke.

Gruppene er trådløse, og kan kontrolleres med appen på telefonen din. Det vil også komme en ny "pod" eller bryter, som ikke er sidespesifikk.

sram eagle transmission axs
BRYTER: Girhendelen er ny også - og den fås med en klemme som gjør at du kan justere den sideveis for å ligge best mulig mot fingeren når du skal gire. Foto: SRAM.

Tre gruppesett. Foreløpig.

Det nye Transmission-drivverket kommer foreløpig i tre nivåer i hierarkiet til SRAM:

  • XO

  • XX

  • XX SL

Det vil også være mulig å kjøpe XX SL-gruppen med en integrert wattmåler - noe som vil være spesielt interessant for dem som bruker sykkelen som treningsredskap.

Ved spørsmål om denne teknologien kommer til å komme på rimeligere gruppesett-nivåer som for eksempel GX - kom SRAMs representant med et ganske så standard svar om at de ikke utelukker noen ting, og stadig ser på måter å forbedre produktene sine.

Kassetten montere du på en vanlig XD-driver, men utover det:

Eagle Transmission er i all hovedsak heller ikke bakoverkompatibelt med tidligere Eagle-drivverk.

Det er utviklet helt nye produkter til dette drivverket, hvor detaljer på blant annet kjedet gjør at du ikke kan mixe og matche.

Hei, elsyklister

Alle i sykkelindustrien snakker mye om elsykler nå, og det er ikke rart at SRAM også har hatt de med motorisert sykkel i bakhodet når det nye systemet har kommet til liv.

Både XO- og XX-gruppen kommer i E-MTB-varianter.

Både den økte stivheten i giret og de angivelig bedre girskift-egenskapene, skal gjøre at Eagle Transmission-drivverket tåler giring under belastning bedre enn tidligere produkter fra SRAM.

Kassetten, som har 10-52t-utveksling har fått en redesign av tannhjulene, som skal gjøre giring både opp og ned på kassetten bedre under belastning. Dette er vel så interessant for elsyklister som har flere hundre watt ekstra til rådighet, som rittsyklister som må gire i ugunstige situasjoner.

Elsykkel-varianten av XO-gruppen som nå lanseres, vil også ha krankdrev som er tilpasset de ulike elsykkel-motorene fra Bosch, Shimano, TQ, Fazua osv.

Men én ting må man være obs på;

XX SL-gruppen er ikke laget for elsykler på grunn av at det er spart så mye vekt.

Skal være lett å montere - og vedlikeholde

På presselanseringen fikk vi også demonstrert en montering av gruppesettet.

Uten at vi skal gjenta hele fremgangsmetoden her, så virker det hele ganske så enkelt. Et sentralt moment i monteringen er at kjedet blir kappet til riktig lengde - ut fra lengden på kjedestagene på sykkelen din, og størrelsen på tannhjulene. Alt dette vil det finnes tabeller til å hjelpe deg med.

  • Et annet moment som vi ikke har sett blitt vektlagt så mye tidligere, er at SRAM har konstruert giret slik at man lett skal kunne gjøre service og bytte deler ved behov - selv om de samtidig sier at behovet for vedlikehold skal være omtrent null.

Priser og tilgjengelighet

Ultimate Nordic Bikes som er distributør av SRAM melder om at gruppene allerede finnes på lager, og priser er:

  • 21 799 kroner for XO

  • 27 999 kroner for XX

  • 31 499 kroner for XX med wattmåler

  • 30 399 kroner for XX SL

  • 37 199 kroner for XX SL med wattmåler

Alt dette er vel og bra, men hvordan fungerer det i praksis? Terrengsykkel har blitt lovet en testsykkel med det nye gruppesettet, og kommer tilbake med test så snart det er prøvd på norske stier.

Publisert 21. mars 2023 kl 10.06
Sist oppdatert 21. mars 2023 kl 15.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen