Elsykler blir stadig mer populært, både blant terrengsyklister og som hverdagssykler. Ikke overraskende så har elsyklene introdusert opptil flere nye problemstillinger og dermed også produkter for å løse dem.

En av utfordringene er slitasjen på sykkelgirene og drivverket i elsykkelen. Med mange ekstra watt fra motoren kan tannhjul og kjede få store belastninger på kort tid.

Annonse

SRAM har allerede adressert dette med sine elsykkel-spesifikke sykkelgir og drivverk, og nå lanserer Shimano Linkglide – to grupper med nye, elsykkel-spesifikke drivverk-komponenter.

Før vi går nærmere inn på hva det er – Linkglide vil komme på to nivåer i Shimano-hierarkiet: Deore XT, og Deore. I sin pressemelding begrunner Shimano dette med at det er de to mest populære gruppene, og at derfor er for eksempel SLX – som vi har gitt gode skussmål før – utelatt.

 

Så – hva er Linkglide?

Linkglide er altså kort forklart klengenavnet på disse komponentene Shimano har laget for elsykler. Om navnet høres kjent ut, så har også Shimano noe som heter Hyperglide+, som er navnet på teknologien de bruker på drivverkene sine til muskeldrevne sykler for å få til smidige girskift og et smidig drivverk. 

I første omgang ser vi Linkglide-spesifikke:

 

  • Kassetter
  • Bakgir
  • Girhendler
  • Kjeder

 

Hva er annerledes?

I all hovedsak er komponentene laget for å tåle mer slitasje. For kassetten sin del vil det bety at tennene har en litt annen utforming.

I tillegg har Shimano endret måten kjedet glir mellom tannhjulene på kassetten slik at det flyttes jevnere og dermed skal gi mindre friksjon og hopping mellom gir.

Utover materialvalg for minimere slitasje, er det nytt at girhendelen har en annen utveksling av kraft enn andre fra Shimano.

Dette gjør at Linkglide-komponentene ikke vil være kompatible med andre Shimano-komponenter.

  

Hvilken utveksling?

App-app! Foreløpig kommer ikke disse gruppene med 12-delt utveksling.

Og siden Shimanos elsykkelkranker kun kommer med ett tannhjul foran, er det foreløpig 1x10(Deore) og 1x11(Deore XT) som er girutvekslingen du har å velge i.

Shimano opplyser i sin pressemelding at det er vanskelig å finne balansen mellom vekt og holdbarhet, og at det derfor (foreløpig) ikke vil være å finne med 1x12, som andre Shimano-grupper har. 

 

 

Kan jeg oppgradere til dette?

Ja – med et forbehold.

Disse Linkglide-produktene fra Shimano er som nevnt ikke kompatibelt med andre Shimano-komponenter, så om du vil ha dette på sykkelen din, må altså kassett, bakgir, kjede og girhendel være Linkglide-produkter.

Du kan med andre ord ikke bare smelle et Linkglide-bakgir på ditt nåværende XT-oppsett.

 

Komponentene: 

 

shimano gir elsykkel linkglide xt deore
KASSETT: DEORE XT kassetten (CS-LG600-11) veier 780g og kommer med utveksling 11-50T, DEORE 1x10-speed kassetten (CS-LG600-10) veier 634g og kommer med utveksling 11-43T.
shimano bakgir elsykkel deore xt linkglide
BAKGIR:DEORE XT (RD-M8130-SGS) 1x11-delt og DEORE (RD-M5130-SGS) 1x10-delt
shimano girhendel elsykkel linkglide deore xt sykkelgir
GIRHENDLER: DEORE 10-delt (SL-M5130-R) kommer kun med klemmer og optisk display, DEORE XT 11-delt kommer med I-SPEC EV (SL-M8130-IR) eller klemme (SL-M8130-R).