Girøret er en liten, men kritisk del på sykkelen din. For ikke å ruinere en hel ramme fordi girøret bøyes, er de fleste aluminiumsrammer utstyrt med utskiftbare girører. Og disse er det lurt å ha et par ekstra av.
Med et nytt girøre for hånden er det bare å ta av hjulet, skru av girøret og skru det nye på. I verste fall må du kanskje justere girene på sykkelen litt. Men hvor lett er det å få et nytt girøre, hvis du ikke allerede har det liggende?
Mange modeller
Siden utskiftbare girører kom på tidlig nittitall er antallet utgaver blitt utallige, selv innenfor ett og samme merke. Er sykkelen litt alderstegen kan det bli vanskelig å få tak i riktig type girøre.
Hvem har?
I utgangspunktet skal en butikk/importør/produsent kunne hjelpe deg med girøre til din sykkel.
Hvis de ikke kan, eller du har en sykkel av eldre årgang, fortvil ikke, det fins fortsatt en mulighet: www.derailleurhanger.com sitter med et lager av girører til mange sykkelmerker.
På internettsidene deres finner du lister med sykkelmerker og hvilke modeller de har girører til.
Listene er også illustrert med bilder for lettere å kunne fastslå eksakt hvilket øre du skal ha. Finner du ikke sykkelmerket eller modellen din i listene, fortelles det på sidene at de har klart å skaffe andre girører også – send en e-post, så kan de kanskje hjelpe deg likevel.
De fleste modellene selges med god rabatt om du kjøper to stykker. Kanskje ikke så dumt hvis Derailleurhanger går tom neste gang du trenger et girøre?
Terrengsykkel har ikke prøvd å handle gjennom disse sidene, men får du ikke nytt girøre på annet vis må dette være en bra løsning.
Å kassere en hel sykkel på grunn av et girøre må være bittert. Et gammelt, men fortsatt godt, tips: Rammer med fast girøre er jo så godt som døde når girøret knekker av.
Men det finnes en ganske fin løsning.
Noen av Cannondale's girører har nemlig en plate på begge sider avdropouten, og med litt innovativ dremelbruk kan man få disse til å passe på ganske mange rammer.
Det gir nytt liv, til en ellers så skamfert ramme.