Derfor holder det med ett krankdrev

Moderne terrengsykler kommer som oftest kun med ett tannhjul på kranken. Før kom alle terrengsykler med tre. Hva skjedde? Er det like bra med bare ett krankhjul og 1x12-drivverk som trippelkrank?

Sist oppdatert: 8. september 2020 kl 08.23
SRAM XX1 Eagle 1x12
ETT DREV ER NOK: SRAMs 1x12-grupper har forenklet drivverket på de aller fleste moderne terrengsykler
Lesetid: 8 minutter

Fordelene med bare ett tannhjul på kranken er mange. 

  • Du slipper et komplisert krankgir som er vanskelig å justere perfekt. 

  • Du frigjør plass under venstre side av styret til senkepinnebryter eller demperlås. 

  • Du får bedre bakkeklaring til krankhjulet når du sykler ned eller opp høye kanter. 

  • Du minimerer risikoen for å miste kjedet. 

  • Du sliter mindre på drivverket. 

  • Du oppnår nesten like stort spenn i gir som du tidligere trengte tre krankdrev for å få til. 

  • Produsentene kan lage rammer med kortere kjedestag og bedre dekklaring, når du ikke trenger plass til krankgir og flere krankdrev. Dette gir stivere og lettere sykler, som også blir morsommere å sykle på.

  • Produsentene kan lettere tilpasse demperoppheng på fulldempere slik at disse tråkker optimalt i alle de girene du har tilgjengelig. 

Allerede abonnent?  

Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin

*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.

Er du under 28 år?

Da får du halv pris på Fri Flyt.

Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.

 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen