Moderne terrengsykler kommer som oftest kun med ett tannhjul på kranken. Før kom alle terrengsykler med tre. Hva skjedde? Er det like bra med bare ett krankhjul og 1x12-drivverk som trippelkrank?
ETT DREV ER NOK: SRAMs 1x12-grupper har forenklet drivverket på de aller fleste moderne terrengsykler
Lesetid: 8 minutter
Fordelene med bare ett tannhjul på kranken er mange.
Du slipper et komplisert krankgir som er vanskelig å justere perfekt.
Du frigjør plass under venstre side av styret til senkepinnebryter eller demperlås.
Du får bedre bakkeklaring til krankhjulet når du sykler ned eller opp høye kanter.
Du minimerer risikoen for å miste kjedet.
Du sliter mindre på drivverket.
Du oppnår nesten like stort spenn i gir som du tidligere trengte tre krankdrev for å få til.
Produsentene kan lage rammer med kortere kjedestag og bedre dekklaring, når du ikke trenger plass til krankgir og flere krankdrev. Dette gir stivere og lettere sykler, som også blir morsommere å sykle på.
Produsentene kan lettere tilpasse demperoppheng på fulldempere slik at disse tråkker optimalt i alle de girene du har tilgjengelig.
Ulempene er tilsvarende få.
Du må kanskje inngå et kompromiss ved å ikke ha tungt nok gir til å male på i 45 km/t på grusen.
Du må akseptere litt større avstand mellom girene
Ganske dyrt å oppgradere fra 2/3x10 til 1x12
Dårlig utvalg i kassetter hvis du ønsker å oppgradere til 1x12 på en eldre sykkel. Enten må du bytte til SRAMs Xd-boss, eller Shimanos Microspline, eller så må du klare deg med SRAM rimelige NX-kassett som spenner fra 11-50.
Disse girene gir de forskjellige løsningene
Når det kommer til hvilke gir du mister på å gå fra 3x10 til 1x12 kan vi først se på spennet i gir du får med de forskjellige løsningene.
Det letteste giret på et 3x10 oppsett var 22 tenner på kranken og 36 i kassetten - 22/36 gir en utveksling på: 0,61
Det letteste giret på et standard 12-delt oppsett er 32 tenner på kranken og 50 eller 51 tenner på kassetten - 32/50 gir en utveksling på: 0,64. Bytter du krankdrev til 30 får du en utveksling på 0,6, altså lettere enn det letteste giret på 3x10.
Tilsvarende er det tyngste giret på et nesten moderne 3x10 oppsett 42/11, i noen tilfeller 44/11. Dette gir en utveksling på 3,8 og 4.
1x12-oppsett med 32 tenners krank og 10-tenners kassett-tannhjul gir 3,2 i utveksling. Er du sterk og mer opptatt maksfart en klatregir kan du på de fleste 1x12-oppsett bruke et 36-tenners krankdrev for en utveksling på 3,6.
Regner vi om dette til km/t ved en tråkkfrekvens på 90 tråkk per minutt gir utveksling på 3,6 oss en fart på 44 km/t ved bruk av et 29x2,3-dekk. De fleste vil kjenne melkesyra i lårene før de når denne hastigheten på en flat grusvei, uavhengig av hvilken utveksling de har tilgjengelig på sykkelen.
Før 2012 hadde alle terrengsykler enten 2 eller 3 krankdrev som standard. Før 2009 hadde alle terrengsykler trippelkrank. Den gang da trodde vi at frelsen og godfølelsen kom i form av flere gir, ikke færre. Hvordan gikk vi fra 27 gir med 3 tannhjul på kranken og 9 tannhjul i kassetten, til det enkle 12-girs-oppsettet vi bruker i dag?
Syklistene før produsentene
Det begynte en stund før våren 2009. Ambisiøse konkurransesyklister fjernet det minste av tre tannhjul på kranken. Dette sparte noen få gram, men det førte også til at man kunne bytte til et kranklager med smalere aksling for å få bedre kjedelinje. Bedre og rettere kjedelinje gjorde det mulig å bruke alle tannhjulene i kassetten selv om man også brukte det største tannhjulet på kranken. Altså giret som selgerne i butikken advarer mot - største og største ble med ett mulig, bare ved å fjerne minsteklinga, av mange omtalt som pyseskiva, bestemorklinga og andre nedsettende betegnelser.
Både ritt- og stisyklister har alle opplevd hvor stor risiko det er å gire mellom tannhjulene på kranken på feil tidspunkt, eller med ørlite grann ujustert gir. Man kunne lett miste kjedet. Dette var også et problem når man syklet i slagete terreng, spesielt med kjedet på et av de mindre tannhjulene. Med ganske slakt kjede skulle det ikke så mye til før det hoppet av kranken og låste seg fast mellom krank og ramme.
Såkalt chain-suck var et vanlig fenomen. Dette oppstod gjerne når tannhjulene på kranken ble slitt og kjedet ble med tannhjulet litt for langt opp på baksiden av kranken. Da låste kjedet seg fast mellom tannhjul og kjedestag. På lette rammer kunne dette ødelegge ramma. Noen ganger kunne det låse seg så fast at man ble tvunget til å skru av kranken eller kappe kjedet for å klare og sykle videre. Se for deg at du sitter godt med i tetgruppa i Birken og har bein av gull, men så rister kjedet seg fast mellom krank og ramme på den råflotte Scott Thermoplast-sykkelen du har oppgradert med ekstra stor krank for ekstra stor fart et sted mellom Skramstadsætra og Djuposet. Når du må skru av tannhjulene på kranken bare for å komme videre er løpet kjørt og rekordplasseringen i eliteklassen en utopi. Det svir fortsatt 23 år senere.
Ved å fjerne det minste drevet på kranken ble dette problemet noe mindre, men utfordringene med å miste kjedet under giring og chain-suck ble ikke helt borte.
Først 2x10
SRAM lanserte i 2009 sin XX-gruppe til verden. Denne innførte ikke bare 10 tannhjul i kassetten, den var også den første offisielle girgruppen med kun to tannhjul på kranken. I årene før 2009 var det flere krankprodusenter som laget spesialkranker med 2-delt oppsett, men dette var for de få. Med lanseringen av XX ble to-delt krank ansett som både normalt og mer raffinert enn tre-delte oppsett. Selv om motstanden i Norge var ganske stor. SRAMs XX-gruppe kom kun med 44-tenners krankdrev som største mulighet. Mange ønsket seg tyngre gir til grusritt som Birkebeinerrittet, Nordsjørittet og lignende. Disse rittene var i stor vekst i denne perioden.
En utvikling som gikk parallelt med utviklingen på drivverk på denne tiden, var endringen i hjulstørrelse på terrengsykler. Da Gary Fisher lanserte sin superlette karbonsykkel, Superfly i 2008 markerte det begynnelsen på 29er-hjulenes inntog i terrengsykkelsporten. Et inntog som startet med rittsyklistene, og som nå har nådd alle kategorier av terrengsykling, fra maratonritt til utfor.
Nye behov med 29er-hjul
De store hjulene gjorde at det raskt ble et skrikende behov for lavere utvekslinger og lettere gir på de fleste terrengsykler. Men 2-delt-revolusjonen var allerede i gang, så resultatet ble raskt at produsentene kuttet ned på de tunge girene og heller ga oss lette nok gir til de bratteste klatringene, uten å ty til et tredje tannhjul på kranken. Løsningen ble større kassett med 36-tenners tannhjul som det største. På kranken var det minste tannhjulet på enten 26, 28 eller 30. Det største tannhjulet var nå redusert til å ha mellom 36 og 42 tenner.
Selv om Shimano ikke hadde troen på å ta bort minsteskiva var SRAM bare så vidt i gang med å kutte ned på antallet gir. Da SRAM lanserte XX1-gruppa i 2012 hadde Shimano bare så vidt rukket å summe seg. De hadde kommet seg på 2-delt-ballen, men bare halvhjertet. Nå tok SRAM et steg videre. Med 1x11-gruppen XX1 innførte SRAM en gigantisk kassett med spenn fra 10 til 42 tenner. 10er-tannhjul i kassetten var før dette ansett som umulig. Det passet rett og slett ikke på Shimano-bosset både SRAM og Shimano brukte frem til da. (Bosset er delen vi fester kassetten på). SRAM hadde konstruert et nytt boss med en helt annen utforming enn Shimanos. På dette var det enkelt å få på plass 10er-tannhjulet. Da kunne vi redusere størrelsen på krankdrevet, uten å miste toppfarten vi ønsket oss for å henge med i raske ritt.
Rittsyklister og stisyklister over hele verden kastet seg på 1x11-bølgen. Og SRAM lanserte raskt teknologien på rimeligere girgrupper enn toppgruppen XX1. SRAM gikk fra å være en ambisiøse nummer to når det kom til girsystemer på terrengsykler til å bli en klar nummer 1. Shimano svarte med rådyre elektroniske gir og klumpete 2x11-oppsett. De hadde ikke troen på 1x11 heller. De nye gruppene til Shimano ble nesten ignorert av både marked og bransje. Men SRAM hvilte likevel ikke på laurbærene. Våren 2016 kom SRAMs Eagle-grupper med 1x12-oppsett og den middagstallerken store kassetten med spenn fra 10 til 50 tenner.
Parallelt med at frontgiret avgikk med døden dukket senkepinnene opp på markedet for alvor. Nå var dette noe alle skulle ha. Og plasseringen av fjernkontrollen under styret på venstre side krevde at denne plassen ikke var okkupert av girspaker til et overflødig frontgir.
Andre forbedringer på veien til 1x12
For at 1x11 og 1x12 skal fungere som det skal er vi avhengig av et par nyvinninger som har dukket opp på veien. Først fikk bakgirene kløtsj. Dette medførte at de holdt kjedet strammere, uansett gir. Kløtsjen kom allerede på SRAMs 2x10 gruppe XO. Da SRAM dumpet krankgiret lanserte de også nyvinningen med gripetenner på krankdrevet. Tennene på krankdrevet er annenhver tjukk og tynn og passer dermed med henholdsvis et ytterledd og et innerledd på kjedet. Tilsvarende er trinsehjulene i bakgiret også utstyrt med annenhver tykke og tynne tenner. Dette sikrer at kjedet ikke hopper av, selv om du ikke lenger har et krankgir som kan holde det på plass. Utviklingen fra 3x9 til 1x12 har med andre ord ikke bare handlet om å redusere antall gir. Det har vært en teknologisk utvikling som har vært avhengig av flere faktorer for å fungere. De store hjulene, det nye bosset, gripetenner på kranken, bredere dekk, kløtsj i bakgiret og senkepinnen er alle viktige faktorer for at terrengsykkeldrivverket har utviklet seg til det vesentlig bedre de siste 10 årene.
Så her er vi nå. Etter flere år har også Shimano kastet inn håndkleet og gitt SRAM rett i at 1x12-oppsett er veien å gå. Kampen om å ha flest gir har kulminert med en sterk reduksjon i antallet gir. Vi har gått fra 27 til 12 gir uten å gå glipp av noe funksjon. Ønsker du deg et enklere terrengsykkelliv er 1x12 veien å gå.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.