Derfor holder det med ett krankdrev

Moderne terrengsykler kommer som oftest kun med ett tannhjul på kranken. Før kom alle terrengsykler med tre. Hva skjedde? Er det like bra med bare ett krankhjul og 1x12-drivverk som trippelkrank?

Sist oppdatert 8. september 2020 kl 08.23
SRAM XX1 Eagle 1x12
ETT DREV ER NOK: SRAMs 1x12-grupper har forenklet drivverket på de aller fleste moderne terrengsykler

Fordelene med bare ett tannhjul på kranken er mange. 

  • Du slipper et komplisert krankgir som er vanskelig å justere perfekt. 

  • Du frigjør plass under venstre side av styret til senkepinnebryter eller demperlås. 

  • Du får bedre bakkeklaring til krankhjulet når du sykler ned eller opp høye kanter. 

  • Du minimerer risikoen for å miste kjedet. 

  • Du sliter mindre på drivverket. 

  • Du oppnår nesten like stort spenn i gir som du tidligere trengte tre krankdrev for å få til. 

  • Produsentene kan lage rammer med kortere kjedestag og bedre dekklaring, når du ikke trenger plass til krankgir og flere krankdrev. Dette gir stivere og lettere sykler, som også blir morsommere å sykle på.

  • Produsentene kan lettere tilpasse demperoppheng på fulldempere slik at disse tråkker optimalt i alle de girene du har tilgjengelig. 

Allerede abonnent?  
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,

Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.

Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.

Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen