Omsider har Shimano kommet med en oppdatering av sin XTR-girgruppe, som også er blitt trådløs, i tillegg til flere andre endringer. Her er detaljene bak.
ENDELIG TRÅDLØST: 2025 blir uansett suksess eller ei for XTR-gruppa, et merkeår for Shimano. Foto: Shimano
Lesetid: 4 minutter
Mens Sram jevnt og trutt har kommet med oppgraderinger og nye produkter fra sine rekker, har det vært mer stillstand hos Shimano. Sram har både oppdatert sin Eagle AXS-gruppe og kommet med nye Transmission AXS de siste årene, mens det er syv (!) år siden Shimanos elektroniske XTR-gruppe sist ble oppdatert.
Men onsdag skjedde det endelig, og den nye XTR-gruppen til Shimano markerer også et tydelig skifte for den japanske utstyrsgiganten: Det er den aller første trådløse girgruppen de sender ut på markedet.
Sram har innført elektronisk, trådløs giring på alle sine landeveisgrupper, har de siste årene klart ledet an i utviklingen innenfor både terreng og gravel, og denne uken kom også Campagnolo med trådløs på sin nyeste landeveisgirgruppe. Samtidig har Shimano haltet etter, til tross for at de sto for paradigmeskiftet med sin Dura-Ace Di2-gruppe i 2009.
Med den nye XTR-gruppen gjør de et seriøst forsøk om å hekte seg på igjen.
Nytt bakgir og ny kassett
For flere år siden hadde Shimano planlagt en oppgradering av den forrige XTR-gruppen, men vraket prosjektet for å fokusere på en elektronisk, trådløs gruppe. Så den nye gruppen har vært i den såkalte pipelinen lenge.
Med trådløs giring, har Shimano nå utradert en rekke kabler, batterier stappa oppi setepinner og you name it. Lading og batterier er løst på samme vis som Sram: En batteripakke som sitter på bakgiret, som du kan ta av og lade i en egen lader.
Batteriet har fått en liten luke øverst bak på giret, hvor du dytter det inn, og det skal være godt beskyttet fra å bli truffet eller å bli slått av giret.
NYTT: Oppe i den metalliske delen, ligger batteriet pakket inn i kroppen på bakgiret. Foto: Shimano
Batteriet har en kapasitet på 305 mAh og skal ha en rekkevide på opp til 338 kilometer per lading. Anslaget er basert på 38,5 sykling pr. uke med 35 girskift pr. kilometer.
Bakgiret har følgelig fått et nytt design. Profilen er nå lavere og designet mer robust, blant annet med to fjærer, for å takle både direkte støt og vibrasjoner bedre. Skulle du for eksempel treffe noe med bakgiret, vil det ikke gå i så kalt crash recovery mode som det gjør nå, men den vil huske hvilket gir du var på ved sammenstøtet, og tilbakestille seg dit.
Det nye bakgiret kommer i to forskjellige varianter, ett short cage og ett long cage. Long cage fungerer med den allerede eksisterende 10-51T-kassetten, mens short cage passer med en ny 9-45T-kassett.
Den nye 9-45T-kassetten tilbyr en girrekkevidde på 500 prosent, og det lille 9T på kassetten gjør at du slipper å redusere størrelsen på drevet foran, for å ha nok girrekkevidde.
Av alle sykkelgir og drivverk-deler til sykkel som er lansert - står den første XTR-gruppa seg fortsatt, den dag i dag.
Ny skiftere, bremser og hjul
Skifteren på styret har også fått en overhaling. Nå er begge skifterknappene posisjonert for bruk med tommelen, og ikke én med pekefingeren og én med tommelen.
Posisjonene på knappene kan justeres med 15 grader både forover og bakover, samt at den vendes 15 grader rundt, slik at du kan tilpasse dem slik at de passer deg.
Det er i tillegg en tredje knapp på selve kroppen til skifteren, det som gjerne omtales som en «bonus button», som du kan for eksempel bruke til å bla på computeren. Ved å holde den inne i tre sekunder, går du også inn i justeringsmodus for bakgiret, slik at du kan justere posisjonen på bakskifteren.
Bakgiret og skifterne finnes i et oppgraderingskit som passer med nåværende 12-delt system, med en pris på rundt 10 000 norske kroner.
I den nye XTR-familien finner du også tre forskjellige bremse-alternativer.
Du har en enduro-serie: BL-M9220 / BR-M9220, som har fire bremsestempler, og som går på en ny, lavviskositets mineralolje (som ikke er kompatibel med gamle Shimano-systemer), som skal gi jevnere bremsekraft.
Så er det BR-M9200 som er mer en allrounder, med to bremsestempler, som kan kombineres med både BR-M9220 eller BL-M9200, en XC-variant som er i karbon og er lettere.
ENDURO-KALIPER: Med fire stempler og lavviskositets mineralolje. Foto: Shimano
Ønsker hele den nye XTR-gruppen, er prisen over 30 000 kroner.
Mens Sram har kryss-kompatabilitet mellom terreng, gravel og landeveisgirgruppene sine, er det ikke noe Shimano har på plass for den nye XTR-gruppen. I hvert fall ikke ennå.
Et nytt hjulsett, WH-M9200, har også Shimano fått plass, et hjulsett som er vesentlig mer vektorientert enn tidligere. Til sammen veier hjulsettet 1157 gram (517g foran, 640g bak). Felgene er med mothake og 29,6mm indre bredde.
Hjulsettet har også oppgraderte nav med forbedret aktivering på 3,5 grader og liten rullemotstand.
Knut skriver om norske profiler, ritt både innenlands og utenlands, folk og sykkelmiljøet. Har du tips til en sak Knut bør skrive? Send ham gjerne en e-post!
Hva synes du om denne saken?
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.