Obs: Rettet opp info om den 10-delte kassetten. Denne passer kun Xd-boss.

 

Annonse

E-Thirteen TRS+ kassett

  • Vekt: 333 gram
  • Pris: 3299 kroner
  • Importør: ILikebike

SRAM tok markedet med storm med sin lansering av 1x11-girsystemet XX1 i 2012. Siden da har flere og flere kuttet drastisk ned på antallet gir de både ønsker seg og trenger.

Men til tross for at SRAMs 1x11-oppsett, med en stor kassett med spredning fra 10 tenner på det minste tannhjulet til 42 på det største, gir et bredt utvalg av tilgjengelige utvekslinger, er det mange som ønsker seg enda mer.

TALLERKEN: 44-tenners tannhjul i kassetten ser spesielt ut, men det funker.

TALLERKEN: 44-tenners tannhjul i kassetten ser spesielt ut, men det funker. Alle foto: Øyvind Aas/Terrengsykkel

E-Thirteen kommer til unnsetning. 

Ønsker du deg enda større spredningen enn det du får med SRAMs kassett har du tidligere vært tvunget til å gå for en to-delt krank. Da gjerne Shimano, eller rimeligere SRAM-deler.  SRAM har i stor grad kuttet ut todelte kranker på de gjeveste gruppene.

Inn kommer E-Thirteen med markedets til nå aller største kassett. Om du synes SRAMs 10-42-kassett er stor kommer du til å måpe når du ser E-Thirteen sin. At den i tillegg er svart gjør den enda mer synlig.

TREDELT: Den 11-delte kassetten består av tre deler, som alle kan byttes ut separat ved behov.

TREDELT: Den 11-delte kassetten består av tre deler, som alle kan byttes ut separat ved behov. 

E-Thirteen har først og fremst tenkt kassetten brukt til sti- og endurosykling. Til rundbaneritt og maratonritt ønsker mange litt tettere gir for ikke å gå fra rask spinning til styrketråkk på ett girskift, men til stisykling er dette kanskje mindre kritisk? 

E-Thirteen-kassetteen er likevel overraskende lett. Den består av tre deler. De tre innerste tannhjulene er i aluminium og monteres først. Deretter monteres en låsering på gjengene på Xd-bosset den 11-delte kassetten er beregnet til, før de 8 ytterste tannhjulene hektes fast i de innerste ved hjelp av en ring med kroker inne i kassetten.

Hele kassetten med låseringen veier bare 333 gram, altså djevelens nummer delt på to. Tilfeldig? Kanskje ikke. E-Thirteen har av amerikanske kristenfundamentalister blitt beskylt for å spille på djevelens nummer med navnet E-13, som også har blitt skrevet Evil-Thirteen. De onde tretten spiller på satans etterkommere. Men nok om religion. La oss snakke utveksling og  svart metall. 

E-13 har laget en beksvart kassett som gir deg både tyngre gir og lettere gir enn standard SRAM 1x11. Det er lett å like.

At kassetten ikke veier mer enn en håndfull gram mer enn en XTR 11-40-kassett gjør den også forlokkende. Nesten som en sirene-sang. «Kom å sykle bratte bakker med meg» formelig synger den fra pappesken den kommer i før vi får den montert.

Spennet på E-Thirteen sin 11-delte kassett er på hele 489 prosent. Til sammenligning har SRAMs 11-delte kassetter en spredning på 420 prosent, mens den 11-delte Shimano XT-kassetten med sprang fra 11-42 tenner har relativt beskjedne 382 prosents spredning. 

E-13-kassetten gir deg følgende tannhjul: 9-10-12-14-17-20-24-28-32-38-44

VERKTØY: En kranklager-nøkkel gjør jobben på låsering-verktøyet.

VERKTØY: En kranklager-nøkkel gjør jobben på låsering-verktøyet. 

 

Montering
SRAMs Xd-boss, altså stykket på baknavet der kassetten festes og der mekanikken inni sørger for at du kan trille uten at pedalene går rundt, men likevel trå med stort moment fremover, gjør det mulig med tannhjul mindre enn Shimanos 11 tenner.

SRAM valgte å stoppe på 10. E-13 har gitt oss 9. Både SRAM og Shimano mener at 9 tenner på det minste tannhjulet er så lite at det gir ubehagelig kjedegang.

TEGNINGER: Kassetten skrus fra åpen til lukket med en kjedepisk.

TEGNINGER: Kassetten skrus fra åpen til lukket med en kjedepisk. 

Mer om det senere.

E-13-kassettens indre del sklir rett inn et spor innerst på Xd-bosset. Låseringen skrus enkelt på med et kranklager-verktøy. Har du ikke dette kan du også bruke en skiftenøkkel eller fastnøkkel på 34mm. E-13 leverer kassetten med et eget låsering-verktøy, men du må selv ha nøkkelen som passer på dette. Vi brukte en BBB kranklager-nøkkel.

Når låseringen er på plass må du feste den ytterste delen av kassetten i sporene på den innerste. Det er tegninger på kassett-delene som forteller deg hvor du skal rett dem opp med hverandre før du drar til. Her må du bruke en god kjedepisk for å stramme til. Vi sleit litt med å få kassett-delene til å gripe i hverandre, men det gikk etter en 3-4 forsøk. Når de først hektet i hverandre smatt alt på plass med et lett nøkk i kjedepisken.

På vårt enduro-oppsett trengte vi ikke å legge til noe i kjedet. Dette tror vi vil gjelde for de fleste, hvis du ikke allerede har et kjede som er nesten for kort.

Vi justerte litt på giret, nevnelig et par omdreininger på B-spenningsskruen og finjusterte girets ytterpunkter før vi dro ut på tur.

 

PÅ PLASS: Et nøkk med kjedepisken er alt som skal til for å montere siste del. To kjedepisker må til for å ta kasseten av igjen.

PÅ PLASS: Et nøkk med kjedepisken er alt som skal til for å montere siste del. To kjedepisker må til for å ta kasseten av igjen. 

I terrenget

Vi var selvfølgelig mest spent på hvordan kassettens ekstreme ytterpunkter ville føles. Giringen opp og ned på kassetten fungerer akkurat like bra som på X01-kassetten vi byttet ut. Det er bra. 44-tannhjulet innerst gir et merkbart lettere krabbegir selv om forskjellen ikke er så veldig stor. 9er-tannhjulet gir 10% tyngre gir enn tilsvarende med 10er-tannhjul som minste. Det er ganske vesentlig.

På flat asfalt kan vi kjenne en liten romling i pedalene når vi trår på 9er-tannhjulet, men dette var umulig å kjenne i terrenget der underlaget uansett romler en del.

Men dette er med helt ny kassett, kanskje vil dette bli mer tydelig etter hvert? Vi ble likevel overrasket over at vi selv i teknisk utforterreng faktisk brukte 9ern. At vi følte et ønske og behov for å gire hit tar vi som et tegn på at behovet for et tyngre gir er der. 

Førsteinntrykket av E-13-kassetten forøvrig er veldig bra. Den føles veldig solid og godt konstruert. Monteringen er enkel. E-13 lover at alle de tre delene i kassetten kan erstattes hver for seg, noe som gjør at det ikke er krise om de tre innerste tannhjulene i aluminium slites fortere enn de 8 ytterste i varmeherdet stål. Det er uansett lurt å sjekke kjedestrekk nøye og jevnlig. Bytt heller kjedet en gang ekstra i sesongen, så varer kassett-delene lenger, og slites mer likt.

Vekten på kassetten er imponerende lav, og spennet den gir i utveksling kan være avgjørende og kan gi deg det lille ekstra enten det går opp eller ned. På vår første enduro-tur med kassetten tenkte vi ikke over at avstanden mellom girene var for stor, selv om vi bevisst kjente ekstra etter akkurat dette. Vi satt likevel pris på begge ytterpunktene. Muligheten til å tråkke litt roligere oppover ga oss energi til å virkelig bruke tyngste-giret nedover. 

Kassettens pris er høy, men ikke veldig mye høyere enn SRAMs egen XX1 til 2999 kroner.

Har du en sykkel med en rimeligere 11-delt SRAM-kassett allerede kan E-13-kassetten være en fin oppgradering. 

E-13-kassetten skal også være kompatibel med Shimanos 11-delte bakgir, men den kan kun monteres på Xd-boss.  E-13 lager også en 10-delt kassett med spredning fra 9-42. Dette kan være en super løsning for deg som ønsker 1x10-oppsett, men ikke føler at Shimanos kassetter gir god nok spredning. Vær obs på at denne også kun passer på Xd-boss.