I forbindelse med vår test av Race Face Turbine LP ISIS med dertil passende lager, måtte den gamle kranken, samt kranklager, pedaler og drev, av sykkelen, og den nye monteres på. Vi fisket som vanlig ut vårt kjære Ixus-kamera, og tok bilder.

Det du trenger av verktøy før du går i gang, er:

  •  8mm unbrakonøkkel eller 14mm pipenøkkel, til krankbolten
  •  15mm fastnøkkel eller pedalnøkkel til pedalene
  •  Krankavdrager
  •  Kranklagerverktøy. Her finnes flere typer, avhengig av lageret
  •  5mm unbrakonøkkel til drevboltene
  •  Evt. spesialverktøy for å holde igjen vanskelige drevmuttere
  •  Fett
  •  Avfetting
  •  En porsjon tålmodighet

Av med pedalene

Hvis du bare skal ha av kranken for å bytte kranklager, trenger du ikke ta av pedaler og drev. Men skal du bytte krank også, anbefaler vi å ta av pedalene mens kranken fremdeles sitter på sykkelen. Bruk en 15mm fastnøkkel eller pedalnøkkel, eller evt. en unbrakonøkkel hvis pedalene dine bare har spor for det. Skru bakover på begge pedalene for å få dem av. Legg kjedet på den største klinga, så er det mindre sjanse for å skade hendene på skarpe tenner hvis noe glipper. Eller bruk hansker. Eller begge deler. Erfaring.

Exit krank

Det neste du må gjøre, er å skru ut kranklagerboltene med enten en 8mm unbrakonøkkel, eller en 14mm pipenøkkel. Deretter skrur du krankavdrageren inn i kranken, og skrur så på den ytre delen av verktøyet for å trekke kranken av. Skal du ta av en ISIS-krank eller Octalink-krank, trenger du et eget verktøy, fordi hullet i akslingen er større enn tappen til en standardavdrager.

Drev

For å skru av drevene, trenger du i utgangspunktet kun en 5mm unbrakonøkkel. Men, hvis mutterne på baksiden bare sklir rundt, trenger du noe å holde igjen med. En stor skrutrekker kan fungere, men du får faktisk spesialnøkler til akkurat dette formålet. Rengjør så boltene, ha på fett på gjengene, og skru ringene fast på den nye kranken.

Lagervare?

Så var det lagerets tur. Her finns det minst fire forskjellige verktøytyper:

  •  Den gamle sorten med løse kuler - her trenger man en hakenøkkel og en pin-spanner
  •  Hope-lager - her trenger man kun en pin-spanner.
  •  Standard Shimano - man trenger Shimanos verktøy.
  •  Race Face ISIS - Samme spor som standard Shimano, men Shimanos er for kort. Park har et som passer.
  •  XTR - man trenger et spesialverktøy som bare passer XTR
  •  Truvativ - ingen har klart å opplyse om hva man trenger, selv ikke importøren, men det ser ut til å enten være XTR eller hakenøkkel.

Finn det verktøyet som passer ditt lager, og skru det ut. Regn med å måtte ta i ganske mye. Men før du tar i alt for hardt, husk at kranklager alltid skrues ut forover.

Rengjør og inspiser gjengene i ramma, ha på fett, og skru det nye lageret inn. Hvis det nye lageret har en kant på den høyre koppen, skrur du inn denne først, helt i bunnen. Er det av den typen uten kant, som f.eks. Hope og Race Face, skrur du den inn til det står igjen ca 3mm. Deretter skrur du inn koppen på venstresiden. Hvis du har et lager uten kant, må du nå skru dem litt inn eller ut for å få lageret sentrert. Skru så til skikkelig.

På med de nye

Du er nå klar til å skru på de nye armene. Uansett hvilken type du har, pass på at både krank og lager er rene og pene, og ha så på fett på begge deler. Glem alt du har hørt om at du ikke skal bruke fett. Uansett hvilken lagertype du har, er det snakk om en presspassning hvor medbringerfunksjonen ikke ligger i overflatefriksjonen, men i firkant/ISIS/Octalink-fasongen. Hvis du ikke bruker fett, vil friksjonen mellom krank og lager være helt tilfeldig, avhengig av fuktighet, hvorvidt du har klasset på det med fingrene etc. Produsenten oppgir momentet det skal skrues fast med, og uten fett og dermed forutsigbar friksjon, er dette helt absurd. Du risikerer at du ikke får skrudd den langt nok på, og da kan den bevege seg på akslingen, og blir etterhvert ødelagt. Bruk fett! Og du, pass på at armene blir stående 180 grader på hverandre. Noe annet blir veldig ekkelt å sykle på.

Mesterverket

Skru tilslutt på pedalene, og denne gangen skrur man forover. Hvis det trengs, justér fremgiret, for det er ikke sikkert kranken sitter like langt ut som den gamle. Så, etter de obligatoriske minuttene med beskuelse av den nye, flott kranken, er det på tide å komme seg ut på sykkelen. Man monterer da ikke nye deler KUN for å beskue dem.

Sulten på enda mer info? Se hele krankbytteprosessen, da vel.