Med noen enkle grep nå på høsten unngår du at de første sykkelturene til våren blir preget av knirking og knaking fra en sykkel som har stivna i leddene.
Vintersykling kan både være motiverende, morsomt, og annerledes.
Men det kan også være noe sabla herk, med både sykkelvask, klesvask, frost og slitasje. Derfor setter mange bort sykkelen i disse dager, og finner glede og fysisk atspredelse i andre aktiviteter.
Vintersyklister har gjerne litt ekstra høy status.
Enten som helter, i den forstand at de trår en ideologisk kamp for miljøet gjennom slaps og salt til og fra jobb, eller lange turer på sti i marka og sånn sett får opplevelser de færreste andre får.
Vintersykling kan både være motiverende, morsomt, og annerledes.
Men det kan også være noe sabla herk, med både sykkelvask, klesvask, frost og slitasje. Derfor setter mange bort sykkelen i disse dager, og finner glede og fysisk atspredelse i andre aktiviteter.
Kanskje tenker du å sykle gjennom vinteren på en annen sykkel enn den du bruker i sommerhalvåret. Uansett, hvis du skal sette en sykkel i boden for vinteren bør du ta deg tid til å gi sykkelen litt ekstra oppmerksomhet nå.
Dette gjelder uansett om du er sykkelpendler, terrengsyklist, grussyklist eller landeveissyklist.
Vask
Ikke alle finner masse glede i å vaske sykkelen grundig etter hver eneste tur. Men skal du sette bort sykkelen for vinteren er det smart å ta seg tid til dette.
Gjør vasken til en hyggelig greie; ta med deg mekkestativet og vaskeutstyret ut en dag med fint vær, og kanskje en kopp kaffe og Landevei sin Podcast på øret.
Gjør det grundig; ta av hjulene så du kommer bedre til på vanskelige steder, og rengjør skikkelig.
Vil du flotte deg, så gi gjerne ramma en runde med egnet poleringsmiddel. Men husk å holde alt av spray og smøremidler unna bremseskivene og bremseklossene.
Bytt vaiere
Vi har sagt dette før, og mater på med teskje; dette er en av de billigste og beste oppgraderingene du kan gjøre på en sykkel.
Etter en lang sesong med mye sykling vil det sette seg vann, skitt og møkk i vaierstrømpene.
Vaiere og strømper koster noen hundrelapper, og du får umiddelbart krispere og mer presise girskift.
Sjekk bremseklosser
På listen over rimelige og forholdsvis enkle reparasjoner du kan gjøre selv, ligger bytte av bremseklosser ganske høyt.
Å bytte bremseklosser på skivebremser på sykkelen klarer de aller fleste.
Når du uansett er i gang med bytte av bremseklosser, sjekk at stemplene bak klossene beveger seg smidig og fritt.
Hvis de ikke gjør det, kan det være lurt å la et verksted se nærmere på det.
Demperservice
Hvis du uansett ikke skal bruke sykkelen før til våren igjen, er det like greit å ta demperservicen nå.
Antakelig har verkstedet også litt bedre kapasitet til å hjelpe deg om høsten, enn når våren kommer og alle skal ta frem syklene sine og finner ut at de må leveres inn.
Noen enkle varianter av demperservice kan du gjøre selv, men de aller fleste velger å sette bort dette til et kompetent verksted.
Smøre setepinne
Dette er noe de færreste tenker mye på, men det er desto større grunn til å gjøre det.
Det gjelder kanskje spesielt om du har en eldre sykkel av typen uten senkepinne, hvor setepinnen har sittet i samme posisjon i flere år.
Ta ut setepinnen tørk av både pinne og innside av seterør med en fille, og påfør et tynt lag med fett, monteringspasta eller karbonpasta, og montér sammen igjen.

BARE LITT: Monteringspasta kommer i mange former og fasonger. Til hobbybruk kan du slippe unna med å kjøpe så liten pakke som mulig, dette skal du ikke bruke store mengder av. Bare påfør et tynt lag på setepinnen.
Pass på å ikke bruk for mye av slik monteringspasta, da det fort kan få motsatt effekt.
Har du ramme av metall bør du bruke fett på setepinnen. Har du karbonramme må du bruke friksjonspasta.
Tips: markér setehøyden med en elektrikertape før du gjør det, så slipper du å måle opp på nytt. Og bruk gjerne en momentnøkkel!

SMART: Du kan bruke målebånd eller tommestokk, men det er også mulig å bare sette en liten teipbit på riktig setehøyde. Da er det mye enklere å montere den igjen.
Smøre kjedet
Før du setter bort sykkelen, kan det være greit å gi kjedet en ekstra runde med olje.
Bare fordi sykkelen skal lagres en stund, er det ikke noen grunn til å sause inn kjedet så mye at det drypper, eller andre fiffige påfunn med tykke oljer.
Gjør som du alltid skal gjøre; smør kjedet og tørk av det overskytende.

NOEN DRÅPER ER NOK: Husk å tørk av overskytende olje når du er ferdig å smøre kjedet.
Mål kjedeslitasje eller bytt kjede
Slutten av sesongen kan også være en gylden mulighet til å måle hvor slitt kjedet har blitt og om det bør byttes for å unngå at det blir så slitt at du må bytte hele drivverket.
Bytter du kjedet før det er alt for slitt – en kjedemåler vil gi deg et anslag, evt kan du bruke en linjal – slipper du at tannhjulene i drivverket blir spist opp av et forlenget kjede.
Da vil et nytt kjede fungere med tannhjulene du har. Venter du for lenge vil et nytt kjede ikke fungere på de slitte tannhjulene og du må bytte både kassett og krankdrev samtidig.
Det er en litt mer omfattende prosess, og derfor er det greit å gjøre dette hvis sykkelen uansett ikke skal være mye i bruk.