15 millimeter, Maxle, 142x12 millimeter og så videre, dagens sykler kommer ofte ikke standard stikkaksler og hurtigkoblinger slik vi har vært vant til tidligere. Disse satt fast i hjulene når vi tok hjulene av syklene for å fikse en punktering, pakke den ned i en koffert, eller stappe den inn bak…
i bilen.

 Da skulle det litt til å miste denne stikkakslingen.

Annonse

De gjennomgående akslingene vi har på de fleste terrengsyklene nå er bedre på mange måter. De stiver opp koblingen mellom gaffel og forhjul og ramme og bakhjul. I tillegg er de enkle og trygge i bruk. En utfordring er at i det du har løsnet hjulet så er også akslingen helt fri og løs. Den kan fort havne på steder der den ikke alltid er synlig.

Å rote i lyngen etter en punktering, eller i bilen på parkeringsplassen er ikke slik vi ønsker å tilbringe den tiden vi har satt av til sykling.

Slik roting og i verste fall tap av akslingen kan unngås ved å følge et enkelt tips.

 

Skru akslingen fast i gaffelen eller i ramma så lenge hjulet ikke er der. Dette gir flere fordeler. I skogen unngår du å rote bort akslingen i lyngen. I bilen unngår du at akslingen forsvinner under setene eller inn en krik du ikke kommer til med mekkefingrene. I sykkelkofferten hjelper akslingene å stive av ramme og gaffel slik at disse ikke brekker under transport.

FESTE: Skru akslingen passe langt inn i gaffelen så den ikke løsner. Da mister du den ikke. Foto: Kristoffer  H. Kippernes.

FESTE: Skru akslingen passe langt inn i gaffelen så den ikke løsner. Da mister du den ikke. Foto: Kristoffer  H. Kippernes. 
 

Altså – ta av hjulet ved å skru ut akslingen, skru så akslingen inn igjen nok til at den sitter fast. Fiks punkteringen, eller pakk sykkelen inn i bilen. Når hjulet skal på igjen skrur du akslingen løs fra ramma eller gaffelen igjen og monterer hjulet slik det skal gjøres med akslingen.

Ved å ikke legge fra deg akslingen på bakken unngår du også at gjengene blir fulle av grus og sand.

En siste advarsel: Ved montering av skruaksling i ramme eller gaffel uten at et hjul står i mellom så bør du ikke stramme for hardt. Unngå å skru akslingen lenger inn enn du ville ha gjort med hjulet på plass.

 

Husk også å montere akslingen slik som manualen beskriver. For eksempel må den nye typen Maxle på Rock Shox-gafler monteres med spaken vannrett bakover.