Punkteringssikring i kjernen - Schwalbe Procore

Schwalbe og Syntace sitt Procore-system har vært etterlengtet siden det først ble vist frem for over ett år siden. Vi har endeling montert nyvinningen. Slipper vi unna punkteringer?

Sist oppdatert 25. september 2015 kl 15.34
ENDELIG: Schwalbe Procore har vi ventet på i ett år. Nå har vi montert settet og gleder oss til å prøve.
ENDELIG: Schwalbe Procore har vi ventet på i ett år. Nå har vi montert settet og gleder oss til å prøve.
SETTET: To innerdekk, to innerslanger, plasthylser, flasker med guffe og felgtape, er det du får med Procore.
SETTET: To innerdekk, to innerslanger, plasthylser, flasker med guffe og felgtape, er det du får med Procore.

SETTET: To innerdekk, to innerslanger, plasthylser, flasker med guffe og felgtape, er det du får med Procore. 

Schwalbe viste frem Procore allerede før fjorårets Eurobike-messe. Da i en tidlig variant som krevde to hull i felgene. På fjorårets Eurobike-messe ble en forfinet versjon vist frem. Nå med kun én ventil, men fortsatt med samme prinsipp. Likevel er det først nå, over et år senere at vi har fått tilgang på produktet. Vi er spente og ivrige etter å prøve. Diskusjonen om Procore har gått på forumet i over ett år allerede: 

Flere Schwalbe-sponsede syklister har brukt Procore gjennom hele årets sesong. Enduro-proffen Nico Lau har brukt det det meste av tiden og utforsyklisten Brendan Fairclough har brukt det i noen løyper. 

Les også: Nico Laus vinnersykkel fra Trans Provence 2013

 

Hva er Procore?

SLANGE OG HYLSE: Plasthylsa tres utenpå ventilen og legges rundt innerslangen.
SLANGE OG HYLSE: Plasthylsa tres utenpå ventilen og legges rundt innerslangen.

SLANGE OG HYLSE: Plasthylsa tres utenpå ventilen og legges rundt innerslangen. 

Procore er en løsning utviklet av Schwalbe i samarbeid med Syntace. Opplegget består av et lett dekk på størrelse med et litt stort landeveisdekk, en tilhørende slange, med en helt spesiell ventil, og en plasthylse til å tre utenpå slangen og ventilen.

PÅ LINJE: Hullet i det blå innerdekket må være på linje med ventilen og den røde plasthylsa inni dekket.
PÅ LINJE: Hullet i det blå innerdekket må være på linje med ventilen og den røde plasthylsa inni dekket.

PÅ LINJE: Hullet i det blå innerdekket må være på linje med ventilen og den røde plasthylsa inni dekket. 

Det blå innerdekket skal pumpes hardt, og skal ligge som en beskyttende pølse i felgen, mens du monterer et vanlig slangeløst dekk utenpå. Bunner du det slangeløse dekket vil du bunne mot det harde innerdekket, snarere enn mot felgkantene. Dette vil spare deg både for punkteringer, men også fra å bulke felgene. Dette er i hvert fall ideen bak Procore.

MONTERING: Ytterdekket monteres som vanlig, etter at du har pumpet litt luft i innerslangen.
MONTERING: Ytterdekket monteres som vanlig, etter at du har pumpet litt luft i innerslangen.

MONTERING: Ytterdekket monteres som vanlig, etter at du har pumpet litt luft i innerslangen. 

Da vi mottok esken med Procore-settet var vi spente på hvor lett det var å montere, hvor mye det veide og hvordan det er å sykle med. Vi har montert settet, men skal ta vår første sykkeltur på oppsettet nå i helgen med to dagers enduro-sykling i Pyreneene.

Montering:
Procore-settet består av:

  • 2 innerdekk

  • 2 innerslanger med spesiell ventil

  • Tubeless-tape, til å tape felgene

  • 2 plasthylser med luftribber

  • 2 småflasker tetningsvæske

  • 1 flaske Easyfit

  • samt ventilkjerneverktøy.

  • 4 dekkspaker

Pris for hele pakken: 1799 kroner 
Importør: Cyklon.no

Bruksanvisningen er enkel å følge.

Vi monterte settet på en Specialized Enduro Expert 29er-sykkel med Specialized Roval Traverse Fattie felger med en indre bredde på 29mm.  Schwalbe sier at Procore bør monteres på felger med minst 25mm indre bredde, men at det går på smalere felger også, men at det da kan være vanskelig. Procore vil også fungere til nye 27,5+-dekk og hjul. ()

Les om vår første opplevelse med Scotts 27,5+ sykler her:

Specialized-hjulene vi monterte settet på er allerede klargjort for slangeløst, så vi trengte ikke å bruke den medfølgende felgtapen.

Vi måtte selvfølgelig skru ut ventilen og ta av ytterdekkene.

For at den kommende testen skal bli ekstra spennende valgte vi å bruke de ganske så innkjørte, noen vil si slitte, dekkene videre.

VÆSKEFYLLING: Hver av de to flaskene med Doc Blue som fyller med inneholder 60ml guffe og holder for ett dekk.
VÆSKEFYLLING: Hver av de to flaskene med Doc Blue som fyller med inneholder 60ml guffe og holder for ett dekk.

VÆSKEFYLLING: Hver av de to flaskene med Doc Blue som fyller med inneholder 60ml guffe og holder for ett dekk. 

 

Det første vi gjorde for å montere Procore var å blåse litt luft inn i den tynne innerslange. Deretter tredde vi plasthylsen rundt ventilen, før vi la slangen og plasthylsen inn i det blå innerdekket. Her må du være nøye på at ventilen og plasthylsen havner midt under hullet i innerdekket. Du må kunne se den røde plasthylsa gjennom hullet i det blå ytterdekket. Den sølvgrå streken på innerdekket må så lines opp med ventilen og forbli på linje med ventilen og ventilhullet på felgen under montering.

TO-TRINNS: Ventilen fyller både innerslangen og ytterdekket. Skrudd helt ut fyller du ytterdekket.
TO-TRINNS: Ventilen fyller både innerslangen og ytterdekket. Skrudd helt ut fyller du ytterdekket.

TO-TRINNS: Ventilen fyller både innerslangen og ytterdekket. Skrudd helt ut fyller du ytterdekket. Det stopper når du har skrudd langt nok, så du slipper å bekymre deg for å skru ventilen fra hverandre. 

Vi måtte bruke en dekkspak for å vippe det blå innerdekket på plass, men så fort dekket var på plass på felgen og ventilen i hullet kunne vi pumpe opp innerdekket til 3 bar/40 psi.

INN: Med ventilen i kort innstilling fyller du luft i innerslangen.
INN: Med ventilen i kort innstilling fyller du luft i innerslangen.

INN: Med ventilen i kort innstilling fyller du luft i innerslangen. 

Ventilen har to trinn for pumping. Ett for pumping av innerslange og ett for pumping av ytterdekket. Med ventilen skrudd helt inn pumper du opp innerslangen.

START: Vi fylte først 3 bar luft i innerdekket, før vi la på ytterdekket.
START: Vi fylte først 3 bar luft i innerdekket, før vi la på ytterdekket.

START: Vi fylte først 3 bar luft i innerdekket, før vi la på ytterdekket. 

Med 3 bar trykk i innerdekket gikk vi i gang med ytterdekket. Dekkene vi brukte var de originale dekkene på Specialized-sykkelen. Butcher Control 2,3 foran og Slaugther Control 2,3 bak. Begge smatt på over innerdekket uten bruk av Schwalbes Easy-fit-dekksmøring, men med lett bruk av en dekkspak.

Du kan ikke fylle tetningsvæske gjennom Procore-ventilen, så du må passe på å ikke montere dekket hele veien rundt før du heller inn væske. Den medfølgende væsken er av merket Schwalbe Doc Blue, men er i følge Schwalbe selv bare rebrandet Stans No Tubes væske.

Vi brukte en av de medfølgende flaskene i vært dekk. Hver av disse inneholder 60ml væske. Procore skal fungere med andre væsker, og med alle ytterdekk som lar seg montere slangeløst.

Les om hvordan du lett flytter over tetningsvæsken fra dine gamle dekk. 

Etter påfylling av væske vippet vi den siste delen av ytterdekket på plass.

 

Procore skal i tillegg til å la deg sykle med lavere trykk uten å bunne mot felgkanten, også sikre at ytterdekket sitter bedre på felgen, og på den måten minimere sjansen for luftlekkasjer under hard belastning, såkalt prumping eller raping.

 

Med ytterdekket på plass pumpet vi innerdekket opp til 6 bar/80 psi, før vi pumpet opp ytterdekket til 20 psi. Vi brukte Bontragers Flashcharger-pumpe til å pumpe opp ytterdekket, men Procore skal også gjøre det lettere å få slangeløse dekk til å ta luft med bruk av vanlig pumpe.

 

Hele Procore-oppsettet med innerslange, innerdekk, og plasthylse veier 232 gram pr dekk. I vårt tilfelle er dette ren ekstra vekt, men tanken er at du med Procore kan bruke lettere dekk i enduro-konkurranser. Ved for eksempel å bruke vanlige dekk snarere enn dekk med forsterkede og avstivede sidevegger. Da blir fort vekten av Procore-settet veid opp. Procore skal også la deg sykle med lavere trykk uten at dekket ruller på felgen, og det skal være tryggere å fortsette å sykle hvis/når ytterdekket punkterer.

 

Vi kommer til å sette Procore-oppsettet på prøve de nærmeste dagen og kommer snarlig tilbake med rapport om hvordan det fungerer i felten.

 

HALVKILO: Med Procore i begge hjul legger du på en snau halvkilo vekt på en 29er. Du kan tjene inn dette igjen ved å bruke lettere dekk.
HALVKILO: Med Procore i begge hjul legger du på en snau halvkilo vekt på en 29er. Du kan tjene inn dette igjen ved å bruke lettere dekk.

HALVKILO: Med Procore i begge hjul legger du på en snau halvkilo vekt på en 29er. Du kan tjene inn dette igjen ved å bruke lettere dekk. 

Publisert 25. september 2015 kl 15.34
Sist oppdatert 25. september 2015 kl 15.34
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen