Scott går kanskje litt overraskende nesten all-in på den nye dekk-standarden 27,5 plus. Dette er dekk i 27,5-størrelse, men i 2,8 til 3-tommers bredde. Ganske uhørt på vanlige rammer frem til nå. Plus-størrelse på dekk har vært nesten fatbike-territorium tidligere nå kommer flere produsenter med standardsykler med disse dekkene Fordelene er flere. Scott mener at de også har minimert ulempene. Fordelene er selvfølgelig grep, grep, grep og grep, med en bivirkning av noe økt punkteringssikkerhet.
LT: Versting-sykkelen i Genius-familien i plus-versjon.
Plus-dekk krever tilpasset ramme, tilpassede hjul, og selvfølgelig bevisst valg av dekk. Scott har tenkt på det meste og har i utviklingen av Scale Plus, Genius Plus og Genius LT Plus samarbeidet med dekkprodusenten Schwalbe for å utvikle hensiktsmessige dekk. Tre-tommers-dekk er liksom Plus-standarden, men Scott har valgt å gå for litt smalere 2,8-dekk. Dette for å spare noe vekt på hjulene, samt unngå for store endringer på rammen. Alle syklene har likevel plass til 3-tommers-dekk, men ikke noe mer.
VANLIG GENIUS: 130mm vandring bak og 140mm foran. 2,8-tommers dekk og en vekt på 12,3 kilo. Stilig, men garantert dyr!
I tillegg mener de at disse dekkene står bedre på de 40mm brede felgene Scotts underbruk Syncros har utviklet.
Scott kommer altså med både Genius og Genius LT i plus-versjoner. I tillegg kommer en stiversjon av halvdemperen Scale med plus-dekk og 120mm vandring i gaffelen.
Vi prøvde både stisykkelen Genius og den mer enduro-orienterte sykkelen Genius LT i plus-versjoner under lanseringen, men fikk kun 2-3 timer på hver sykkel. Rapport fra prøvesyklingen kan du lese i neste Terrengsykkel som kommer ut i slutten av juli.
PIXELERT: Utseendet på nye Genius LT er ganske så elegant.
Hva er nytt?
La oss ta for oss endringene på rammene først. Den vanlige Genius-sykkelen kommer i både en 29er-variant og en 27,5-variant fra før. På Plus-varianten har Scott brukt den samme frontrammen som på 900-varianten.
Bakrammen er selvfølgelig ny for å få plass til de store dekkene. Men endringene er ikke omfattende. Kjedestagene er kortere enn på 29er-versjonen, kun 445 millimeter, dette gir lekne egenskaper og god vektfordeling over sykkelen. Styrevinkelen er på 67,5 grader med 140mm gaffel.
Krankhusbredden er den samme som på standard-syklene, mens både bakramme og gaffel har fått den nye, bredere boost-standarden for nav-mål. Dette betyr 148mm aksellengde bak og 110mm foran. Kjedelinjen er flyttet 3mm, noe som kompenseres for med et krankdrev som også flyttes 3mm til høyre. Q-faktoren, altså avstanden mellom pedalene er lik som på standard-Genius.
Plus-endringene innebærer altså nye hjul med Boost-nav, og felger som har innvendig bredde på 40mm. I tillegg litt endrede kjede- og setestag, samt bruk av Fox’ nye Boost-gaffel.
Dekkene er Schwalbe 2,8-tommers dekk. Rocket Ron og Nobby Nic på vanlig Genius, Nobby Nic Pace star bak og Nobby Nic Trail star foran på LT.
Schwalbe har labtestet dekkene og funnet at 2,8-dekkene kun gir 1 prosent ekstra rullemotstand med 1 bar trykk, sammenlignet med 2,25-dekk med 1,7 bar. Gjennomslagsbeskyttelsen er økt med 8 prosent.
Dekkene som Scott bruker skal på produksjonssyklene veie ca 800 gram, med standard sidevegg som er så godt som lufttett før bruk av guffe.
BREDT: 40mm innvendig og 45 utvendig er bredden på de nye Syncros-felgene på Scott Genius. Også navene er breie i Boost-standard, som tilsier 3mm ekstra bak og 2x5mm ekstra foran.
Hjulsettet som kommer på syklene er kun 200-250 gram tyngre enn tilsvarende standardhjulsett til 29er-syklene med vanlig dekkbredde.
Av andre nyheter på syklene er en helt ny Evol-bakdemper utviklet av Fox for Scott. Denne har en ekstra luftslire som gir større negativ-fjær, samt bedre støtte i midten av vandringen. Bakdemperen har et Dual Piston system som muligjgør en ekte lock-out ved hjelp av Scotts unike Twin-loc-bryter på styret.
TWIN-LOC: Bryteren er nå under styret på 1x11-oppsett. Låst, traction og åpen modus er tilgjengelig både i gaffel av bakdemper.
NY NUDE EVOL DEMPER: Med ekstra luftslire, to innvendige stempler og Scotts unike løsning med 20% reduksjon av vandringen i midtstilling.
Ekte lås har blitt etterspurt av mange og gjør at sykkelen nå er helt stiv både foran og bak i låst stilling. Med 2,8-tommers-dekk har du likevel litt ekstra demping å gå på i klatringene på grusveiene. Treffer du et hardt slag med demperne låst, vil de åpne opp for så å returnere til fullt uttrekk etterpå.
Den nye Twin-loc-bryteren monteres under styret på sykler med 1x11-drivverk. Dette gjør den mindre utsatt i fall, samt enklere i bruk, i hvert fall etter litt tilvenning. Vi fiklet litt med å skille mellom setepinne-knapp og Twin-loc i starten av prøveturene.
Vandringsmengden på syklene er 130 bak og 140mm foran på Genius og 160mm foran og bak på Genius LT.
Tuned-modellene, som er de aller dyreste Genius-syklene har selvfølgelig karbonramme. Både vanlig Genius og Genius LT har Scotts dyreste karbon HMX i frontrammen og alu bakramme.
Genius 700 Tuned plus som blir toppmodellen med 130mm vandring bak og 140mm foran har en oppgitt vekt på 12,3 kilo uten pedaler. Vi fikk ikke kontrollveid dette, men Scott er vanligvis ganske presise i sine oppgitte vekter. Noe kan endre seg frem til produksjon da blant annet bakdekket, Rocket Ron i 2,8-tommer ikke var produksjonsklart ennå da vi fikk prøve sykkelen.
PLUS: 2,8-tommers dekk gir suverent grep, uten at det går ut over livlighet og rulleegenskaper.
Genius LT 700 Tuned plus har en oppgitt vekt på 12,7 kilo med 160mm vandring foran og bak.
Begge disse toppmodellene vil få en utsalgspris opp mot og kanskje over 70 000 kroner.
Både Genius plus og Genius LT plus vil komme i tre modeller, 700 Tuned, 710 og 720.
710-syklene får HMF-frontramme, mens 720 får ramme i aluminium.
Både Genius og Genius LT vil komme i versjoner med vanlige 29 og 27,5-dekk også i 2016
SCALE PLUS: 120mm gaffel og 2,8-tommers dekk på en lett alu-halvdemper. Artig! Hull til senkepinne-slange/vaier er på plass også.
MED MOTOR: Genius LT kommer også i en ganske så raff el-versjon.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.