Da jeg flytta til Oslo, måtte jeg skaffe meg en sykkel for Oslomarka. Den gang, for snart ti år siden, falt valget på en Trek Fuel EX. Og i 2014-2015, betød det en stisykkel som hadde 120 millimeter vandring foran og bak, og 29-tommer hjul.
Som jeg digga den sykkelen. Den var liksom perfekt for marka her i Oslo. Kvikk og rask, men også kapabel. (Det er en grunn til at vi har trukket fram denne sykkelen som et bra kjøp på bruktmarkedet også) Siden den gang har Fuel EX blitt revidert opptil flere ganger.
I 2024 er det en ganske annen sykkel Trek tilbyr med dette navnet.
Og nøyaktig hva er det den tilbyr? Jo, masse allsidighet.
Det er fortsatt 29-tommer hjul som er basisen for denne plattformen (med unntak av de minste størrelsene hvor det er 27,5-tommer). Ramma er konstruert rundt 140 millimeter vandring bak, og 150 millimeter foran.
Den kommer i en hel haug forskjellige utstyrsnivåer, men her har vi testet den desidert rimeligste, nemlig Fuel EX 7. Det betyr at den har aluminiumsramme. Er ikke det litt kjipt, tenker du kanskje nå?
Men du kjøper neppe en sykkel i dette prissegmentet om du har drevet med stisykling i mange år og virkelig skal pushe grensene, er vår antakelse.
Og for alt det en nybegynner måtte klare å utsette denne sykkelen for, vil det meste holde. Også ramma. Utover det er den overraskende godt og fornuftig utstyrt til denne prisen. Drivverket er fra Shimano, med en miks av SLX og XT-komponenter. Bremsene er det TRP som står for, med modellen Slate.
Utover dette er det brukt Bontrager-komponenter, til liten overraskelse. Husmerket til Trek lager fine komponenter i flere prisklasser, og her er det både hjul, dekk og kontaktpunkter fra dem.
Videre er det montert en enkel Fox Float bakdemper, og en RockShox 35 Gold RL dempegaffel. Sistnevnte skal vi komme tilbake til.
JUSTERBAR: Du kan justere hvor progressiv dempingen skal være ved å snu på metalldeler i det nedre demperfestet. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
BAGASJEROM: Også Trek har kommet med sin variant av oppbevaringsplass i ramma. Det er spesielt bra at de også har fått det med på en rimelig aluminiumsmodell. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
KRAFTIG: TRP-bremsene gir nok bremsekraft til allsidig stisykling. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Vinkler meg her og der
Vi skal snart snakke om hvordan denne sykkelen er å sykle på; det er for all del viktig. Men det er verdt å stoppe opp litt og se på en detalj til. Eller for å være mer presis; flere detaljer. Denne sykkelen kan nemlig justeres på opptil flere vis;
Styrelageret kan justeres slakere eller brattere ved å kjøpe til lagerkopper
Du kan justere hvor progressiv bakdemperen skal være, ved å snu på en chip i demperopphenget
Mino link lar deg justere krankhushøyden(og styrevinkelen), og du kan dermed sette opp sykkelen som en «mullet» hvis du monterer en gaffel med 160 millimeter vandring.
Alt dette til sammen gjør at du har veldig stor mulighet til å manipulere geometrien i den retningen du selv ønsker. Eller så kan du la være.
Men nå da - hvordan er denne sykkelen rett ut av eska på de fantastiske stiene i Nordmarka og Østmarka i Oslo?
Ute på sti
Det er ikke en hemmelighet at denne sykkeltesteren blir litt ekstra glad når også rimeligere sykler er gode. Stisykling er langt i fra en billig aktivitet, og ikke veldig inkluderende hvis man tenker kun på det økonomiske.
En sykkel til 150 000 er som regel alltid bra, og det skulle jo også bare mangle. Men når det skal gjøres tøffe prioriteringer for å møte de lavere tidspunktene, er det ingen hemmelighet at det ofte går på bekostning av sykkelopplevelsen.
Det gjør det jo selvfølgelig også her, til en viss grad.
Men ikke veldig mye! Herregud, hvor mye moro Trek har klart å pakke inn i denne pakka til godt under 40 000 kroner.
Neida, den er ikke superlett.
Men den føles kvikk i klatringene likevel. Den er kanskje aller best i kupert terreng, når det går litt sånn opp og ned hele tiden. Shimano-drivverket skifter pålitelig slik det ofte gjør, og den rimelige senkepinnen fungerer overraskende bra, og har en god bryter som ligger godt mot tommelen.
GREPA: Bontrager-dekkene har både godt volum og grep på det meste av underlag. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
RYDDIG: Joda, diverse vaiere og slanger er det, men det aller meste er ganske ryddig. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
MER ALU TAKK: Aluminiumsrammer trekker ned prisen på sykler, og denne sykkelen er et bevis på at det kan fungere veldig, veldig godt. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Geometrien slik den er ut av eska er også passe balansert. Hvis du blir litt skremt av alle disse justeringsmulighetene, slapp helt av. Du kan bare ta med sykkelen rett ut på tur og få en god opplevelse, og aldri røre dem.
Og i utforkjøringene? Vel, både og.
Geometrien sitter, den gir deg selvtillit, og overrasker egentlig i hvordan du kan takle ganske store utfordringer i grovt terreng. Store, solide dekk bidrar også til et veldig godt inntrykk her. Det samme med bremsene, som foruten en litt irriterende surklelyd har plenty med stoppekraft, og ganske god hendelfølelse.
Alt dette gjør at det er fristende både å dra på skikkelig, og legge inn litt ekstra press i svinger der det går, og få med seg litt luft under hjulene.
Spesifikasjoner
Ramme: Aluminium
Gaffel: Rockshox 35 Gold RL
Bakdemper: Fox Float Performance
Styre og stem: Bontrager Rythm Comp 750 mm styre, Bontrager Rythm Comp stem
Sete og setepinne: Bontrager Arvada sete, TranzX senkepinne
Hjul og dekk: Bontrager Line Comp 30 hjul, Bontrager XR5 Team Issue dekk
Litt rakling og lyd er det fra drivverket - den er ikke like lydløs som dyrere sykler kan ha en tendens til på være. Men igjen - denne sykkelen er ikke dyr.
Det eneste området hvor denne sykkelen ikke helt henger med på notene, det er når det blir skikkelig røft terreng, og det går fort. Og her må det presiseres at det er ikke sykkelen som sådan, men dempegaffelen.
Du kommer deg ned, for all del. Men en så rimelig dempegaffel klarer rett og slett ikke å håndtere så mange og raske slag på en like god måte som dyrere dempegafler.
Ut av esken er derfor dempegaffelen det første vi ville oppgradert på denne sykkelen. Enten i form av innmat hvis det lar seg gjøre, eller i form av en helt annen gaffel.
Alternative sykler
Utvalget blant det vi kan kalle «rimelige» stisykler er faktisk ikke så verst.
Nei, du får ikke i pose og sekk. Selv om den er aldri så bra, er ikke den rimelige Fuel EX-modellen helt uten forbedringspotensial.
Men til en såpass lav pris imponerer den kraftig, både fordi utstyrspakken er ganske bra, og fordi utstyr og justerbar geometri gjør dette til en veldig kapabel stisykkel.
Hvis du er litt eller helt fersk i gamet og bare vil komme i gang?
Kjør på. Komponenter kan du oppgradere etterhvert, og denne sykkelen gir deg et supert utgangspunkt.
Kristoffer er journalist og fotograf i Terrengsykkel, og forfatter av boken Stisykling i Norge. Han har jobbet med reportasjer og nyheter, og testing av utstyr og sykler siden 2010, og skriver om det som skjer i terrengsykkel-Norge. Har du en sti Kristoffer burde vite om, eller en sak han kanskje kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.