GULT ER KULT: Fargen på toppmodellen av Fuel EX er iøynefallende. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Trek Fuel EX 9.9 XX1 AXS
Pris: 136 999 kroner
Vekt: 14,6 kilo (uten pedaler, veid av oss)
Størrelste testet: M/L
Størrelse tester: 178 cm/75kg
Hjulstørrelse: 29
Vandringsmengde f/b: 150/140 mm
Stisykling er en aktivitet som har eksistert så lenge at man over tid har fått noen klassiker-produkter, som med samme navn har vært gjennom flere inkarnasjoner, men alltid vært med. Trek Fuel EX er et sånt produkt. Det har lenge vært Treks alternativ til allsidige stisyklister, og nå er den nye 2022-modellen ute.
Vi har testet den - hvis du vil lese mer om vi synes, kan du bare scrolle forbi den tekniske biten her først.
Dette er altså en sykkel med lange tradisjoner. Den første utgaven av sykkelen kom i 2005, og siden har den eksistert i flere versjoner, med ulik mengde vandring, og både 26 og 29-tommer hjul.
Dette er i korte trekk det viktige du bør vite om den nye sykkelen:
Den har 29-tommer hjul(27,5 på XS og S)
Den har 150/140 millimeter vandring
Den har stor grad av justerbar geometri
Du kan justere progresjonen på dempingen
Den er kompatibel med flere bakdempere med stålfjær
Den kan settes opp som mullet, med 29-tommer hjul foran og 27,5 bak
Den kommer både i rimeligere aluminiumsversjoner og dyrere karbonversjoner
Den har bagasjerom i rammen
Den kommer i hele 8 forskjellige størrelser, helt opp til XXL (XXL-størrelsen er kun tilgjengelig med aluminiumsramme)
Det er noen år siden Fuel EX fikk en ansiktsløftning, og i 2022 er det ikke snakk om bare små endringer, her er det flere nyheter.
BRIKKESPILL: Med denne metallbiten i demperfestet kan du påvirke progressiviteten i dempingen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
TRÅDLØS: Rock Shox sin trådløse AXS Reverb setepinne har helt rå funksjon. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
INTEGRERT: Det er kjekt å alltid vite at verktøyet er med på tur. I kronerøret på gaffelen sitter et skjult Bontrager-verktøy. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Ramma er helt ny. Ved første øyekast er den til forveksling lik den motoriserte Fuel EX E-modellen, men her er det selvfølgelig ikke motor. Den mest iøynefallende forskjellen ser du nede ved krankhuset, hvor det er laget forsterkninger rundt demperfestet. Ramma har også Trek sin løsning for oppbevaringsrom i underrøret. Dette er noe vi har lært oss å sette pris på på sykler både fra Specialized, Santa Cruz og Trek for å nevne noen.
Ramma er konstruert rundt 29-tommer hjul i de fleste størrelsene. Unntakene er XS som kommer med 27,5-tommer hjul, og 29 som kommer både med 27,5 og 29.
Knock-Block - patenten som Trek innførte for å hindre at gaffel eller styret treffer ramma ved fullt utslag, er forsvunnet.
DØNN STRØKENT: Bontragers integrerte styreløsning har sine begrensninger når det kommer til tilpasning og justering, men ser til gjengjeld pen ut. Kombinert med trådløse gir og setepinne gir det en utrolig ryddig cockpit. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
KRAFTIGE: Code-bremsene har både god stoppekraft og justeringsmuligheter. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Kan justeres til nær sagt alt
Vandringsmengden på Fuel EX har variert med årene, og den nyeste varianten er konstruert rundt 150 millimeter vandring foran, og 140 millimeter bak. Det er imidlertid ikke hele historien, for denne sykkelen har stor grad av justeringsmuligheter, både på geometri og demping.
Det er tre hovedmomenter;
Styrelageret er av typen du kan bytte kopper på, og dermed justere styrevinkelen
Trek sin nå kjente Mino Link lar deg flippe på en metallbrikke i demperopphenget for å endre geometrien
Det er også mulig å justere festet til bakdemperen, for mer eller mindre progressiv demping, og da gjerne i sammenheng med bytte til en bakdemper med stålfjær.
Smått og stort
I tillegg kan du sette opp sykkelen som en såkalt mullet, med 29-tommer hjul foran og 27,5 bak. Dette fordrer en justering av de nevnte delene i opphenget, samt at gaffelen helst bør jekkes opp til 160 millimeter vandring for å unngå at krankhøyden blir for lav. Mer erfarne syklister vil sikkert sette pris på slike muligheter, og dette gir rom for å sette opp sykkelen på mange forskjellige måter til forskjellig bruk.
Med alt dette sagt, er det selvfølgelig mulig å bare bruke sykkelen i den konfigurasjonen den kommer med fra fabrikk, og leve fornøyd med det. Vi har kun testet sykkelen med 29-tommer hjul.
Finishen på vårt testeksemplar er helt utsøkt, med pen vaierføring og god rammebeskyttelse på utsatte steder. Det integrerte styret og de trådløse komponentene forsterker dette inntrykket bare ytterligere. Dette er en toppmodell til en svimlende sum, så det skulle bare mangle, men vi håper at de som kjøper de rimeligste aluminiumsmodellene også vil oppleve det samme.
Praktisk bruk
Vi har testet sykkelen på stier i Ringebu, på Øyerfjellet og i Nordmarka utenfor Oslo, august 2022.
Lydløs stijager
Da vi testet den elektrifiserte varianten av denne sykkelen, var det spesielt én ting produsenten hadde satt seg som mål å jobbe med, og som vi bet oss merke i; lyden. Fuel EX E er ekstremt stillegående til elsykkel å være, og når vi tråkker ut på stien med denne umotoriserte varianten er det akkurat den samme følelsen vi får. Toppmodeller skal gjerne ha det lille ekstra, og det er klart at med trådløse gir og setepinne eliminerer man en god del vaierrakling.
Vi håper den samme opplevelsen gjelder for de rimeligere modellene av denne sykkelen, for selv på ganske grove stier kommer det lite lyd fra sykkelen. Fuel EX virker i det hele å være ganske så godt konstruert og sammenskrudd.
Geometrimål i størrelse medium/large i grader og millimeter: (styrelager nøytralt, Mino link i lav posisjon)
Styrevinkel: 64,5 grader
Seterørsvinkel: 77,5 grader
Reach/rammelengde: 470 mm
Stack/rammehøyde: 616,8 mm
Kjedestag: 440 mm
Akselavstand: 1233,1 mm
Vis mer
Effektiv, men leken
Fuel EX skal være sykkelen Trek tilbyr som den klassiske stisykkelen, og dermed skal den også passe en rekke variasjoner av det stisykling er. Demperopphenget er superfølsomt, og følger underlaget skikkelig tett. Det hjelper på at vårt testeksemplar er utstyrt med dempere fra øverste hylle hos Fox, som gir stor grad av justeringsmuligheter.
Når det går nedover slår vi en anelse fort gjennom vandringen - her kan spesielt erfarne ryttere være interessert i å prøve den mer progressive innfestingen av bakdemperen for å få litt mer støtte. 150/140 millimeter vandring gir deg mer enn nok å rutte med til de fleste norske stier.
I utforkjøringene gir også demperopphenget en livlig og leken følelse - til tross for slake vinkler er ikke sykkelen spesielt treg eller togete i følelsen. Selv om sykkelen helt fint kan brukes i ett og annet enduroritt, synes vi sykkelen er mer i sitt ess til lengre stiturer hvor det går mye opp og ned, og de litt mer kvikke og sporty egenskapene skinner mer. I utforkjøringene er det også stiene med mange kjappe retningsendringer hvor sykkelen utmerker seg mest, og villig lystrer når vi skal ha den med i krappe svinger og må gjøre unnamanøvre.
Nedover er det brede styret og den solide ramma med på å gi oss en sykkel som svarer kontant på retningsendringer, og den føles forutsigbar. 820 millimeter bredde på styret kan oppleves litt i det meste laget for noen, og det blir trangt i enkelte passasjer hvor trærne står tett. Dette er en smakssak, men vi setter pris på at Trek har utstyrt sykkelen med skikkelig bredde på styret, så kan man heller kappe ned til ønsket bredde. (Toppmodellene kommer med 820 millimeter bredde på styret, mens EX 9.7 og EX 8 kommer med 780 millimeter bredde, og EX 7 og EX 5 kommer med 750 millimeter bredde).
Sykkelen er lengre og slakere, slik de fleste nye sykler er for tiden. Og Trek har truffet bra med sine geometrivalg til stisykling. 64 grader styrevinkel er definitivt i den slakere enden av skalaen for denne kategorien sykler, og gir bra angrepsvinkel mot underlaget. Det fine er at dette ikke har gått nevneverdig ut over lekenheten.
Trek har økt reach-lengden på syklene, men også gjort seterørsvinkelen brattere, for å flytte rytteren framover på sykkelen. Posisjonen over sykkelen gjør at den føles overraskende effektiv i klatringene, sammen med det effektive opphenget.
Etter flere turer og timer med testing er det imponerende å oppleve hvordan Trek har klart å fornye Fuel EX-modellen til en sykkel som kan passe både helt ferske nybegynnere, men også mer erfarne stisyklister som krever mer av sykkelen. Styrken til denne sykkelen ligger i allsidigheten; den utmerker seg kanskje ikke spesielt på ett område, men har veldig gode allround-egenskaper.
Hvem bør kjøpe denne sykkelen?
Stisyklister som vil ha en allsidig sykkel til typisk norske stier og forhold.
Trek har gjort mye riktig med sin nyeste versjon av Fuel EX. Moderne geometri og et effektivt demperoppheng gjør dette til en skikkelig stijager, perfekt for allsidig norsk stisykling. Selv om kanskje ikke alle kommer til å benytte seg av de utallige justeringsmulighetene du har i sykkelen, er det greit å ha tilbudet. Trek Fuel EX er en moderne klassiker i ordets rette forstand.
Spesifikasjoner
Ramme: Karbon
Gaffel: Fox Float 36 Factory Grip2
Bakdemper: Fox Float X Factory
Styre og stem: Bontrager RSL integrert
Sete og setepinne: Bontrager Arvada sete, RockShox Reverb AXS setepinne
Hjul og dekk: Bontrager Line Pro 30 hjul, Bontrager SE5 Team Issue 2,5 dekk
Drivverk: SRAM AXS XX1, SRAM XX1 30T krank
Bremser: SRAM Code RSC
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.