Stisyklene fra produsenten GT har de siste årene vært gjennom et par oppgraderinger - og det er modellene Sensor og Force som har gjort seg aktuelle for norske stier.
For 2024 kommer modellen Sensor i flere utgaver - blant annet en litt spesiell én, som vi festet vår interesse ved.
Sensor Carbon Elite er det som kan kalles en rimelig stisykkel - til rett under 40 000 kroner.
Herjing på budsjett
Sykkelen er ikke gratis, men hva angår fulldempede stisykler så er denne definitivt i den rimeligere enden av skalaen.
Jo lavere prisen er, jo mer krevende vil det nesten alltid være for produsenten å koke i hop ei liste med deler og utstyr som får regnestykket til å gå opp men som også bevarer funksjonen godt.
Det er prioritert å bruke penger på solide og funksjonelle dempere (hvertfall om man tar prisen i betraktning).
Dekkene fra Continental har store, feite knaster som vil egne seg godt til å sykle bratt og krevende terreng.
Det er lett å tenke at for noen som er litt i startgropa på sykling og vil ha et solid herjeredskap uten å plukke fra øverste hylle, så vil denne sykkelen være interessant.
Gråfargen er så grå som bare grått kan bli. Ikke noe fyrverkeri visuelt, men så oser heller ikke denne sykkelen av finesse, men sorterer kanskje mer i brukskunst-kategorien. Finishen på ramma er neimen ikke verst.
En annen type Sensor
Dette er en ganske annerledes sykkel enn den Sensoren vi testet fra GT tilbake i 2018/2019.Sykkelen den gang var mer sporty og kvikk, og sorterer gjerne i den litt mer sporty kategorien stisykler.
Det vi har her er noe litt mer rettet mot utforkjøringer. Ved første øyekast så ser denne sykkelen hakket mer tyngre og dvask ut enn hva den egentlig er. 65 grader styrevinkel er ikke superslakt for denne kategorien, og seterørsvinkel på 77 grader bidrar til en oppreist og fremoverlent sittestilling.
«Dette var bedre enn jeg fryktet!» - var første setning fra den ene testpiloten da denne sykkelen ble med ut på tur. For den overrasker oss på stien. Neida, den er ikke en fjærvekter på noe som helst vis.
Men med forholdsvis bratt seterørsvinkel og en bakdemper med stålfjær som holder demperopphenget godt oppe i vandringen, får vi ikke helt følelsen av en dvask Chevy V8 heller.
Utstyret fungerer også i all hovedsak greit. Et konkret ankepunkt er bryteren til senkepinnen. Den er både skarpt utformet, og ikke spesielt god i bruk. GT er ikke alene om å bomme litt på komponentvalget her, det har vi opplevd flere ganger. Bryteren er nok det første vi ville ha byttet på denne sykkelen.
De rimelige girkomponentene er kanskje ikke en fryd å bruke sammenlignet med dyrere motparter, men de gjør da jobben.
Helst nedover
Selv om GT Sensor ikke er så aller verst både oppover og bortover, så er det fryktelig liten tvil om hva denne sykkelen trives aller, aller best med: nemlig nedoverbakker.
I markene rundt Oslo er det når det går nedover at sykkelen våkner til liv.
Leken er kanskje ikke helt den rette beskrivelsen, den er mer stødig og retningsstabil. Det sagt, så er det ingen søknad som må leveres inn skriftlig for å få denne sykkelen til å snu.
Bakdemperen med stålfjær drar kanskje opp vekten litt, men så sørger den til gjengjeld for at slagene tas unna på tillitvekkende vis.
Med alt dette sagt: Til 40 000 kroner får du en helt grei pakke som vil fungere som forventet. Men ha i bakhodet at denne sykkelen også kan være et bra utgangspunkt for videre oppgraderinger når du enten får lyst eller sliter ut komponenter.
Spesifikasjoner
Ramme: Karbon
Gaffel: Marzocchi Bomber Z2
Bakdemper: Marzocchi Bomber CR Coil
Styre og stem: GT Aluminium 780mm styre, GT stem
Sete og setepinne: WTB Silverado sete, GT DropKick senkepinne
Hjul og dekk: WTB ST i30 TCS 2.0 felger, Formula nav. Maxxis Assegai 2,5/Dissector 2,4 dekk.
Vil du dra syklingen enda mer i retning lange og krevende utforkjøringer, kan du jo ta en titt på Merida sin One Sixty FR som vi har testet. Den er også ganske rimelig, men er ikke like allsidig som det GT Sensor Carbon Elite er. Ja, og så er den en god del tyngre, da.
Du kan også se på en av de heteste kandidatene vi har testet i 2024, nemlig Trek Fuel EX.
Trek Fuel EX 7 er ikke uten forbedringspotensial, men gir deg et supert utgangspunkt.
Konklusjon
Billig og morsom stisykling på budsjett?
Joda, det får du med GT Sensor Carbon Elite. Sykkelen er helt klart best når det går nedover i bratt og krevende terreng.
Skal du drive med stisykling i det daglige, men gjerne oppsøke både shuttle- og heisbasert stisykling i helgene, så er det stor sannsynlighet for at denne sykkelen vil falle i smak.
Kristoffer er journalist og fotograf i Terrengsykkel, og forfatter av boken Stisykling i Norge. Han har jobbet med reportasjer og nyheter, og testing av utstyr og sykler siden 2010, og skriver om det som skjer i terrengsykkel-Norge. Har du en sti Kristoffer burde vite om, eller en sak han kanskje kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.