GT er tilbake på en plattform inspirert av deres fulldempere fra slutten av nittitallet - LTS.
Linkage Tuned Suspension er et ganske klassisk oppheng med leddet kjedestag og vippearm for fjærrateutveksling til selve bakdemperen.
GT Sensor har kraftig karbonramme med en unik kanal på oversiden av underrøret der slanger og vaiere ligger. Sykkelen er robust satt opp med både kraftige rammeprofiler, solid Rock Shox Pike-gaffel, brede Schwalbe-dekk og NoTubes-felger. Styreoppsettet er av den ekstra kraftige sorten med 35 mm tykt karbonstyre og holker med solide metallklemmer i begge ender.
Drivverket er testens dyreste. En kombinasjon av SRAM X01 og GX Eagle sikrer god girfunksjon. GT har likevel hentet bremsene fra SRAMs rittserie, Level.
GT Sensor er en sykkel du synker ned i når du tråkker i gang bortover stien. Den er fintfølende for riktig demperoppsett bak. Vi går for sig på rett under 30 prosent. Da glir bakhjulet smidig over småslag mens vi trår, uten at vi smeller i bunn på de største slagene.
Bakdemperen med tre nivåer, åpen, stramt tråkk og låst, og opphenget forøvrig gir effektiv fremdrift både på flater og i tekniske klatringer. Bakhjulet presses ned i underlaget. De grove dekkene gir, tross Performance-nivå, godt grep både på tørt og vått føre. De har stort volum og ganske stive sidevegger. De tåler lavt lufttrykk, noe som kompenserer for hard gummimiks.
GTs nye Sensor er en helt annerledes sykkel enn forrige generasjon. Alt er endret til det bedre. De har i tråd med dagens trender satt opp sykkelen med kort stem, og spesielt bratt setevinkel på 76,5 grader. De har samtidig ikke strukket rammelengden veldig langt. Selv testerne på litt under 180 centimeter følte at styret kom for nære hoftene og at de i slakt terreng og i nedoverbakkene kom for mye over fronten.
Bratt setevinkel og høy krank gjør det litt krevende å få forhjulet opp og over kanter og hindre da vi føler vi må dra styret opp med armene snarere enn oppover og bakover ved å flytte kroppsvekten. Vi må slippe setet litt lenger foran oss ned bratte renner enn på flere av de andre syklene, slak styrevinkel til tross.
Ved sittende tråkking i slakt terreng er bakhjulsopphenget supersmidig. Kranken sitter ganske høyt mellom hjulakslingene, også i lav stilling. Vi kan ha mye sig i bakdemperen uten å slå pedalene nedi.
Når vi får hjelp av terrenget til å få fronten opp i luften er sykkelen letthåndterlig i lufta og solid i landingene. Vi opplever likevel å få vondt i hendene etter lengre utforstrekk. 35 mm styre og holker med bred metallring ytterst må dele på skylda. Bytt gjerne holkene til noe mykere.
GTs nye Sensor er robust, kvikk og velfungerende. Ved sittende sykling kommer styret litt nære setet, men med setet lavt er følelsen solid, presis og kapabel. Utstyrspakka er både eksklusiv og funksjonell for kategorien. Vurder å gå opp en størrelse.