STIJAGER: Epic 8 Evo er en fulldemper med en fot i rittsykkel-kategorien, og én fot i stisykkelkategorien. Det kan være oppskriften på en bra sykkel for mange stisyklister. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Specialized Epic 8 Evo Comp
Pris: 64 000 kroner
Vekt: 13,1 kilo (størrelse large, uten pedaler, med slanger, veid av oss)
Sykkelkategorier er en ganske morsom greie. Noen kategorier skapes nesten av seg selv. De tvinges nesten fram som resultat av et ønske om at sykler skal bli bedre, eller litt annerledes.
Og andre ganger prøver sykkelprodusentene seg på å lage kategoriene selv. Av og til fordi de helt legitimt ser et behov, men så må det være lov å anta at de av og til prøver seg ut på dypt vann med å lage kategorier som de bare tror vil treffe også.
Opp eller ned?
Downcountry-kategorien kan vi anta sorterer i førstnevnte.
Og det er en kategori vi i Terrengsykkel har digget de siste årene. Det er syklene som er rå nedover, uten at de er noen sinker eller uinspirerende oppover. Kvikke som rittsykler, men også (nesten) grove som stisykler. Det beste av begge verdener, vil kanskje noen si.
Og det er akkurat her Specialized treffer planken med sin Epic Evo-plattform. Med utgangspunkt i rittfulldemperen Epic, har Specialized fått på litt mer vandring foran, litt grovere dekk, litt kraftigere bremser.
Resultatet? Dette er så downcountry som du får det.
STI-TUNE: Bakdemperen på Evo-modellen har en litt annen tune enn ritt-varianten. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
SWAT: Bagasjeromsløsningen har eksistert på Specialized-sykler i en årrekke, og er raffinert med en mer smidig løsning for å åpne og lukke. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
RASKT: Ground Control er et favorittdekk blant de som vil ha godt grep, men samtidig bevare gode rulleegenskaper. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Skal du kjøpe denne sykkelen har du ikke all verdens med valgmuligheter.
Det er enten et rammesett til 49 000 kroner, en Evo Pro-modell til 111 000 kroner, eller denne «rimelige» Comp-varianten til 64 000 kroner. Specialized har vel kanskje ikke vært kjent for å være råest på å gi deg value for money hvis man sammenligner delelister mot hverandre.
Men så er heller ikke denne sykkelen dårlig utstyrt.
Prioriteringene er gjort riktig, mener vi. En solid Fox 34 (ikke step cast nei, hvis du lurte), gjør at fronten føles tillitvekkende og trygg. Bremsene stopper deg på en femøring, og greit, drivverket er billig, men det funker da så absolutt. Specialized sine egne komponenter er å finne både på hjul, dekk og kontaktpunkter på sykkelen. Som et lite apropos er setet også en favoritt blant testerne.
En stirakett av de sjeldne
Det er både enkelt og vanskelig å framheve spisskompetanser med denne sykkelen. Den er jevnt over god på det meste, og kanskje er det også derfor spisskompetansen bare at denne sykkelen er steika god, jevnt over.
Men greit, om vi skal framheve noe, så er det kanskje at denne sykkelen gir oss ubeskrivelig lyst til å reise oss i pedalene, og bare gønne på. Det har ingen ting å si om det går oppover, bortover eller nedover. Sykkelen bare skriker etter mer sti.
Men hva er det egentlig som skiller denne fra Specialized sin klassiske stisykkel Stumpjumper, og hvorfor burde man egentlig kjøpe denne i stedet, hvis det først er Specialized man har låst seg på?
Eller en grovere stisykkel fra et annet merke, for den del?
Hvis du ikke tenker at klatringer kun er et nødvendig onde for å komme seg til toppen og ha det moro, men at du også kan finne både glede å mestring i det, så er nok Epic Evo i større grad et riktig valg. Du kommer raskere opp i fart, og dermed kan syklingen også bli mer inspirerende.
GJEMT: Kaliperen på bakbremsen sitter pent gjemt bak kjede- og setestagene. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
INNSPARING: Om vi skal pirke noe, så hadde kanskje en hakket mer raffinert dempegaffel vært med på å gjøre helhetsinntrykket bedre. wFoto: Kristoffer H. Kippernes.
FUNKER: Det er verken den dyreste eller fjongeste senkepinnebryteren på markedet, men den funker. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Nedsiden er at du må være litt mer påkoblet når det går nedover.
Hva vi mener med påkoblet?
Jo, du må være mer på hugget og ikke bare tenke at sykkelen hele tiden skal ta støyten. Du må tre nåla som det heter på fint norsk, og ikke bare dundre inn i røtter og steiner som du kan med grovere endurosykler for eksempel.
Oppsiden med alt dette er at sykkelen svarer skikkelig når du faktisk gir den instruksjoner. Karbonramma er vridningsstiv og presis så det synger, og den solide Fox-gaffelen i front bidrar til selvtillit. Den har kanskje ikke den mest sofistikerte demperfølelsen, men stivheten i chassiset er det ikke noe å si på.
Spesifikasjoner
Ramme: Karbon
Gaffel: Fox 34 Performance
Bakdemper: Fox Float Performance
Styre og stem: Specialized 760 mm styre, Specialized stem
Sete og setepinne: Specialized Power Sport sete, X-Fusion Manic senkepinne
Hjul og dekk: Specialized hjul, Specialized Purgatory/Ground Control dekk
Drivverk: SRAM GX 1x12, SRAM X1000 32T krank
Bremser: SRAM Code Stealth, 200/180 mm skiver
Det litt kjipe med sykkeltesting er at det gjerne foregår i korte tidsrom, og korte turer. Misforstå rett: Vi hadde mye moro på denne sykkelen, men den beste turen kom når selve testperioden var ferdig. Epic Evo ble tatt med på en femtimers-tur i Østmarka. Det er i slikt terreng og på slike turer at denne sykkelen kommer mest til sin rett. Dager hvor både vær og føre er bra, og du egentlig bare har lyst til å jage sti så lenge du orker.
Andre aktuelle sykler
Det er jo heller ikke sånn at det bare er Specialized som lager sykler i denne kategorien. Hvis du først snuser på en lett, men særdeles kapabel stisykkel, så er det også andre modeller du bør se på:
Har du et ønske om å rekke over mye sti, men samtidig ha reserver til det du måtte finne av ulendt terreng underveis? Drømmer du om lange dagsturer, hvor det eneste som setter begrensning er oppsamlingen av melkesyre i låra dine?
Da er antakelig denne sykkelen midt i blinken.
Som en skikkelig stijager med potensial både for grovere turer og til og med et startnummer i ny og ne, viser Specialized at dette er omtrent så bra som en såkalt downcountry-sykkel kan bli.
Hva synes du om denne saken?
Denne saken er skrevet av
Kristoffer H. Kippernes (foto)
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.