Stisykler med kort vandring

De beste lette stisyklene

Stisykler med store hjul og kort dempervandring er som skapt for heldagsturer på krevende skogsstier. Terrengsykler med 120-130 millimeter dempervandring har super fremkommelighet i terrenget enten det går oppover eller utfor.

 En av de aller mest allsidige kategoriene er stisykler med kort vandring og store hjul. Internasjonalt har kategorien fått tilnavnet Down Country - cross country-sykler med ekstra gode utforegenskaper. 

Om vi i redaksjonen hadde blitt tvunget til å velge bare én terrengsykkel, er sjansen stor for at det hadde blitt en sykkel i denne kategorien. Syklene her er kvikke og letthåndterlige. De har topp fremkommelighet i krevende terreng og kan settes opp både med lette dekk for rittsykling og tunge dekk for grov stisykling og til og med endurosykling. 

De kvikkeste syklene i denne kategorien matcher rittfulldempere både på vekt og egenskaper. BMC Fourstroke LT er en lynrask favoritt som tåler juling.

Kraftige hjul med brede felger, geometri med slakere styrevinkler og lengre rammer, samt fjernstyrte senkepinne har gjort stisyklene med bare et par centimeter lengre bein enn rittfulldempere til noen tøffinger av noen stisykler.

Transition Spur er en annen kvikk sykkel som virkelig inspirerer til tøff nedoversykling. <først og fremst takket være progressiv geometri.

Treks helt nye Top Fuel 9.9 er også et supert kompromiss mellom rittsykkel-lik kvikkhet og utforvennlig robusthet.

Ønsker du maks utforegenskaper, samtidig som du liker den kontante følelsen fra en sykkel med kort dempervandring er Ibis Ripley V4 en tråkkeffektiv sykkel som virkelig gir selvtillit i grove utforkjøringer.

Syklene i denne testen kan brukes til nesten alt av terrengsykling. De kan i gode øyeblikk, og med kyndig pilot holde følge med endurosykler i utforkjøringene og med rene rittsykler i klatringene. 

Den pågående geometrirevolusjonen som foregår i terrengsykkelbransjen kommer kanskje aller mest til sin rett i denne kategorien sykler. Ved å slake opp styrevinkelen, gjøre setevinkelen brattere og forlenge rammelengden blir disse syklene veldig tillitvekkende ned selv de bratteste renner og ut høye dropp. Kort vandring gjør de i tillegg lynraske på småkuperte stier i skogen. 

Skal du bare ha en sykkel til alt fra tøffe maratonritt til rask sykling i grove utforkjøringer bør du titte ekstra nøye på syklene i denne kategorien.

Test av Trek TopFuel 9.9 AXS 2022

Trek har omdefinert Top Fuel fra stivennlig rittsykkel til kvikk stisykkel i segmentet amerikanerne kaller Down Country - lette stisykler som egner seg for lange turer i krevende småkupert terreng og fungerer i både motbakker og ikke alt for grove utforkjøringer.

 ➊ NY KATEGORI: Top Fuel er ikke lenger Treks rittsykkel. Nå er den konstruert og markedsført som en robust, kvikk og leken stisykkel.
➊ NY KATEGORI: Top Fuel er ikke lenger Treks rittsykkel. Nå er den konstruert og markedsført som en robust, kvikk og leken stisykkel.
TS_anbefaler
Trek TopFuel 9.9 AXS 2022
  • Sykkelkategori: Rask stisykkel med 110-130 mm vandring

  • Pris:  133 090 kroner  vekt: 12,1 kilo

  • Vandring: 120/120 mm Hjulstørrelse: 29"

  • Størrelse testet: 18,5/ML

  • Nett: trekbikes.com

  • Reach: 465  mm

  • Stack: 600  mm

  • Styrevinkel: 66 grader

  • Setevinkel: 76 grader

  • Kjedestag: 435 mm´

  • Akselavstand: 1198 mm

  • Ramme: Trek OCLV carbon

  • Bakdemper: RockShox Deluxe Ultimate RCT

  • Gaffel: Rock Shox SID Ultimate 120 

  • Styre/Stem: Bontrager RSL Integrert styre/stem - 820 mm bredt

  • Sete/setepinne: Bontrager Arvada Pro/Rock Shox Reverb AXS

  • Hjul/dekk: Bontrager Line Pro 30 carbon, Bontrager XR4 Team Issue 29x2,4-dekk

  • Drivverk: SRAM AXS XX1 - 30-tenners krank, 10-52 kassett. 

  • Bremser: SRAM G2 Ultimate 180/160 mm 

skala
9/10

Nye Top Fuel er dermed i kategori med Ibis Ripley, Transition Spur, Scott Spark, Santa Cruz Tallboy og andre allsidige stisykler blitt lansert de siste par årene. 

Vi har fått teste den desiderte toppmodellen til drøye 130 000 kroner. Det er ekstremt mye penger. Trek har ikke spart på noe på denne modellen. Her får du SRAMs fabelaktige trådløse XX1 AXS-drivverk med tilhørende senkepinne, lette hjul med karbonfelger og 108 summende inngrepspunkter i baknavet og dekk med grovt mønster, gripevillig gummi og realt volum. Trek har også utstyrt sykkelen med robust og service-vennlig gjenget kranklager. 

LAGERLUKE: Under flaskeholderen er det et rom der du kan lagre reserveslange, miniverktøy og smågodtposen.
LAGERLUKE: Under flaskeholderen er det et rom der du kan lagre reserveslange, miniverktøy og smågodtposen.

Nye Top Fuel er en helt ny sykkel. Den beholder likevel de fleste detaljene fra forgjengerne. Treks unike Active Braking Pivot bakhjulsoppheng har et ledd rundt bakakslingen som lar sete- og kjedestag bevege seg i forhold til hverandre og gjør dempingen mer aktiv. 

Geometrien er ny - mer stiorientert enn på forgjengerne. Styrevinkelen er slakere, setevinkelen brattere og frontrammen lengre enn på tidligere Top Fuel. Trek treffer bra med geometrien. Lang og slak nok front til å gi stabilitet utfor og balanse i motene uten at vi mister grepet på forhjulet. Kort nok hekk til å gi god popp, og bratt nok setevinkel til at du kan tråkke på og utnytte det suverene festet demperopphenget og dekkene gir oppover. Selv på flomvåte stier kom vi opp klatringer vi ofte sliter med, ganske enkelt. 

LEDD: Treks Active Braking Pivot består av leddet rundt selve bakakslingen. Kjede- og setestag kan bevege seg i forhold til hverandre. AXS-bakgir setter girstandarden høyt
LEDD: Treks Active Braking Pivot består av leddet rundt selve bakakslingen. Kjede- og setestag kan bevege seg i forhold til hverandre. AXS-bakgir setter girstandarden høyt

Sykkelen er lynrask å kaste fra side til side utfor. Stødig nok til å slippe på ned bratte renner og sette svingen hardt mot en stubbe for å sikre grep. Styringen er akkurat på riktig side av nervøs, samtidig som du må være konsentrert og på ballen for å henge med. 

SUPERSTYRE: Karbonstyre og stem er laget i én del. Lett og stilig.
SUPERSTYRE: Karbonstyre og stem er laget i én del. Lett og stilig.

Trek har virkelig truffet blink med sin nye Top Fuel. Også med omdefineringen rent markedsmessig. Nye Top Fuel er en super allrounder som er like morsom på høydemeterjaging etter jobb, som på mange timers langtur gjennom hele marka. Prisen er ekstremt stiv, men rammen, demperopphenget og geometrien får du også på langt rimeligere modeller, og i aluminium. Selv om sykkelen nå defineres som en stisykkel vil den også fungere til ambisiøs rittsykling i krevende løyper. 

VURDERING
Utstyr med hensyn til pris
Klatring
Utfor
Småkupert sykling
Grovere stisykling
Finish
Sykkelglede
Snitt
Totalinntrykk
PLUSS

Lettsyklet og solid. Lagringsrom i rammen. Bredt styre. Supre dekk. Bakhjulsoppheng med topp flyt. AXS er suverent på både gir og senkepinne. Lett

MINUS

Ekstremt dyr. Trangt for flaske. Smalt sete.

Test av Transition Spur GX 2021

Transition Spur har utforvennlig geometri, effektivt bakhjulsoppheng og bunnsolid følelse i terrenget

LANGSTRAKT: Transition Spur har lang frontramme, slak styrevinkel og kort hekk. Alle foto: Kristoffer H. Kippernes
LANGSTRAKT: Transition Spur har lang frontramme, slak styrevinkel og kort hekk. Alle foto: Kristoffer H. Kippernes
TS_best_i_test
Transition Spur GX 2021
  • Pris: 54 999 kroner

  • Vekt u/pedaler: 12,7 kilo m/slanger

  • transitionbikes.com

  • Sykkelkategori: Kvikk stisykkel 110-130 mm vandring

  • Hjulstørrelse: 29

  • Størrelse testet: Large

  • Reach: 480 mm

  • Stack: 619 mm

  • Styrevinkel: 66 grader

  • Setevinkel: 75,9 grader

  • Kjedestag: 435 mm

  • Akselavstand: 1219 mm

  • Vandringsmengde f/b: 120/120 mm

Utstyr:

  • Ramme: Transition carbon

  • Bakdemper: RockShox SIDLuxe Select+ 

  • Gaffel: RockShox SID Select+ 120mm,

  • Styre/stem: ANVL Mandrel Alloy (800mm x 20mm)/RaceFace Aeffect R (50mm)

  • Sete/Setepinne: ANVL Forge Cromo/OneUp Dropper Post

  • Drivverk: SRAM GX Eagle 1x12 m/10-50 kassett, GX girvelger, GX Eagle alu-krank m/30 tenners tannhjul

  • Bremser: SRAM G2 RS 180/160 mm

  • Hjul/Dekk: Stans Arch S1 Team/Maxxis Rekon 3C EXO 29x2.4" Tubeless Ready EXO, MAxxis Dissector 3C EXO 29x2,4

skala
9/10

Entusiast-merket Transition har sitt opphav helt i det nord-vestre hjørnet av USA. Med et hovedkontor som ligger nærmere Vancouver enn Seattle kommer Transition fra Nord-Amerikas hjerte for teknisk stisykling.

STI-EKSPERTER: Transition er mest kjent for sine grove sykler. Spur viser også at de fikser lette og kvikke sykler.
STI-EKSPERTER: Transition er mest kjent for sine grove sykler. Spur viser også at de fikser lette og kvikke sykler.

Terrenget i grensetraktene her kan minne en del om skogsterrenget vi finner i Norge. Folka bak Transition sykler ikke sine daglige stiturer på tørre, veldrenerte California-stier, de sklir og rutsjer rundt på glatte røtter, sleipe steiner og sugete gjørme akkurat som vi gjør her hjemme, i hvert fall nå på høsten. 

BRA KONTROLL: 800 mm bredt styre og gode bremser gir god kontroll i utforkjøringene.
BRA KONTROLL: 800 mm bredt styre og gode bremser gir god kontroll i utforkjøringene.

Transitions sykkelkolleksjon er topptung. I motsetning til de de fleste europeiske sykkelmerker har Transition et rikt utvalg grove stisykler og utforsykler, men ingen reell rittsykkel i kolleksjoner. Spur som vi tester her er produsentens letteste og kvikkeste fulldemper - deres versjon av en rittvennlig fulldemper. 

Alle Spur-modellene er utstyrt med Rock Shox SID-gaffel i front, og Rock Shox bakdemper. 

GX-modellen vi tester her har Select+-versjonene av Rock Shox dempere. Utstyret forøvrig er funksjonelt og ujålete. SRAM GX-drivverk med gigantisk 10-52 kassett gjør at du kan klore deg opp de bratteste bakkene. 

UTEN LEDD: Til tross for at Transition Spur har et enkelt bakhjulsoppheng oppleves den som veldig aktiv og tråkkeffektiv
UTEN LEDD: Til tross for at Transition Spur har et enkelt bakhjulsoppheng oppleves den som veldig aktiv og tråkkeffektiv

Alu-styre med 80 centimeter bredde og 35 mm tykkelse gir full kontroll på styringen. Hjulene fra Stans har felger med 26 mm innvendig bredde og 28 eiker for noen gram spart. 

Transition vet betydningen av god gummi og har utstyrt sykkelen med breie Maxxis-dekk med myk MaxxTerra-gummi, Dissector i front og det mer lettrullende Rekon bak. 

FORDEKK: Maxxis Dissector er utforsyklist Troy Brosnans signatur-dekk. Det gir trygt grep i skogen, men sporer litt på asfalt.
FORDEKK: Maxxis Dissector er utforsyklist Troy Brosnans signatur-dekk. Det gir trygt grep i skogen, men sporer litt på asfalt.

I motsetning til Scott Spark og andre kvikke stisykler basert på rittsykler, som Canyon Lux TR, har ikke Transition Spur noen fjernstyring for å låse demperne. Heldigvis vil vi nesten si. Dette frigjør plass både på styret og i hodet til å betjene den mye viktigere senkepinneknappen på venstre side.

På transportetapper på asfalt og grus hender det at vi unner oss å flippe over bryteren på bakdemperen og gaffelen, men i de aller fleste tilfeller lar vi begge demperne forbli åpne. 

FIKLING OG FLIKKING: Du må stikke en unbrakonøkkel gjennom låsespaken på bakdemperen for å justere returdempingen
FIKLING OG FLIKKING: Du må stikke en unbrakonøkkel gjennom låsespaken på bakdemperen for å justere returdempingen

Så lenge vi sitter på setet opplever vi minimalt med husking i bakdemperen, selv på grus. Stående fartsendringer og klatringer fungerer helt fint med demperne i åpen modus, ikke så direkte som med låste dempere, men kjapt og komfortabelt like fullt. 

Selv om Spur kommer med kortere gaffel enn Scott Spark er amerikanerens sti-apetitt tydelig i oppsettet forøvrig. Det 80 centimeter brede styret og de grove dekkene gir en fremkommelighet som matcher de aller beste syklene vi har testet de siste årene. 

VELPRØVDE HJUL: Stans Arch-hjul er passe breie og gir god støtte til dekkene.
VELPRØVDE HJUL: Stans Arch-hjul er passe breie og gir god støtte til dekkene.

I bratte klatringer gir bakhjulsopphenget god flyt og supert grep. Vi faller ikke bakover og synker ikke ned mellom hjulene når vi sparker oss oppover. Får vi et glipptak finner vi raskt balansen igjen og fortsetter oppover. Selv på høstvåte stier kommer vi opp de klatringene vi feiler på oftere enn vi klarer. 

BRUKERVENNLIG: Bremseslangen ligger utenpå rammen hele veien. Litt mindre stilig, men enkelt å mekke på.
BRUKERVENNLIG: Bremseslangen ligger utenpå rammen hele veien. Litt mindre stilig, men enkelt å mekke på.

Når terrenget bikker utfor får vi virkelig bekreftet at geometri trumfer vandringsmengde når det kommer til selvtillit og godfølelse. Transition Spur føles perfekt balansert, både når vi står og hamrer på pedalene på flate stipartier og når vi smeller setet i bunn og hiver oss ned kronglete og glatte røyser. Vi havner akkurat der vi ønsker.

LANG VANDRING: Senkepinnen har skikkelig lang vandring som kan finjusteres
LANG VANDRING: Senkepinnen har skikkelig lang vandring som kan finjusteres

Ofte opplever vi å hoppe opp og over hindringer vi ellers ville ha svingt rundt. Drop vi tidligere har nølt på hiver vi oss nå ned uten å tvile. Vi rekker å kjenne at SID-gaffelen kan bli litt overarbeidet når det slår hardt og ofte, men det senker ikke selvtilliten og motet nevneverdig. Er du ute etter en KOM-jager for de slake utforkjøringene der du må tråkke like mye som du må hoppe, høkke og raile svinger får du ikke en sykkel som gjør jobben bedre. 

INNE OG UTE: Senkepinnevaieren går gjennom rammen, bremseslangen går på utsiden
INNE OG UTE: Senkepinnevaieren går gjennom rammen, bremseslangen går på utsiden

Selv om Transition Spur har alle de gode egenskapene som kjennetegner supre stisykler ville vi ikke nølt et sekund med å ta med denne sykkelen i et krevende terrengritt. Er du fin på det kan du lett slanke den til under 12 kilo ved å bytte dekk, styre og sete.

SOLID: Transition Spur ser robust ut og føles veldig solid og trygg
SOLID: Transition Spur ser robust ut og føles veldig solid og trygg

Da har du en robust stimaskin som klatrer som en steinbukk på flukt og går utfor som en gruvevogn i Minecraft. Den sluker grovere terreng enn vandringen tilsier, samtidig som den skyter fart som en rittsykkel når du skuffer på med watt på pedalene. 

GJENGET KRANK: Gjengede kranklager er på vei tilbake - pressfit er ofte mindre pålitelig og utsatt for knirk
GJENGET KRANK: Gjengede kranklager er på vei tilbake - pressfit er ofte mindre pålitelig og utsatt for knirk

Konklusjon

Transition Spur viser oss at en god stisykkel kan være fast og skarp der det er ønskelig, samtidig som den er ettergivende og plantet ved behov. Den beviser at kombinasjonen av nøye utformet bakhjulsoppheng og progressiv geometri gir rå utforegenskaper, uten at det går utover allsidigheten. 

Transition Spur seiler opp som en av våre desiderte favoritter i Down Country-kategorien. Selv om den har et noe mindre magisk bakhjulsoppheng oppleves den som skarpere og kvikkere enn Ibis Ripley og mer solid og allsidig enn BMC Fourstroke LT. 

VURDERING
Utstyr mht pris
Klatring
Utfor
Småkupert stisykling
Grovere stisykling
Finish
Sykkelglede
Snitt
Totalinntrykk
PLUSS

Leken og poppy -  Veldig stødig utfor - Klatrer suverent i teknisk terreng - Gode dekk - Livstidsgaranti på ramme - Brukervennlig slangeføring til bakbremsen - Lang vandring på senkepinne

MINUS

Fordekk sporer noe på asfalt - Kronglete returjustering på bakdemper

Test av BMC Fourstroke LT 2021

BMC FourStroke LT er like lekker som den er nyskapende, men hvordan går det når sveitsisk innovasjon og sykkelteknologi møter norsk terreng? Vi har testet den allsidige terrengsykkelen BMC Fourstroke LT.

test BMC fourstroke lt 2021
TEST AV BMC FOURSTROKE LT: Vi har testet BMCs siste nyvinning og spreke stisyklister. Foto: Kristoffer H. Kippernes
TS_anbefaler
BMC FourStroke LT

 

  • Pris: 87 990 kroner 

  • Vekt: (som testet) 11,7 kilo 

  • Størrelse: S, M, L(testet), XL 

  • Hjulstørrelse: 29 "

  • Bmc-Switzerland.com

Sykkelkategori: Kvikk stisykkel 110-130 mm vandring 

  • Geometri størrelse L:  

  • Styrevinkel: 66,5 grader 

  • Setevinkel: 74,8 grader 

  • Kjedestag: 429 mm 

  • Rammelengde (reach): 456 mm  

  • Rammehøyde (Stack): 606 mm 

  • Dempervandring: 120/120 mm

Utstyr: 

  • Ramme: BMC APS Karbon 

  • Gaffel: Fox Float 34 StepCast, Performance Elite FIT4 

  • Bakdemper: Fox Float DPS Performance Elite EVOL 

  • Styre og stem: BMC MFB01 karbon, 760 mm bredde, BMC MSM01 stem 

  • Sete og setepinne: Fizik Antares R7 sete, BMC RAD integrert senkepinne, 80mm drop. 

  • Hjul og dekk: Mavic Crossmax Carbone XLR hjul, 30mm brede felger. Maxxis Rekon 2,4" WT, TR EXO dekk 

  • Drivverk: SRAM XX1/XO1 Eagle, SRAM X1 Eagle 34t karbonkrank 

  • Bremser: SRAM Level TLM, 180/160mm bremseskiver  

 

  

skala
9/10

BMC er ikke redd for å gå egne veier, og har laget mange nyskapende og spennende sykler. Vi lot oss begeistre da vi i 2019 testet rittfulldemperen FourStroke. FourStroke LT er en mer stivennlig versjon av den da nyskapende sykkelen. Forskjellene ligger i mer vandring.  

Fourstroke LT har 120 millimeter vandring foran og bak. Den er laget like mye som en kvikk stisykkel som en ekstra kapabel rittsykkel. Hva du selv ønsker å bruke den til kommer an på egne ferdigheter og ønsker.  

Geometrien er også allsidig nok til at denne kan fungere like bra som en rittsykkel i tekniske ritt, som stisykkel i grovere terreng med fokus på mestring.  

 

Råflott  

BMC legger mye prestisje i rammedesign, og FourStroke LT er ikke noe unntak. Detaljene er de samme som vi så på den «vanlige» versjonen da vi testet den.  Designen er det som kjent norske Torgny Fjeldskaar som står bak.  

Rammen har pen, intern vaierføring. Der underrør og styrerør møtes, fungerer også portene til vaierføringen som en stopper for gaffelkrona, slik at du slipper skader på over- eller underrøret når styre og gaffel vrir seg i et velt. 

På setestagene og vippearmen ved seterøret finner vi også en sag-indikator, som kan gjøre det litt lettere å sette opp sykkelen med riktig trykk i bakdemperen. 

test bmc fourstroke lt
PRAKTISK: Sag-indikatoren på rammen er det bare fordeler med. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Logoene på underrøret har en fiffig lakk som skinner med regnbuefarger i lyset – pent! 

test bmc fourstroke LT
SKINNER: Lakken på sykkelen er nydelig. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Fourstroke LT kommer i to modeller. One, som vi har testet her, og Two som er hakket rimeligere, med SRAM GX-utstyr.  

One er da toppmodellen, og utstyrspakken er kledelig luksuriøs, selv om vi godt kunne ha sett Fox sine gjevere Factory-dempere på en sykkel til denne prisen. Utstyrsvalgene reflekterer også litt forskjellen på denne, og den blodtrimmede ritt-utgaven med kortere vandring.  

test bmc fourstroke lt
KONTAKTPUNKT: StepCast-gaffelen gir litt økt selvtillit når terrenget blir rufsete. Foto: Kristoffer H. Kippernes

FourStroke LT har den kraftigere Float 34 Stepcast-gaffel fra Fox i motsetning til Stepcast 32 som kommer på rittmodellen. 

Sykkelen kommer også med stivennlige rittdekk, rittvennlige stidekk med skikkelig volum – en Wide Trail-utgave av favoritten Maxxis Rekon med 2,4 tommers bredde. 

test bmc fourstroke lt
DETTE LIKER VI: De feite dekkene fra Maxxis er noe vi ville oppgradert til på andre tilsvarende sykler som kommer med smalere dekk. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Dekkene sitter på flotte Mavic XLR Carbon 30-hjul. Disse har et deilig høyrøstet baknav, brede felger og flate ståleiker.  

test bmc fourstroke LT
RYDDIG: Mange vaiere og slanger - men BMC har gjort sitt for å få en ryddig cockpit. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Bakdemperen er montert lav på underrøret, og har pent integrert vaierføring opp til låsehendelen på styret. Låsebryteren til bakdemperen sitter oppå styret, da plassen under er reservert til senkepinnen. Det er en tre-posisjons-bryter fra DT Swiss, der den midterste innstillingen strammer opp bakdemperen, og siste hakk låser både bakdemper og gaffel.  

test bmc fourstroke lt
PUSH DA BUTTON: Senkepinnen betjenes av bryteren under styret, dempingen av treposisjons-bryteren over styret. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Drivverket er en miks av XX1, XO1 og X1-komponenter fra SRAM. Level TLM-bremsene har 180 og 160 millimeter store bremseskiver.  

 

Tallenes tale 

FourStroke LT er ikke enormt mye annerledes enn FourStroke, men noen forskjeller er det. Fourstroke LT har både slakere styrevinkel og seterørsvinkel enn FourStroke, med omtrent én grad. Den har også noe kortere rammelengde (reach).  

De to syklene deler den samme rammen, men økt demperlengde bak og lenger gaffel i front endrer geometrien noe i forhold til rittsykkelen.  

geometri bmc fourstroke
GEOMETRI: FourStroke og FourStroke LT er nokså like.

  

 

I terrenget  

Både vandringsmengde og geometri tilsier at denne sykkelen står med hvert hjul planta i hver sin sykkelkategori. Ser man på tallene, kan dette være en sykkel som enten faller i kategorien kvikk og sporty stisykkel, eller rittfulldemper med ekstra brukspotensial.  

Vi har testet sykkelen både på korte og lange stiturer i Oslomarka, i variert terreng og på tørt og vått føre.  

BMC Skiller seg fra en del andre rittsykler på markedet med demperopphenget sitt. BMC har et bakhjulsoppheng som minner om Dave Weagles DW-link– et oppheng vi ofte har skrytt mye av på stisykler. Vi mener det er en innertier å bruke dette opphenget også på rittsykler, spesielt rittsykler av den litt mer kraftige varianten, som denne.  

test bmc fourstroke lt
INTEGRERT? BMC har kanskje spart noen gram på dette egenutviklede styrefremspringet. Men det faktum at du må skru av både bremse- og girhendler for å demontere styret er bare unødvendig. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

BMC kaller sin løsning for APS, Advanced Pivot System. Systemet består av en kort lenke mellom front og bakramme nede ved kranken, og en vippearm mellom setestag og bakdemper som vipper rundt et ledd på seterøret.  

Frasparket i demperopphenget er helt rått. Her får vi aldri følelsen av at vi henger igjen når bakhjulet treffer små kanter. Snarere tvert i mot. Sykkelen sparker fra når den komprimeres og dytter oss oppover bakken når demperen returnerer til utgangsposisjonen.  

test bmc fourstroke Lt
JAGING: BMC FourStroke LT er i sitt ess når du gir gass på sti. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Sykkelen er kanskje på sitt aller beste når vi sitter og jager av gårde på småkuperte stier. Om du treffer en rot eller stein er det som om du får et ekstra kick – sykkelen vil ha deg opp og framover. Det er ingen følelse av at demperopphenget bremser framdriften.  

BMC FourStroke LT har en helt unike følelse av at sykkelen jobber under oss, uten at tråkket påvirkes. Vi kan tråkke på inn i grove rotklynge uten at sykkelen steiler eller butter. Med tråkket i gang flyter vi smidig over hindringene uten å miste fremdrift.  

Det supereffektive tråkket gjør også at FourStroke LT klatrer helt eksepsjonelt bra. Selv uten å bruke låsehendelen på styret, strammer opphenget seg opp og hjelper oss opp alle kneiker. Det var sjelden eller aldri sykkelen det stod på når vi måtte gi tapt for tekniske klatringer.  

test bmc fourstroke LT
JOBBER: Demperopphenget på BMC FourStroke LT følger bakken sømløst. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

FourStroke LT tråkker så effektivt både i kupert terreng og klatringer at på rolige stiturer brukte vi ikke låsebryteren på styret nevneverdig. De gangene vi ville kjøre noen drag eller dra på litt ekstra i klatringer i lite kupert terreng, har den en funksjon.  

Men å begrense et så effektivt demperoppheng fant vi ikke mye glede i. Full låsing av demperne gjorde vi kun på asfalt.   

test bmc fourstroke lt
TRE STEG: Bryteren på styret lar deg justere demperegenskapene i tre nivåer. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Kombinasjonen av ekstremt effektivt demperoppheng, lav totalvekt og solide dekk med bra volum er en vinneroppskrift. Da vi testet rittversjonen av FourStroke var dette også noe vi ønsket oss, og da spesielt til utforkjøringene. 

 

Utfor  

Når det går nedover er FourStroke LT heller ingen sinke. Kombinasjonen av ekstra vandring og litt stivere chassis i 34-gaffelen – og igjen, de solide dekkene – er helt riktige grep tatt av BMC.   

Den sluker helt rått unna alt som kommer i dens vei. Sykkelen som tråkker som en rittsykkel fungerer også som en trygg og kapabel stisykkel når terrenget heller nedover og byr på store slag, dropp og hopp.  

Kjedestagene er korte for kategorien – mellom 5 millimeter og 1 centimeter kortere enn på andre sykler i tilsvarende segment. Det merkes godt både i trange svinger nedover, og når vi skal dra sykkelen litt opp og bak ut små kanter. Sykkelen har leken popp, noe som gjør at lynraske bunnyhop over hindringer på stien ikke stjeler fremdrift eller konsentrasjon.  

test bmc fourstroke Lt
SOLID: Både geometri, dekk og vandring spiller på lag når det går utfor med BMC FourStroke LT. Foto: Kristoffer H. Kippernes

På sitt beste oppleves denne sykkelen som om den har mer vandring enn tallene sier, uten at det går på bekostning av kvikkheten og rittvennligheten.  

Bremsene er presise og tillitvekkende, og det brede styret gir oss god kontroll på sykkelen når terrenget blir skikkelig ulendt.  

Geometrimessig kan man si at flere nå har hengt seg på trenden BMC i stor grad var med å definere for sykler i denne kategorien. Slik sett fremstår ikke FourStroke LT så ekstrem – flere av rittsyklene med ekstra vandring vi har testet nylig har geometri som kan minne om BMC sin.   

 

Vi må snakke om setepinnen i rommet 

BMC har for FourStroke og FourStroke LT valgt å lage sin egen helintegrerte senkepinne. RAD – Race Application Dropper-pinnen flukter sømløst med karbonrammen og gir inntrykket av at sykkelen ikke har senkepinne i det hele tatt.  

RAD-pinnen sparer et par hundre gram vekt sammenlignet med ettermonterte senkepinner og lar BMC bruke en stiligere og potensielt stivere, oval pinne. 

Pinnens senkefunksjon er helt integrert i seterøret. Den ovale pinne ser flott ut og sikrer at du aldri vil få setet på skrå, men BMC har begrenset mengden vandring i pinnen til 80 mm. Kanskje ok på en rittsykkel, men på en mer kapabel sykkel som dette virker det ekstra rart.  

På FourStroke, som er en mer rendyrket rittsykkel er det både praktisk og riktig med kort vandring på senkepinnen. I en rittsituasjon er det ofte du bare trenger litt senking for å kunne klare et teknisk parti på en tryggere måte.  

Du ønsker heller ikke å måtte bøye knærne mer enn nødvendig for å trykke setet ned. På en kompromissløs rittsykkel er også de hektoene du sparer på denne kontra en vanlige senkepinne noe som kan være avgjørende.  

Men på en sykkel som denne, som innbyr til langt mer herjing og gutsing i utforbakkene, hadde vi helst sett at senkepinne hadde 125 eller 150 millimeter vandring. I tillegg er det fint med pinner som er trinnløse, slik at du kan senke setet så lite eller mye du vil. RAD-pinnen har tre nivåer. 80 mm lavere enn normalen, normalhøyde og en mellomstilling som er tilnærmet umulig å treffe.  

test bmc fourstroke lt
STRAM HER: På grunn av setepinnens spesielle utforming, justerer du setehøyden langt nede på seterøret. Det er begrenset hvor mye du kan justere pinnen opp og ned, 90 millimeter. Det betyr at på vår testmodell i large kan setehøyden justeres fra 740 til 830 millimeter. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Konstruksjonen av RAD-pinnen består av et stort luftkammer som fungerer med lavt lufttrykk. Bortsett fra luft-kammeret er resten av funksjonen enkel mekanikk. Pinnen har et minimum av deler og skal derfor være både solid og holdbar.  

Topphøyden på setepinnen kan justeres med inntil 90 mm uten at mengden vandring i selve pinnen endres. 

Setepinnen er og blir et usikkerhetsmoment for oss. Vi opplevde problemer med denne typen setepinne da vi testet rittversjonen av Fourstroke i 2019. Det er med en viss skuffelse at vi registrerer at senkepinnen fortsatt betjenes med en slarkete og simpel hendel.  

Når hele sykkelen ellers oser kvalitet og eksklusivitet, er dette et lite skår i gleden. Kvalitetsfølelsen i pinnen står heller ikke helt i stil med resten av sykkelen. Setet spretter ikke opp med et markert klunk, men sliter seg opp i en litt nøkkete bevegelse.  

Ingen kan ta fra BMC at senkepinnen er både nyskapende og har noen små fordeler. Ikke minst ser den dødsbra ut.

Men enn så lenge veier ikke fordelene opp for de åpenbare ulempene – den korte vandring og det at det er umulig å bytte til en vanlige senkepinne med mer vandring senere.  

Når senkepinnen får problemer er det heller ikke mulig å bare bytte den med en stiv pinne på grunn av den ovale formen. Selv om senkepinnen har en enkel mekanisk konstruksjon og er lett å mekke på selv, vil mange uansett ønske å sette bort slikt.  

Med det sagt. Vi opplevde ikke at RAD-pinnen sluttet å fungere under testperioden denne gangen. Den krever et minimum av vedlikehold og at man sjekker lufttrykket en gang i blant, men bortsett fra det er det tut og kjør. 

 

Hvordan går det når sveitsisk nyskapning treffer norske stier?

Det går vanvittig bra. Som sykkel for aktiv jaging på både raske og tekniske stier er BMC FourStroke LT den smidigste og mest effektive sykkelen vi har testet, noen gang.  

Av sykler med kort vandring på markedet er det denne vi ville ha foretrukket til rask stijaging, teknisk rittsykling og slitsomme bakkedrag på teknisk sti. Det avanserte opphenget står som sterk kontrast til resten av bransjens bevegelse mot enklere og enklere bakhjulsoppheng.  

test bmc fourstroke lt
INSPIRERENDE: Det er lenge mellom hver gang vi tester en sykkel som gir så god respons som BMC FourStroke LT Foto: Kristoffer H. Kippernes.

De ekstra leddene legger kanskje på noen ekstra gram, men tråkkeffektiviteten veier mer enn opp for dette i alle typer terreng.  

BMC FourStroke LT er absolutt en sykkel du bør vurdere hvis du setter pris på raske, men kapable terrengsykler. Den mangler nesten sidestykke i sin vektklasse, men noen konkurrenter har den.  

 

Alternative produkter  

BMC Fourstroke LT plasserer seg i en kategori med sykler som er utrolig spennende, rittfulldempere med litt ekstra vandring. Vi har testet flere slike, som Specialized Epic EVOCannnondale Scalpel SEPivot Mach 4 SLMondraker F PodiumYeti SB-100Santa Cruz Blur og Intense Sniper.  

Av disse er det kun Pivot, Mondraker, Yeti, Santa Cruz og Intense som kan skilte med et bakhjulsoppheng som kommer i nærheten av BMC sin variant. Få av disse kan matche BMCs progressive geometri og rammekvalitet.  

test bmc fourstroke lt
PENT: En liten, men funksjonell kjedefører forventer vi å se på sykler i denne kategorien. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

  

Konklusjon   

BMC Fourstroke LT er et råskinn av en sykkel. For ivrige terrengsyklister som drømmer om å sykle krevende maratonritt som Terrengsykkelrittet og Ultrabirken når restriksjonene letter, er dette noe av det aller beste redskapet som finnes. Den klatrer helt vilt bra, er stødig nedover og er minst like morsom med startnummer, som uten.  

Den veier lite, føles robust og har hjul og kvalitetskomponenter som vil tåle alt du klarer å utsette denne sykkelen for. 

Vi hadde kjøpt denne sykkelen på stedet som rask sti-racer, hvis det ikke hadde vært for den merke-unike senkepinnen.  

Både mengden vandring og usikkerheten rundt service og mulighet for utskiftninger gjør at senkepinnen stopper oss fra å sporenstreks legge inn en bestilling på BMCs supersykkel.  

VURDERING
Utstyr mht pris
Teknisk klatring
Grus
Småkupert sti
Utfor
Sykkelglede
Vinnerpotensial
Finish
Totalvurdering
PLUSS

Strøken finish + Supre dekk på brede felger + Funksjonell lockout + Gaffelstopper

MINUS

Merke-unik setepinne - Upraktisk stem

Test av Ibis Ripley V4 GX

Ibis Ripley V4 GX kombinerer de suverene tråkkegenskapene fra DW-link-opphenget med moderne geometri tilpasset de bratteste utforkjøringene.

EFFEKTIVT RÅSKINN: Ibis Ripley er rå i tråkket, men også inspirerende utfor. Moderne geometri og demperoppheng fungerer veldig godt i variert terreng.
EFFEKTIVT RÅSKINN: Ibis Ripley er rå i tråkket, men også inspirerende utfor. Moderne geometri og demperoppheng fungerer veldig godt i variert terreng.
TS_best_i_test
Ibis Ripley V4 GX
  • Pris: 52 000 kroner

  • Vekt: 13,1 kilo

  • Størrelse testet: Large

  • probike.no

Sykkelkategori: Kvikk stisykkel 110-130 mm vandring

  • Hjulstørrelse: 29 tommer

  • Vandringsmengde f/b: 130/120 mm

Utstyr

  • Ramme: Ripley karbon DW-link

  • Gaffel: Fox Float 34 Performance Series

  • Bakdemper: Fox Float Performance DPS EVOL

  • Styre/Styrefremspring: Ibis 800mm karbon (alu på testsykkel)/Ibis 31,8 mm 70 mm

  • Sete/Setepinne: WTB Silverado Pro 142mm/ Bike Yoke Revive Dropper 

  • Hjul og dekk: Ibis S35 Aluminum m/35 mm innvendig felgbredde, Schwalbe Hans Dampf foran Nobby Nic bak 29" x 2,3" (testet med 2,6-dekk)

  • Drivverk: SRAM GX Eagle, 10-50 kassett, 12-delt, SRAM Descendant Alloy krank m/32 tenner

  • Bremser: Shimano Deore 2 stempel

skala
9/10

Ibis holder til tvers over parkeringsplassen for Santa Cruz Bicycles, i Santa Cruz.

Det tradisjonsrike kultmerket har en relativt liten, men eksklusiv katalog av sykler.

Alle merkets fulldempere har bakhjulsoppheng utviklet i tett samarbeid med Dave Weagle. DW-link-opphenget på Ripley er nesten tilsvarende opphenget på Pivots Trail 429. Sykkelen forøvrig er likevel veldig annerledes Pivots variant. 

Her kan du lese alle våre tester av sykler fra Ibis!

Testsykkelens utstyrsnivå er midt på treet. Sykkelen er likevel en av de lettere syklene i testen. Dette med både alu-styre og 2,6-dekk. Begge deler en justering i forhold til standardoppsettet, som er karbonstyre og 2,3-dekk.  

Det er lite glamour i delelista, men de ekstra breie felgene og den fabelaktige senkepinnen fra Bikeyoke er høydepunkt som vitner om god prioritering. Vi stusser veldig på at sykkelen egentlig kommer med Shimanos billige Deore-bremser. Testsykkelen er oppgradert med XT-bremser med fire stempler. En oppgradering vi vil anbefale alle å gjøre før du tar sykkelen i bruk. Denne sykkelen fortjener skikkelig gode bremser.

ibis-ripley-test-02
DW-LINK 2: Lik funksjon, men litt annet oppsett på DW-link-opphenget på Ibis enn på Pivot. Ibis-sykkelen har plass til 2,6-dekk.

Ibis Ripley har lengst rammelengde i testfeltet. Sju millimeter lenger enn på Tallboy. Dette kombineres med en styrevinkel som er en grad brattere enn på Santa Cruz-sykkelen. Sittestillingen føles riktig for hele testpanelet som måler fra 178 til 184 centimeter. 

Ibis Ripley har en ganske annen følelse enn Pivot 429 Trail. På Ibis sitter vi mer nedi sykkelen. Likevel er tråkket like effektivt. Vi glir mer over terrenget enn på Pivot. De ekstra store dekkene bidrar også til denne følelsen. 

I tekniske klatringer kan vi sitte og trå oss opp selv om underlaget er løse kampestein og bratte kanter. Det er samtidig lett å komme frem i angrepsposisjon når vi må høkke med oss sykkelen opp de høyeste kantene. 

De spesielt store dekkene på testsykkelen tar bort noe av den direkte følelsen med underlaget. Vi savner noe snert i svingene, men setter pris på både komforten og det store fotavtrykket når vi ruller over store steiner.

ibis-ripley-test-3
FELG-PIONERER: Ibis var blant de første på markedet med realt breie felger. De 35 mm brede alu-felgene er solide og gir breie dekk ekstra støtte.

Ibis Ripley har spesielt lavt overrør. Dette gir mulighet til å ha ekstra lang senkepinne. Smart av Ibis. Selv på sykler med såpass kort vandring er det supert å virkelig kunne få setet ut av veien. Bikeyoke-pinnen er markedets smidigste. Setet smetter ned og opp nesten uten friksjon. 

I testerrengets groveste utforkjøring gir Ibis-sykkelen overlegen selvtillit. Det 80 cm breie styret sikrer maks kontroll og gir superkrefter. Demperopphenget gir inntrykket av vesentlig mer vandring enn tallene på Ibiscycles.com tilsier. Ibis Ripley er den sykkelen som føles aller mest som en endurosykkel i denne testen.

Den kan virkelig kjøres både fort og uvørent i skikkelig grovt terreng. Når farten går opp er vi virkelig glade for at testsykkelen har oppgraderte bremser. 

Ibis Ripley føles mer kapabel enn vekta og tallene tilsier. Geometrien og demperoppsettet har truffet på et tilnærmet perfekt kompromiss mellom kvikt og lettsyklet og superrobust og tilgivende i alle fjellets hellinger.

VURDERING
UTSTYR MHT PRIS
TEKNISK KLATRING
KUPERT TERRENG
RASK UTFOR
TEKNISK UTFOR
SYKKELGLEDE
FINISH
SNITT
Totalinntrykk
PLUSS

Effektivt oppheng - Breie felger - Super senkepinne - Gode rammebeskyttere - Stor dekklaring

MINUS

Litt svømmende dekk på testsykkel - Rimelig finish på stem - Noe vaierrakling - Svake bremser som standard

Test av Scott Spark 910 2022

Scott Spark er stiversjonen av den verdenscupvinnende rittsykkelen Spark RC. Sykkelen kom i helt ny versjon sommeren 2021.

INTEGRERT: Scott har gjemt bakdemperen inne i rammen på nye Spark
INTEGRERT: Scott har gjemt bakdemperen inne i rammen på nye Spark
Scott Spark 910 2022
  • Pris: 64 990 kroner

  • Vekt u/pedaler: 12,60 kilo m/slanger

  • Scott-sports.com

  • Sykkelkategori: Kvikk stisykkel 110-130 mm vandring

  • Hjulstørrelse: 29

  • Størrelse testet: Large

  • Reach: 470 mm

  • Stack: 617,7 mm

  • Styrevinkel: 65,8 grader

  • Setevinkel: 76,4 grader

  • Kjedestag: 437,5 mm

  • Akselavstand: 1205 mm

  • Vandringsmengde f/b: 130/120 mm

Utstyr:

  • Ramme: Spark HMF karbon

  • Bakdemper: FOX NUDE 5T EVOL

  • Gaffel: FOX 34 Float Performance Elite Air FIT4

  • Styre/stem: Syncros Fraser DC Alu 760 mm/Syncros DC 1,5

  • Sete/Setepinne: Syncros Tofino Regular/FOX Transfer Performance Elite senkepinne

  • Drivverk: Shimano XT 1x12 m/10-51 kassett, XT krank m/32 tenners tannhjul

  • Bremser: Shimano XT 180/180 mm

  • Hjul/Dekk: Syncros Silverton 2.0 30/Schwalbe Wicked Will 29x2.4" EVO

  • Super Race, TLE, Addix Speed Soft foran, Schwalbe Wicked Will 29x2.4" EVO, Super Race, TLE, Addix Speed Grip bak

skala
8/10

Scott Spark er den mestvinnende rittfulldemperen på markedet. I mange år har rittsykkelen til Nino Schurter hatt en mer stiorientert bror i sveitsiske Scotts kolleksjon. Så også når det gjelder den helt nye Spark-plattformen lansert denne sommeren. 

Siste generasjon Spark er ganske revolusjonerende som rittsykkel med 120 mm vandring bak og bakdemperen helt integrert i selve rammen. Som stisykkel er vandringsmengden i hekken mer ordinær. Stivarianten av Spark er til gjengjeld jazza opp med 130 mm gaffel i front. 

BRYTERE: Både senkepinne- og demperfjernstyringen sitter i samme nette enhet
BRYTERE: Både senkepinne- og demperfjernstyringen sitter i samme nette enhet

Bortsett fra den lengre gaffelen er det kun småting som skiller stiversjonen av nye Spark fra rittmodellen vi har testet tidligere og som Nino Schurter tok sitt 9. ! VM-gull med i sommer. 

RYDDIG: Vaiere og bremseslange går inn i rammen gjennom styrelager og avstandsringer
RYDDIG: Vaiere og bremseslange går inn i rammen gjennom styrelager og avstandsringer

Lik rittsykkelen

Rittmodellen og stimodellen har identisk ramme. Men med 10 mm ekstra vandring i gaffelen blir geometrien endret noe. Fronten på sti-Spark er litt slakere, mens rammenlengden er kortere enn på ritt-Spark. Også setevinkelen er litt slakere på stivarianten enn på rittmodellen. 

Sammenligner vi sti-Spark med Transition Spur ser vi at Spark har litt slakere styrevinkel, litt brattere setevinkel og 10 mm kortere frontramme. Den brattere setevinkelen og den lengre gaffelen gjør at plassen mellom sete og styre blir kortere enn de 10 mm i forskjell tilsier. 

INNSTILLING: Sag-meteret gjør det enkelt å treffe med dempertrykket
INNSTILLING: Sag-meteret gjør det enkelt å treffe med dempertrykket

Forskjellen i styrevinkel spises også opp når du setter opp gaffelen med 25 prosent sag i åpen stilling. 

Unike løsninger

Scott Spark 910 kommer med et smalt, i stisykkelsammenheng, styre på 740 mm. Som på alle fulldempede Scott-sykler har også Spark i stiversjon fjernstyring med tre nivåer.

BESKYTTET: Bakdemperen er godt beskyttet mot gjørme, sand og slitasje inne i rammen
BESKYTTET: Bakdemperen er godt beskyttet mot gjørme, sand og slitasje inne i rammen

Ett for helt åpne demper, ett der bakdemperen har redusert vandring, 80 mm, og strammere fjærrate og ett der begge demperne her helt låst. Scott kaller midtnivået for traction-mode, noe som sier noe om når det er tenkt at du skal bruke denne innstillingen. 

VELFUNGERENDE: Shimanos 12-delte XT-gruppe er pålitelig og funksjonell
VELFUNGERENDE: Shimanos 12-delte XT-gruppe er pålitelig og funksjonell

Selve bryteren er veldig enkel i bruk. Vi liker godt at knappen for senkepinnen er integrert på samme konsoll som demper-bryterne.

Spark 910 kommer forøvrig med komplett Shimano Deore XT-drivverk med 10-51 kassett, samt de kraftige 4-stempels XT-bremsene. 

Hjulsettet, fra Scotts eget undermerke Syncros, har 30 mm breie felger og er skodd med Wicked Will-dekk fra Schwalbe. Dekkene er oppgitt å være 2,4 tommer breie. Fordekket har såkalt SpeedSoft-gummi, mens bakdekket består av hardere SpeedGrip-gummi. 

TO FLASKEFESTER: Du kan få med deg to flasker på tur
TO FLASKEFESTER: Du kan få med deg to flasker på tur

Som på Transition Spur kom Spark 910 levert med slanger. Vi satte opp bakdekket slangeløst for å minimere sjansen for punktering under testperioden. 

LETTGIRET: Shimanos girspaker byr på minimal trykkmotstand
LETTGIRET: Shimanos girspaker byr på minimal trykkmotstand

Scott Spark 910 har en Fox Float 34 Performance-gaffel i front og en Scott-egen Fox Nude bakdemper inne i seterøret, tilgjengelig gjennom et plastlokk på underrøret. Både luftventil og returjustering er enkle å nå. Plassering inne i rammen sikrer at bakdemperen holder seg ren og gjørmefri, uansett forhold. 

TOPP-PINNE: Fox sine nye Transfer-pinner bygger lite i høyden og holder godt på setet
TOPP-PINNE: Fox sine nye Transfer-pinner bygger lite i høyden og holder godt på setet

Forskjellig, men lik

Selv om nye Scott Spark ser radikalt forskjellig ut i forhold til forgjengeren er bakhjulsopphenget omtrent uendret. Det er fortsatt et enkelt oppheng med stiv bakramme og en vippearm som driver bakdemperen. Setestagene skal ha innebygde flekssoner bakerst for å sikre at opphenget ikke stivner under hard bremsing. 

Integrereringen av bakdemperen inne i rammen beskytter denne mot møkk, grus og vann. Den er likevel lett tilgjengelig gjennom en stor lukt under underøret.

Scotts fjernstyring gjør at du raskt kan veksle mellom dempernes tre nivåer, også midt i teknisk krevende partier på stien. Det åpner også, i hvert fall i teorien, for å gjøre det åpne nivået mer utfororientert da mellomnivået sikrer effektivitet i motbakkene. 

LUKE: Bakdemperen sitter gjemt bak et lokk. Luftventil og returspak er lett tilgjengelig
LUKE: Bakdemperen sitter gjemt bak et lokk. Luftventil og returspak er lett tilgjengelig

I praksis opplever vi at Scotts brytersystem er mer en nødvendighet enn en ekstra fordel. I åpent modus husker sykkelen noe mer enn vi ønsker. I tekniske klatringer der vi ønsker maks grep og at bakhjulet på best mulig vis kan svuppe over hindringer på veien, opplever vi at vi ofte synker litt dypt ned mellom hjulene mellom slagene og at vi mister noe fremdrift i avgjørende øyeblikk i kneikene.

For å bremse huskingen noe tyr vi til litt ekstra returdemping på bakdempingen, noe som roer det ned noe, uten å helt bøte på problemet. I såkalt traction-mode, altså midtstilling på bakdemperen er følelsen fast og effektiv, men det går noe på bekostning av sykkelens evne til å sluke unna store hindringer når vi har kraft i pedalene.

SOMMERDEKK: Schwalbes SpeedGrip-gummi er glatt på vått føre
SOMMERDEKK: Schwalbes SpeedGrip-gummi er glatt på vått føre

Glatt bakdekk

Sammenlignet med Transition Spur opplever vi at Scott-sykkelen byr på mindre grep og fremdrift i krevende klatringer, også fordi det tyske bakdekket ikke trives på vått underlag. Schwalbes SpeedGrip-gummi er fin i tørre rittløyper der lav rullemotstand er prioritert høyt, men på en stisykkel der fremkommelighet er første-pri kommer bakdekket til kort, også med bakdemperen i traction-mode. Gode dekk utgjør mye større forskjell på grepet enn Scotts traction-mode-innstilling. 

Nervøs utfor

Når det kommer til utforkjøringene så forventer vi at den ekstra centimeteren med vandring i gaffelen skulle gi Scott-sykkelen et fortrinn fremfor Transition-sykkelen, men dengang ei. Scott Spark er lettsyklet og manøvrerbar i terrenget også når det drar seg til nedover. Men der Transition Spur føles flikkbar og stabil bikker Scott Spark-sykkelen over i den nervøse enden av skalaen. Den ekstra vandringen i gaffelen forsvinner raskt i følelsen av at det er mindre plass bak styret og at bakdempingen i større grad enn på Transition strammer seg opp når du bruker bakbremsen. 

Scott Spark i siste generasjon har flyttet noen grenser for rittsykler ved å også gi rittversjonen 120 mm vandring, men som stisykkel føles den noe mer gammeldags, den hypermoderne rammekonstruksjonen til tross. 

På rittsykler er effektivitet i akselerasjoner øverst på prioriteringslista. På stisykler er det fremkommelighet vi søker. Her gir ikke Scotts fjernstyrte system noen fordeler. Den nye Spark-rammen føles også kortere og mindre stødig med 130 mm gaffel i front. Den ekstra gaffellengden tilfører lite på stimodellen i forhold til rittmodellen.

Transition Spur med kortere gaffel, men mer progressiv geometri føles mer robust, allsidig og morsom i det aller meste av teknisk terreng. 

Konklusjon

Kommer du fra en rittbakgrunn og er opptatt av å kunne skru av demperne i en fei, vil du nok like systemet på Scott Spark. Vi opplever ikke at det gir Spark 910 de superkreftene vi hadde ønsket og føler at stiversjonen av Scott Spark føles mer som en skarp rittsykkel enn en stisykkel med topp fremkommelighet.  

VURDERING
Utstyr mht pris
Klatring
Utfor
Småkupert stisykling
Grovere stisykling
Finish
Sykkelglede
Snitt
Totalinntrykk
PLUSS

Kvikk - God på transportetapper - Moderne design - Robust følelse - Ryddig vaierføring - God sag-indikator - Bakdemperen beskyttet inne i rammen

MINUS

Føles bratt og kort - Nervøs - Husker en del i åpen stilling - Smalt styre - Dyr - Glatt bakdekk

Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin, Fri Flyt.

Bestill abonnement på terrengsykkel.no og få tilgang til artikkelen.