Comp Carbon er den rimeligste modellen med karbonramme.
Ramma er lekker med en lakkoverflate som får en spektakulær 3D-effekt i sollys.
Som på de dyrere karbonrammene er også denne utstyrt med det smått geniale SWAT-kammeret under flaskeholderen på underrøret. I SWAT - Storage, Water, Air, Tool, -rommet får du plass til en eller to reserveslanger. Eller du kan fylle opp rommet med sjokolader og matpakka. Flaskeholderen som sitter på SWAT-lokket har et eget miniverktøy hengende på undersiden. Smart det også.
Mens Specialized har flottet seg på ramme-finishen har de skåret med sparekniven på utstyrspakka forøvrig. Likevel, Specialized er flinke til å prioritere. Brede felger og allsidige dekk gir bra kontakt med mange forskjellige underlag. Kraftige bremser gir trygghet til å gi gass. Demperenhetene, spesielt gaffelen føles for enkle for en sykkel til denne prisen. Fox Rhythm-gaffel kommer merkbart fortere i trøbbel enn de dyrere gaflene på de andre syklene. Den er også mindre justerbar.
Husdelene til Specialized, sete, styre og stem holder høy standard, men drar vekten litt i feil retning.
Drivverket - SRAMs rimeligste Eagle-gruppe NX, fungerer veldig bra, men tyngstegiret med 11-tenners tannhjul i kassetten og 30 tenner på kranken begrenser tempoet både på transportetapper og grusturer en del. Ønsker du å oppgradere til GX-kassett med 10-50-spredning senere må du også bytte bosset i hjulet.
I terrenget har Specialized Stumpjumper ST Comp Carbon en usedvanlig lettsyklet følelse. Den er kvikk i styringen, men samtidig passe stabil når det går utfor. Demperopphenget på bakhjulet, et klassisk oppheng med leddet kjedestag gir en spesielt følsom bakende. Bakhjulet følger små slag på eksepsjonelt vis, noe som gir veldig godt grep mot stien. Når farten øker får vi også nok støtte i midten av vandringen å sparke fra mot.
Mot slutten strammer det seg bra til slik at vi unngår bunning. I landinger fra hopp og på store slag gir opphenget passelig med motstand slik at slagene dempes uten at vi mister momentum og uten at vi blir sittende igjen for dypt nede i sykkelen. Enda litt strammere mellomregister bak og i gaffelen vil nok vært ønskelig for tunge og hardtkjørende syklister, men til småkupert markasykling virker fjærraten ganske nær optimal.
Den smidige dempingen bak gjør at Specialized-sykkelen er i sitt ess på slake stier med god flyt, men også med plenty med røtter og steiner. Sittende tråkking gir suveren flyt i slikt terreng. Vi føler ikke vi slår pedalene mye nedi. Progressiviteten i demperen og de litt korte krankarmene jobber i vår favør. Det er ikke tilfeldig at vi satte våre beste tider i et jobbete stisegment, med mye korte kneiker opp og ned på denne sykkelen.
Specialized Stumpjumper ST Comp Carbon er kvikk, lettsyklet og allsidig. Den føles lettere enn den er, og mer robust enn vandringen tilsier. Ramma er så flott at den fortjener dyrere komponenter etter hvert som brukeren får råd og lyst.
Les flere tester av Specialized sykler.