Fulldemperpionerene hos Cannondale har i to tiår snakket opp det enkle demperopphengets fortreffelighet.
De har stadig tilpasset og finpusset sitt oppheng uten ledd på kjedestaget.
Her finner du flere tester av sykler fra Cannondale!
Nye Habit fikk likevel plutselig leddet kjedestag, tilfeldigvis samtidig som Specializeds USA-patent på utformingen gikk ut på dato. Men kamelspising er bra når det fører til bedre produkter.
Habit Carbon 3 har et spesielt robust oppsett, sykkelkategorien tatt i betraktning. Den lekre karbonramma har kompakt utforming. Sittestillingen føles passe utstrekt. Rammas utforming gjør at sykkelen blir lengre jo høyere du har setet. Demperopphenget har i følge Cannondale størrelsesspesifikk demperrespons. Sykkelstørrelsene skal ha fjærrate tilpasset syklister på antatt forskjellig størrelse og tyngde.
Utstyrspakka er solid for prisen og kategorien. Det superbrede fordekket gir sykkelen et rått utseende, i tillegg til at det gir superkrefter utfor.
Både gaffel og bakdemper tilbyr gode justeringsmuligheter for personlig tilpasning.
Cannondale Habit er med sine 130 mm vandring foran og bak tilhørende i kategorien lette og kvikke stisykler. Denne kategorien omtales også gjerne som maratonsykler, men utstyrspakka på Habit 3 tar avstand fra den delen av kategorien. Grove dekk og lett tyngstegir med 11-tenners minstedrev i NX-kassetten og 30-tenners drev på kranken, begrenser farten på transporetappene og grusstrekk en del. Det er på stiene Habit hører gjemme.
I vår testløype har vi et lengre strekk på flat, kupert sti med til dels mange kanter, røtter og kompresjoner. Bakhjulsdempingen på Habit er myk og veldig fintfølende på små slag. Den minner litt om Specialized her. Over flate partier med mye røtter er det lett å holde flyten og farten.
I kompresjoner og over litt større slag er Habit et mer krevende beist å håndtere. Bakdempingen føles litt for myk i mellomregisteret til å gi ønsket støtte når vi ønsker å sparke fra på bunnyhop, eller komme oss opp og fram igjen etter kompresjoner.
Vi opplever likevel ikke å bunne demperen i særlig grad. Vi går fort gjennom de første tre fjerdedelene, uten å bruke opp resten. Når terrenget bikker bratt nedover motvirker momentet og farten følelsen av å komme bakpå, som vi opplever på de raske flatene, men også her må vi jobbe med å være realt på hugget ut av svinger og etter flate landinger.
Dekkene og bremsene gjør at vi har full kontroll på grep og fart. Også på vått føre føles det trygt å presse grenser i krevende terreng.
Cannondale Habit 3 er en superrobust sykkel som jevner ut terrenget på en imponerende bra måte. Den har mer aktiv demping enn vi er vant til fra Cannondale, noe som gir livligere egenskaper og bedre grep både nedover og oppover. Oppsettet heller klart mot leken og tøff stisykling. Den lineære fjærraten bak passer best i terreng uten de største slagene på flatene, men gir godt tyngdepunkt og trygghet i bratthengene.