/ Sykler

Test av Whyte S-120C RS

Britiske Whyte har aldri vært redde for å være utradisjonelle når det kommer til utformingen av terrengsyklene sine. De ville demperløsningene med parallellogramgaffel tilhører fortiden.

Sist oppdatert 15. juli 2019 kl 09.00
LAV PROFIL: Whyte s-120 RS er kvikk, lettsyklet og utrolig kapabel utfor. Den progressive geometrien sørger for unike egenskaper i terrenget.
LAV PROFIL: Whyte s-120 RS er kvikk, lettsyklet og utrolig kapabel utfor. Den progressive geometrien sørger for unike egenskaper i terrenget.
Whyte S-120C RS
  • Pris: 40000 kroner

  • Vekt: 13,7 kilo

  • Størrelste testet: Large

  • Nett: whytebikes.com/flytsti.no

  • Hjulstørrelse: 29 tommer

  • Vandringsmengde f/b: 120/120 mm

  • Ramme: Uni-directional Multi Monocoque Frontramme,  Alu Symmetrical SCR-bakramme

  • Gaffel: Fox Float Performance SC 34, Step Cast, 44mm framløp

  • Bakdemper: Fox Float DPS, Performance

  • Styre/Styrefremspring: Whyte 6061 Alu 780 mm, Whyte Gravity Stem 40 mm

  • Sete/Setepinne: Whyte Custom Dual Density, Bike Yoke Revive, S 125mm vandring, M/L/XL 160mm vandring

  • Hjul og dekk: RaceFace AR-27 felger 27 mm innvendig felgbredde, Whyte alu-nav,  Maxxis Forekaster TR 29" x 2.3" 60TPI Dual Compound, EXO foran, Maxxis Crossmark II TR 29" x 2.25" 60TPI Dual Compound, EXO bak

  • Drivverk: SRAM GX Eagle, 12-delt, SRAM Stylo 7K Eagle 34T 175 mm krank

  • Bremser: SRAM Guide RS, S4 4-piston caliper, 180/160 mm skiver

Nåtidens Whyte-sykler er likevel annerledes og nyskapende på flere områder. S-120 RS-sykkelen i denne testen kombinerer geometri inspirert av grove endurosykler med en utstyrspakke som vi gjerne møter på rittvennlige fulldempere. 

Den fine rammen har frontramme i karbon og bakramme i aluminium. Bakhjulsopphenget er like robust og velprøvd som det er klassisk. Leddet kjedestag med solide lagre og kort vippearm koblet til bakdemperen som går parallelt med overrøret, gir en klassisk, lite oppsiktsvekkende profil. Nyskapningen ligger i nyansene. Den slake styrevinkelen på 65,6 grader er kun matchet av GT Sensor i denne testen. Whyte kombinerer den slake fronten med testens lengste frontramme og kort framløp på gaffelen. 

Allerede abonnent?  
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,

Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.

Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.

Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen