Testsykkelen er dyrest i testen, men lillebroren OneTwenty 9 7000 til 20 000 kroner mindre kunne også vært med i denne testen.
OneTwenty finnes også i en RC-versjon beregnet på rittsykling. Denne har 120 mm vandring i front.
Her finner du flere tester av sykler fra Merida!
Testsykkelen kommer levert med RockShox sin supergaffel Pike Ultimate og tilsvarende toppdemper bak. Utstyrspakka forøvrig består av toppdeler fra Sram og solide og lette hjul med breie felger fra DT Swiss. Dekkoppsettet med Maxxis DHR II foran og Forekaster bak er både robust og allsidig.
Karbonramma på sykkelen har fine, lange linjer og en løsning der bakdemperen sitter mellom to bevegelige stag. Demperens nedre feste vipper nedover gjennom vandringen. Dette skal begrense følelsen av bunning, samtidig som det gir noe mer hjulvandring ut av demperens slaglengde.
Merida-sykkelen er også den eneste sykkelen i testen med stive kjedestag - altså uten ledd mellom hovedleddet på frontramma og bakhjulet. Dette hjelper til med å redusere vekten noe. Det kan huske noe mer under energisk sykling, samt at bakhjulet kan hekte noe mer i skarpe kanter i tekniske klatringer.
Merida OneTwenty 9 føles likevel som en veldig effektiv sykkel både på tråkkete traverser og i klatringene. At den er testens letteste kommer også tydelig frem når vi angriper motbakkene. Bakdemperen må jobbes litt med for å finne den optimale innstillingen som gjør at vi får ut all vandringen, uten å synke for dypt i motbakkene. At den dyre RockShox-demperen lar deg justere kompresjonsdempingen separat for lufttrykk og låsespak, hjelper bra her.
Når vi jager bortover slagete flater oppleves Merida-sykkelen som kvikk og responsiv. Den har leken popp og følger underlaget godt. I de mest krevende klatringene er vi noen ganger fristet til å låse av bakdemperen, da sykkelen setter seg noe mer bakpå enn amerikanerne i testen. Merida OneTwenty 9 har en følelse som minner om en rittsykkels på raske stipartier.
Når vi hiver oss utfor de grovere partiene på testløypene overrasker sykkelen oss med robust følelse og super kontroll. Den supre Pike-gaffelen er ordentlig presis og tillitvekkende. Dette gjør at vi kan vekte fronten på en offensiv måte, også i de skumleste rennene i testløypa. Bakdempingen viser seg også fra sin beste side i bratthengene.
Med riktig lufttrykk, ca 30 prosent sig, sitter vi trygt nedi sykkelen og kan trykke fra godt i svingene. Over tette skarpe slag kan vi med selvtillit stå lett på pedalen og la sykkelen flyte, før vi trykker ned når muligheten byr seg, og løfter sykkelen fjærlett over de neste slagene.
Merida OneTwenty 9 8000 er en lynrask sykkel med solide stiegenskaper og topp utstyrspakke. Ser du etter en sykkel i rittsykkel-enden av skalaen er Merida-sykkelen førstevalget i testen.
Les flere tester av Merida sykler.