Santa Cruz har kunnet gjøre Tallboy tyngre og røffere ettersom Blur nå har inntatt plassen som merkets storhjulede rittfulldemper med stipotensial.
Utstyrspakka på testsykkelen er midt på treet. Gode dempere og hjul er prioritert.
Vi stusser på at Santa Cruz er sykkelen i testen med smalest felger. Karbonhjulene har livstidsgaranti og er supre, men de burde vært 30 mm breie innvendig, som på de andre syklene.
Nye Tallboy er tydelig myntet på allsidig stisykling med et ekstra blikk på utforkjøringene. Santa Cruz kaller sykkelen en «utforsyklists stisykkel». Den kan også sees på som en rittsyklist stisykkel. Fakta er at Tallboy klarer å skreve over ganske mye. Den føles kvikk og letthåndterlig i kupert skogsterreng der vi bare ønsker å jage på.
Det tråkkeffektive VPP-bakhjulsopphenget matcher ikke DW-link helt, men er farlig nære. I tekniske klatringer sitter bakhjulet klistra til underlaget uten at vi mister fremdrift når vi treffer store kanter. Sammenlignet med forrige Tallboy sitter vi dypere i vandringen, men vi opplever likevel ikke å havne bakpå oppover. Å strupe bakdemperen ned til medium-stilling er aldri noe tema. Tallboy fungerer best med alt åpent.
Det er uansett i de tøffeste utforkjøringene at Tallboy kommer aller best til sin rett.
Nedover føles det veldig trygt å sitte litt lenger nedi vandringen på nye Tallboy enn vi gjør på både Pivot Trail 429 og på forrige generasjon. Vår testsykkel denne gangen, kom utstyrt med en RockShox Pike Select +-gaffel. Denne gir et vel så solid inntrykk som Fox-gaffelen sykkelen egentlig kommer med. Likevel er det totalpakka som gir den suverene selvtilliten og råskapen vi opplever på Tallboy. Dekkene føles bunnsolide og gir alt det grepet vi ønsker oss.
Geometrien sørger for god balanse mellom det at vi kan søke tilflukt bak styret når det må til, og at vi kommer oss frem og over forhjulet når vi må trykke til ned renner og i svinger. Bakhjulsopphenget, som føles så effektivt på flatene, gir inntrykket av å by på mer vandring enn det har i utforkjøringene.
Vi bruker det vi har av vandring, men opplever ikke å smelle gjennom. Fjærraten oppleves som akkurat progressiv nok. Vandringen føles både smørmyk og fast på samme tid. Sykkelen sluker store slag supersmidig, men vi har samtidig god popp og kontakt ut av svingene.
Santa Cruz Tallboy forsvarer statusen som premissgiver i kategorien for kvikke stisykler. Siste generasjon av Tallboy har kraftigere reserver utfor og er litt mindre skarp enn forgjengeren, men oppleves likevel som vel så allsidig og tråkkevennlig. En super stisykkel for alt fra lavlandsmark til bratte steinrøyser i fjellet.