Når du tar sykkelen ut av boden fra vinterlagring, er det lurt å gå over den slik at den er klar for sesongen. Terrengsykkel tar deg gjennom noen enkle sjekkpunkter for hvordan du kan gjøre sykkelen klar til sommerens sykkelturer.
UT PÅ TUR! Hvis du finner fram sykkelen fra vinterdvalen nå, er det flere ting du bør sjekke for en best mulig opplevelse! Vi gir deg tips både til nødvendige reparasjoner og oppgraderinger. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Lesetid: 8 minutter
Flere steder smelter snøen nå for fullt.
Det er nettopp derfor du bør bruke tiden godt, og gjøre sykkelen klar for sesongen. Følger du ett eller flere av punktene i denne listen, går du sesongen i møte med en sykkel som både fungerer og oppleves bedre.
Noen av disse tingene kan du lett fikse selv.
De aller fleste klarer med et minimum av verktøy å foreta enkle justeringer og komponentbytter på sykkelen sin. Til noen av jobbene trenger man ofte spesialverktøy. Det koster noen kroner, men det kan også være verdt utlegget hvis du ser for deg å gjøre en del jobber på sykkelen selv i fremtiden.
Andre ting krever kanskje at du setter inn sykkelen på verksted.
Det kan ta tid, og det kan også dukke opp uforutsette problemer under reparasjon. Derfor er det lurt å ta det utenom sesong, slik at du ikke går glipp av verdifull tid som kunne vært brukt på å sykle i stedet.
Dempere
Demperne er noe av det mer avanserte på sykkelen din, og følgelig også kostbare. Spesielt dyrt kan det bli hvis du ikke tar godt vare på dem.
Det viktigste er uansett at du ikke lar det gå for lenge mellom hver service.
Om du ikke har ti tommeltotter finnes det instruksjonsvideoer på nettet for å gjøre enkle servicer selv, som for eksempel oljeskift. Men om dette føles uoverkommelig, kan det være greit å levere inn til verksted.
Har verkstedet alt av deler og kompetanse kan det være snakk om et par dager – hvis demperen må sendes inn går det fort en uke.
Pris: Fra ca 750 kroner og oppover per demperenhet.
Interessert i flere tips eller guider for hvordan du reparerer og setter opp sykkelen din? Sjekk denne siden.
Bremser
Bremseklossene er noe av det som er enklest både å inspisere, og bytte. Du kan gjøre dette med hjulet på, men det beste er å ta av begge hjulene, og enten henge sykkelen i et stativ, eller sette den på hodet. Du kan også ta klossene ut av bremsekaliperne, men det er ikke nødvendig for å inspisere.
Ser du på klossene i kaliperen, vil du se en bakplate i metall, og belegg. Er dette belegget mindre enn et par millimeter, er det på tide å bytte klossene. For de fleste bremser er det slik at klossene settes på plass i kaliperen med en fjær i mellom, og en splint/skrue som holder dem på plass.
Hvis én av klossene er mer slitt enn den andre, kan det tyde på skjevslitasje. Dette skyldes som regel treghet i stempler. I så fall er det lurt å levere inn sykkelen til et verksted slik at det kan bli utbedret.
Pris: Fra ca 250 kroner og oppover
Drivverk
Drivverk kan inspiseres både visuelt og med verktøy. Klarer du å se at drivverket er slitt, er det hvertfall på høy tid å bytte.
Det mest åpenbare slitasjetegnet, er at tennene på tannhjulene foran begynner å se mer ut som spisse haifinner. Da opplever man også gjerne det som kalles «chainsuck», altså at kjedet ikke slipper tannhjulet men blir med rundt og kiler seg.
Er drivverket så slitt at du får dette problemet, bør du etter all sannsynlighet bytte både tannhjul foran, kjede og kassett.
En annen og litt mer presis metode, kan være å kjøpe et verktøy for å måle kjedestrekk/slitasje. Det finnes flere varianter av dette verktøyet, men det måler altså slitasjen på kjedet, og gir deg en indikator på om det er på tide å bytte.
Følger du hyppig med på dette, kan det lønne seg å heller bytte kjede flere ganger, slik at tannhjulene varer lengre.
Pris: Fra ca 200 kroner og oppover, avhengig av hvor mye som byttes
I stedet for å bytte dekk til alle de forskjellige værforholdene man møter i løpet av en sesong, er det vel så bra å ha et dekk som funker til det aller meste.
Men kanskje er det på tide å prøve noe nytt? Bruk gjerne vintermånedene på å lese deg opp, og sett på et sett dekk med fersk gummi til snøen smelter.
Pris: Fra ca 300 kroner per dekk, og oppover.
Vaiere
Av alle ting du kan gjøre på en sykkel som bedrer sykkelopplevelsen, er kanskje bytte av vaiere og strømper det billigste og mest effektive.
Å kjøpe nye vaiere og strømper bør ikke koste mye mer enn et par hundrelapper. Det finnes ferdige sett med vaierstrømper kuttet i lengder, eller så kan du kjøpe det som metervare.
Du kan velge å bruke noen kroner ekstra på teflonbelagte vaiere og alskens fiffige løsninger, men helt standard vaiere og strømper som de fleste butikker lagerfører vil uansett gjøre en stor forskjell.
Tips: En god vaierkuttertang er gull verdt. Du får det til med en avbitertang også, men spesialtang gjør jobben mye enklere.
Pris: Fra ca 250 kroner og oppover
Går du med planer om å kjøpe brukt sykkel? Ikke gjør det før du har lest denne guiden.
Nav/hjul
Om ikke hjulene går rundt, blir det lite sykling. Det er spesielt to ting du bør sjekke før sesongen kommer i gang: Om navene er i god stand, og om hjulene er rette.
Navene på et sykkelhjul har lager som gjør at de triller. Dette kan være kulelager eller maskinlager, men felles for begge typene, er at de slites. Det er flere måter å sjekke navet på. Du kan enten prøve å rikke hjulet fra side til side og kjenne om det er slark.
En annen måte er å ta hjulet ut av rammen, og forsiktig snurre akslingen rundt. Hvis den glir greit rundt er alt OK – hvis det kjennes ruglete eller ujevnt ut, kan det være på tide å bytte lager.
Neste punkt er å sjekke om hjulene dine er rette.
Dette kan du lett gjøre ved å legge en finger på ramme/gaffel, inn mot felgen, og snurre hjulet rundt. Er det mye mer kast enn 3-5 millimeter, kan du vurdere å levere inn hjulet og få det rettet.
Pris: hjulretting koster fra noen hundrelapper og oppover, bytte av lager i nav er noe dyrere.
Svingpunkter
Fulldempede sykler har gitt oss stadig bedre sykkelopplevelser.
Men som alle gode ting i livet kommer det med en pris, og for fulldemperne sin del, er det økt behov for vedlikehold.
I svingpunktene på en fulldempet stisykkel sitter det som regel kulelager, og disse er gjenstand for slitasje. Hvor ofte man må bytte disse avhenger av mengden bruk og kvaliteten på lagrene, men du bør uansett inspisere dem.
Skal du bytte slike lager, krever det ofte bruk av spesialverktøy som er forholdsvis dyre med tanke på hvor sjelden du bruker dem.
Med mindre du er spesielt interessert i å skru selv, er dette en jobb det kan være greit å sette ut. Ikke alle verksteder og butikker har delene på lager heller, dermed er det en enda større grunn til å ta det vinterstid.
Pris: Fra ca 500 kroner og oppover for deler+arbeid, avhengig av hvor omfattende jobben er.
Nye holker
Holkene er et av kontaktpunktene mellom deg og sykkelen, og kan ha mye å si for sykkelopplevelsen.
«Det er jo bare holker», sier du.
Vel, både ja og nei. Det finnes en jungel av forskjellige holker. Først kan du velge om du vil ha av typen som du skrur fast til styret, eller som bare tres på. Typen med skruer, eller gjerne lock-on-holker som de kalles, har den åpenbare fordelen at de garantert sitter fast.
Skal du bare tre holkene på styret stiller det litt mer krav til presisjon i monteringen.
Holker finnes også i forskjellig tykkelse, materiale og utforming.
Sliter du for eksempel med at du blir sliten i hendene på lange turer, kan et bytte av holker hjelpe (litt). Holker kan også fargekoordineres med andre deler på sykkelen, hvis du er desperat etter unnskyldninger for å oppgradere litt.
Pris: Fra ca 200 kroner og oppover
Sete
Et annet viktig kontaktpunkt på sykkelen er setet. Her tilbringer du flere timer i løpet av et år, og det er god grunn til å prioritere et sete som passer deg.
De aller fleste bruker bare setet som følger med sykkelen de har kjøpt.
Men alle mennesker er forskjellige, og akkurat din bakende kan trives bedre med et annet type sete enn det du har i dag. Mange sykkelbutikker har en type måleplate du kan sette deg på, som gir et avtrykk og dermed sier noe om hvor bredt eller smalt sete du bør ha.
Pris: Fra ca 500 kroner og oppover.
Bikefit
Om du har stålkontroll på alt det nevnte over, og vil ta sykkelinteressen et par hakk videre, kan bikefit eller sykkeltilpasning være noe å se på.
Nei, dette er ikke bare for proffer eller triatlon-mosjonister.
En god sittestilling har mye å si for hvordan du sykler. For det første kan du spare krefter ved at du får mest mulig av tråkket ditt, og for det andre kan du unngå uheldig belastning av muskulatur og skader. Det finnes flere forskjellige metoder og sertifiseringer for sykkeltilpasning.
Det fungerer slik at du bestiller en time, tar med sykkelen din, og plasserer den på en innendørs rulle. Her blir posisjonen din målt, og justert. Det lønner seg ofte å ta en oppfølgingstime eller to for å etterjustere og optimalisere.
Pris: Fra ca 1500 kroner og oppover for en time.
Usikker?
Fortsatt usikker eller i tvil?
Forumet: Forumet på terrengsykkel.no kan som vanlig være et bra sted å etterspørre både informasjon og erfaringer. Kanskje får du svar fra noen som bor i nettopp din by, som vet hvilket verksted som er gode på å lufte bremser eller rette hjul.
Mekkeskolen: Terrengsykkel egen TV-serie Mekkeskolen finner du på nettsidene våre. Der får du en introduksjon til enkle reparasjoner du kan gjøre selv.
Besøk en butikk/verksted: Selv om internett har blitt en foretrukket kjøpskanal for mange, er det fortsatt liv i mange gode butikker og verksted. Og med god grunn – det er ofte her kunnskapen er å finne. En kyndig ansatt vil raskt kunne gi deg en anbefaling om hva du bør prioritere å gjøre med sykkelen ut i fra tilstanden.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.