Stisykling om vinteren er en helt egen opplevelse. Flyten og farten du kan få på jevne, smale vinterstier gir en helt rå følelse av mestring og fart. For at det virkelig skal være moro er du avhengig av tillit til at dekkene sitter på klink is, uten at de graver seg ned i løsere partier. Er det mye snø og lite is vil en tjukksykkel være å foretrekke, men på knallhard snø og blank is vil du få vel så bra feste med smalere dekk med en hel drøss med skarpe pigger.

Tyske Schwalbe og Minnesota-baserte 45Nrth vet begge hva som kreves av reale vinterdekk til terrengsykling.  

Les vår ABC til vintersykling her:

Vi har syklet milevis og i mange år med smalere piggdekk enn dette. Både i 26 og 29er-versjoner opp til 2,25-tommers bredde. Har du 29er-hjul er du dessverre fortsatt stuck med ganske smale Ice Spiker Pro 2,25-dekk fra Schwalbe, eller de litt bredere Nicotine fra 45Nrth. Nicotine har litt få pigger til isføre. Enda smalere Gazza Extreme fra Suomi tyres på 2,1-tommes bredde er også et alternativ. Heldigvis har de fleste 29er stisykler fra de siste par årene også plass til 27,5+-dekk. Da kan du bruke et av parene vi har testet her. 

Vi utnyttet dette og gikk inn for å teste markedets to mest brutale piggdekk. 

Schwalbe Ice Spiker Pro 27,5x26 og 45Nrth Wrathchild 27,5x3,0.

For å gjennomdføre denne testen fikk vi låne to av bransjens råeste hjulsett til 27,5 pluss-dekk.

Specialized Roval Traverse SL Fattie 38  og Santa Cruz Reserve 37. Vi satt opp begge dekkparene slangeløst på de så godt som like brede felgene. Roval-felgene har innvendig bredde på 38mm. Reserve-felgene måler 37mm på innsiden.

Slik kler du deg for vintersykling:

Disse dekkene her gjør vintersykling ganske mye morsommere enn med de smalere dekkene vi tidligere har brukt. Både på grunn av det supre grepet på is og hard snø, men også på grunn av bedre flyteevne i litt løsere snø. Rulleegenskapene er også ganske bra. At dekkene er bredere gjør fordeler trykket utover dekket, også på asfalt. Dette gjør de mindre bråkete enn fryktet, og ikke noe verre å sykle på veien med enn tilsvarende dekk i 2,25. Den store dekkfølelsen fungerer veldig bra på vinterføre med litt ekstra sprett og ganske duvende gange. Da det er mye færre slag i terrenget på vinteren kan vi sykle med ganske lavt dekktrykk uten fare for å punktere og uten at dekket spretter mot steiner og røtter. 

Les test av vinterjakken Santini Vega Extreme: 

Vi testet dekkene i Nordmarka i Oslo etter et kraftig mildvær og påfølgende frost. Det meste av marka var dekket av is og hard snø. Uegnet for ski, men velegnet for terrengsykling med piggdekk. 

Det er fortsatt supert vinterføre i mye av Norge. Les testen av de to verstingdekkene nedenfor og tjuvstart årets stisyklingssesong og forleng den neste.