Fulldempede rittsykler er førstevalget til ambisiøs rundbane- og maratonsykling både på nasjonale og internasjonalt nivå. Vi har testet flere modeller!
Sist oppdatert: 20. april 2022 kl 07.00
RASKE SYKLER: Rittfuldempere er laget for å sykles fort på i ritt og på trening. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Vi definerer rittfulldempere som fulldempede terrengsykler med ca 100 mm vandring foran og bak. Noen rittfulldempere har mer vandring, f.eks Scott sin 2021/2022-versjon av Spark som har 120 mm vandring foran og bak, mens andre har noe kortere vandring.
Trek Supercaliber har 60 mm bak og 100 mm foran. Vi har tidligere testet denne opp mot en grovere stisykkel for å se hvordan forskjellene arter seg i terrenget.
Det kan være noe overlapp mellom rittfulldempere og kvikke stisykler - forskjellen ligger i hvor stort fokuset er på vekt og klatreegenskaper på bekostning av robusthet og utforegenskaper.
Nesten alle rittfulldempere vil ha en form for fjernstyrt lås for demperne. Du vil kunne låse både gaffel og bakdemper med en bryter på styret. Stisykler med kort vandring har gjerne ikke dette.
Typiske kjennetegn på en rittfulldemper
Dempervandring bak: 60-120 mm Dempervandring foran: 100-120 mm Styrevinkel: 67,5 - 69 grader Setevinkel: 73,5 - 76 grader Hjulstørrelse: 29 tommer Dekkbredde: 2,2 - 2,4 tommer Rammevekt med bakdemper: 1700-2500 gram Vekt komplett sykkel: 9,5-12 kilo
Scroll nedover for tester av mange av de mest spennende rittfulldemperne på markedet.
Specialized Epic EVO 2021 - Specializeds legendariske rittsykkel har moderne geometri og ekstra vandring for bedre stiegenskaper
De siste årene har det skjedd en rivende utvikling på rittfulldempere spesielt. Parallelt med at internasjonale rundbaneritt-løyper er blitt mer krevende teknisk og konkurransetiden har gått ned, har rittsyklene utviklet seg mer i retning stisykler når det kommer til geometri.
I moderne rundbaneritt er det viktig å kunne holde høy fart i alle rittets faser, også utfor og over til dels store hopp.
Hard Rocks Forza Volante er kanskje den sykkelen det har blitt vunnet flest nasjonale ritt på de siste årene.
BMC FourStroke har det mest effektive demperopphenget. Denne har også bransjens mest progressive geometri for en rittsykkel. Selv om den allerede er et par år gammel er den fortsatt helt i forkant av utviklingen for rittfulldempere.
BMC Fourstroke ble brukt av Tom Pidcock da han vant OL-gull i terrengsykling i Tokyo i 2021, og av Jordan Sarrou da han vant rundbane-VM i 2020.
Alle rittsykler har nå 29-tommers hjul. De få unntakene som finnes er sykler i spesielt små størrelser, XS og XXS.
I tillegg til endringene i geometri er det blitt vanlig med senkepinner på rittsykler. Senkepinne gjør det tryggere å sykle fort i tekniske utforkjøringer. Ikke alle rittsykler kommer med senkepinne som standard. Vi anbefaler å ettermontere dette.
Tidligere generasjoner av Scott Spark har vunnet flere tester her på Terrengsykkel.no. Både i 2017 med Scott Spark RC 900 Team og 2018. Disse modellene finnes det mange av på bruktmarkedet. Scott Spark har i flere år vært Norges mest solgte rittfulldemper.
Nye Spark har bakdemperen integrert inne i frontrammen. Som om ikke det var revolusjonerende nok har den også 120 mm vandring både foran og bak - noe den nærmest er alene om på rittsykkel-markedet.
Specialized Epic er en klassiker når det kommer til rittsykler. Den kan vise til en rekke VM-seiere, OL-gull og verdenscupseiere opp gjennom historien. Rittversjonen av Epic er kjent for sin Brain-funksjon med automatisk låsing av demperne.
Den mer stiorienterte Epic EVO, som er den vi har testet sist har ikke Brain. Denne har til gjengjeld 120 mm vandring i front og 110 mm vandring bak. Noe som ikke gjør den til en dårligere rittsykkel for de aller fleste.
Canyon Lux TR er en sti-tilpasset versjon av deres verdenscupvinnende rittfulldemper Lux. Mest kjent som terrengsykkelen til Mathieu Van Der Poel.
Lux TR har mer vandring i gaffelen, 120 mm og hakket lengre ramme enn rittversjonen av Lux. Vi antar at også rittversjonen vil få den lengre rammen i kommende generasjon.
Canyon Lux TR er stram og mindre stivennlig enn både Santa Cruz Blur og Scott Spark RC i rittversjoner. Den er fortsatt en ganske så kompromissløs rittfulldemper, egentlig.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.
Ekstra vandring - Brede dekk - Twin-lock fungerer bra - Føles veldig solid - Integrerte vaiere/bremseslanger - AXS er supert - Integrert bakdemper er lekkert
Noe å tenke på
Noe husking med demperne åpne - Høy pris - Ingen senkepinne som standard - Høy vekt - Enkel gaffel for prisen - Demperdeksel falt av under sykling - Ingen styredemper som hindrer styret og slå i overrøret ved fall
Supre utforegenskaper - Veldig lett - Brede, gode dekk - Vri-bryter for å låse demperne - Føles veldig solid - Klatrer som en rakett - Gjenget kranklager - Presise AXS-gir - Super karbonhjul med topp garanti
Noe å tenke på
Litt mindre magisk oppover enn VPP-sykler - Ikke mellomnivå på demperne - Høy pris - Noe slark i senkepinnen - Fiklete retur-justering på bakdemperen - Litt bratt i vinklene - Setestagsbeskytteren løsner i limingen
● Lav vekt ● Topp håndtering ● Gode bremser ● Standard girøre ● Gjenget krankhus ● Plass til to flaskeholdere ● SWAT-verktøy ● karbon-hjul
Noe å tenke på
● Ekstremt dyr! ● Noe husking på asfalt/grus og henging i tekniske klatringer ● Litt puslete bakdekk ● 2,5 mm unbrako kreves for å justere retur på bakdemperen ● Alu-styre og -krank til denne prisen ● Noe smale felger
● Lav vekt ● Godt grep fra aktivt bakhjulsoppheng ● Ekstra vandring ● Topp utstyr ● Supre dekk ● God pris ● Plass til to flaskeholdere ● karbon-hjul
Noe å tenke på
● BB30-kranklager kan være utsatt for knirk ● Noe husking på asfalt/grus ● 2,5 mm unbrako kreves for å justere retur på bakdemperen ● Noe smale felger ● Skarp, slarkete senkepinnebryter ● Kunne vært litt lengre i front