Cannondales Scalpel har vært gjennom flere runder med nytt design, og kom i ny drakt i 2016.
Scalpel SiCarbon 3 er med hårfin margin testens dyreste sykkel, og det reflekteres i utstyrsnivået.
Her finner du flere tester av sykler fra Cannondale!
Cannondale har valgt en annen løsning for bakrammen enn Boost, som de fleste andre nå har. Her har ingeniørene heller valgt å bygge rammen asymmetrisk bak for å øke plass tildekk og drivverk, Sykkelen bruker dermed 142x12mmaksling, ikke 148x12mm og krever et bakhjul som er sentrert litt til siden for normalen.
La oss begynne med det siste først; sykkelopplevelsen står ikke tilbake for det eksklusive utseendet. Den matt sorte amerikanske rittmaskinen er fremfor alt to ting: solid og presis.
Uansett om det er høy fart og rufseteterreng, eller lav fart og knotestier, så er dette en av de tryggeste syklene i hele testen. Vi mener det er to ting som bidrar til dette, og begge befinner seg i frontpartiet. Det ene er Lefty-gaffelen, som oppleves som den overlegent mest presise i dette selskapet av sykler. I tillegg har Cannondale valgt å sette på et 760mm bredt styre.
Dette kan virke i overkant mye på en rittsykkel, men vi mener det er helt på sin plass på en så kapabel sykkel. Du kan uansett kutte styrebredden. Cannondale baserer seg i likhet med Scott Spark på et enkelt demperoppheng, uten hjelpeledd i bakrammen, men med en vippearm inn mot bakdemperen.
Kjedestagene er konstruert for å gi noe fleks for å hindre binding i demperen. Både gaffel og demper låses med samme hendel fra styret, og sykkelen blir helt stiv ved låsing. Testpanelet var noe delt i oppfatningen om denne sykkelen er litt for togete i følelsen.
Men det var enighet om at Cannondale Scalpel har sin force i utforkjøringer, og gjerne i høy fart. Det var aldri snakk om å føle seg utrygg, verken på løs grus eller på grove, steinete stier.
Når alle lovord er talt opp, hva er det å ikke like med Cannondale Scalpel? Om noe er den ikke den kvikkeste i klassen. Det finnes sykler som responderer bedre i klatringer i teknisk terreng, men vi snakker kun om små nyanser.
Scalpel Si 3 svarer til alle de krav en rittsyklist måtte ha i 2018, og vil være et spesielt godt alternativ for dem som ønsker en tillitvekkende sykkel til krevende, tekniske ritt.
VENSTREVRIDD: Bryteren som kontrollerer både Lefty-gaffelen og bakdemperen sitter på venstre side under styret. Foto: Kristoffer Kippernes
LETT OG NETT: Si-kranken fra Cannondale er et pent stykke ingeniørkunst. Foto: Kristoffer Kippernes
BLING: XTR-bakgiret er en fin detalj på en for øvrig godt utstyrt sykkel. Foto: Kristoffer Kippernes