Canyons nye rittfulldemper, Lux WC CFR har verdens letteste ramme
Canyons rittfulldemper har fått ny geometri, lettere ramme og keramiske lagre. Samtidig har den droppet flere moderne rittsykkel-funksjoner hele verdenscupen har lært å sette pris på.
VINNERSYKKEL: Både Sam Gaze og Loana Lecomte har allerede vunnet verdenscupritt i årets sesong på nye Lux WC CFR.
Lesetid: 5 minutter
Canyon Lux har vært Canyons rittsykkel siden 2018. I fjor kom en viderutvikling av sykkelen kalt Lux Trail. Denne hadde mer moderne og stivennlig geometri samt lengre vandring.
Nye ritt-Lux, kalt Lux World Cup CFR og Lux World Cup CF som senest i helgen ble brukt av Loana Lecomte til å vinne verdenscuprittet i Leogang, har fått geometri ganske lik Lux Trail, men beholder 100 mm vandring foran og bak.
Da Lux Trail ble lansert i 2021 forventet vi at den var en forløper for en kommende, ny rittsykkel. Utgående generasjon ritt-Lux har ganske utdatert geometri, noe Lux Trail i stor grad fikset.
Nyere rittfulldempere fra andre merker har de siste årene blitt mer og mer lik kvikke stisykler. Scott Spark har nå 120 mm vandring som standard både foran og bak. Specialized sitt verdenscuplag sykler i stor grad på EVO-versjonen av Epic, med 120 mm vandring i gaffelen og 115 mm bak. Også Santa Cruz sitt verdenscuplag og svenske Jenny Rissveds på Ibis Exie sykler med kraftigere Fox 34 eller Rock Shox SID 35 gafler med 120 mm vandring i front og i mange tilfeller 110-115 mm bak.
En annen fellesnevner for nesten alle syklene som brukes i rundbaneverdenscupen i dag er at senkepinne er blitt standard, selv på hardtailer.
Nye Canyon Lux CFR og CF SL kommer satt opp med 32 mm tynne gafler med kun 100 mm vandring. Ingen av de fire modellene leveres med senkepinne som standard, noe som er litt rart da syklistene på Canyons world cup-lag bruker dette nesten i alle verdenscuprittene de sykler.
Vi opplever det som veldig pussig at Canyon ikke leverer disse syklene med senkepinne som standard. Canyon lager til og med sine egne, fine senkepinner som kommer standard på produsentens stisykler.
Superlett ramme
Det Canyon skryter mest av med nye Lux CFR er den superlette rammen. De oppgir at CFR (Canyon Factory Racing) rammen veier inn på rekordlave 1535 gram, uten bakdemper. Det gjør den til en av de aller letteste rittfulldemperne på markedet. Kanskje den aller letteste.
CF-rammen på de to litt rimeligere modellene av nye Lux er oppgitt å veie 1925 gram. Denne har enklere karbonoppskrift og rimeligere karbonmateriale.
For å slanke Lux CFR har Canyon blant annet spikket bort materiale i vippeleddene og rundt lagrene her. Lagrene i seg selv er levert av Ceramic Speed, noe som bør øke både prisen og holdbarheten på sykkelen.
De to dyreste modellene, Lux WC CFR LTD og Lux WC CFR Team er oppgitt å veie henholdsvis 9,8 og 10 kilo.
Effektiviteten i demperopphenget skal være økt ytterligere sammenlignet med forgjengeren. Mengden såkalt anti-squat er økt for at sykkelen skal bli enda mer tråkkeffektiv i motbakkene.
Geometrien i rammen er strukket i retning av Lux TR, men det er tydelig at det ikke er brukt den samme støpeformen.
Ritt-versjonen av Lux har fått 15 mm lengre reach, 1 grad slakere styrevinkel, 5 mm kortere kjedestag og 0,5 grader brattere setevinkel. Lengre front og kortere hekk skal sikre stabilitet utfor og manøvrerbarhet i terrenget forøvrig.
Lux Trail har til sammenligning 10 mm lengre reach og 1 grad slakere styrevinkel enn den nye ritt-rammen. Den slakere styrevinkelen på Lux TR kan forklares med lengre gaffel, men lengre gaffel fører også til kortere reach - rammene er altså forskjellige, tross mange likheter.
Canyon oppgir at alle Lux WC-modellene har klaring til dekk som måler opptil 2,5 tommer i bredden. Alle modellene kommer standard med 2,35 tommers dekk.
Helintegrert vaier- og slangeføring
Til tross for fokuset på lav vekt, Canyon har satt opp Lux CF og CFR med interne rør som enkelt leder girvaier og bremseslangen fra bakerst på kjedestagene og opp gjennom styrelageret. Vaiere og bremseslanger som går gjennom styrelageret er noe vi ikke har sett i særlig grad på terrengsykler før, annet enn på Merida Ninety-Six.
og Canyon Exceed. På landeveissykler har slik føring blitt normen. Det gir et ryddig styreoppsett, men medfører at man må kappe bremseslangene for å bytte den øvre styrelagerringen. Canyon har kommet dette i møte ved å utstyre CFR-versjonene av nye Lux med Ceramic Speed sine selvsmørende styrelager med fast komposittsmøring mellom de keramiske kulene.
Som på nesten alle Canyon-sykler er også nye Lux utstyrt med styreutslagsstopper integrert i styrelageret. Denne beskytter sykkelen din mot rammebrudd forårsaket av at du smeller styret eller girhendlene i overrøret ved et fall.
Som de fleste andre av siste generasjon rittfulldempere har også nye Lux plass til to flaskeholdere i hovedtriangelet.
Canyon Lux WC CFR kommer i to versjoner:
LTD med Rock Shox dempere og SRAM AXS XX1-drivverk og
Team med Fox Float Factory-dempere og Shimano XTR-drivverk - begge med den dyreste og letteste CFR-rammen.
Canyon Lux WC CF 7 er utstyrt med Fox Performance-dempere og Shimano XT-drivverk
Canyon Lux WC CF 8 er satt opp med Fox Performance-dempere og Shimano SLX-drivverk.
Canyon Lux World Cup CFR LTD: 84 999 kroner - 9,8 kilo
Canyon Lux World Cup CFR Team: 74 499 kroner - 10 kilo
Canyon Lux World Cup CF 7: 45 799 kroner 11,6 kilo
Canyon Lux World Cup CF 6: 37 299 kroner 12,1 kilo
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.