Rittfulldemper med ekstra stiegenskaper er en av de mest populære kategoriene i terrengsykkelverdenen for tiden. Moderne geometri og store dekk har gjort rittfulldempere mye mer kapable på grove stier, uten at det har gått ut over farten i rittløypa. Mer krevende rittløyper gjør også at litt ekstra vandring og robusthet kommer godt med i kampen om pallplassene.

OPPOVER: Rittsykler må være aller best i motbakke. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Gode rittfulldempere har alltid fungert bra som kvikke stisykler. Med de siste årenes fremskritt på geometrifronten og inkluderingen av senkepinner føles gode rittfulldempere nå enda tryggere i grovt terreng.
Santa Cruz sin Blur har vært en outsider på rittfulldempermarkedet siden den ble lansert i 2018. Canyons Lux har også vært på markedet i tre år den også og har fanget manges interesse som sykkelen til superstjernen Mathieu Van Der Poel.
Helt nye Blur er en radikal endring til forskjell fra tidligere rittfulldempere fra Santa Cruz. Canyons nye Lux Trail har fått helt ny rammegeometri, men beholder det samme demperopphenget som har hjulpet Van Der Poel og Pauline Ferrand Prevot til store rittseiere.

KVIKK: Santa Cruz Blur er en ganske kompromissløs rittsykkel, som i tillegg er god på krevende stier. Foto: Kristoffer H. Kippernes
I denne duellen tester vi Santa Cruz Blur CC i racing-oppsett med 100 mm vandring foran og bak. Også denne kommer i en mer stiorientert versjon med 115 mm vandring bak og 120 mm foran.
Canyon Lux i helt ny Trail-versjon har fått lengre gaffel og lengre ramme sammenlignet med rittversjonen vi kjenner fra tidligere.

EKSTRA VANDRING: Lux Trail har 120 mm vandring i gaffelen og lengre ramme enn på rittmodellen.
Santa Cruz har gjort det mulig å bytte bakdemper på Blur slik at samme ramme kan settes opp med både 100 og 115 mm vandring. Canyon har med Lux Trail valgt å holde på 100 mm vandring bak, men økt gaffelvandringen fra 110 til 120 og forlenget selve rammen.
Til tross for at den ene av disse syklene, Santa Cruz Blur, er en reinspikka rittsykkel, mens den andre, Canyon Lux Trail, er en stiorientert rittsykkel er de fullt sammenlignbare når det kommer til egenskaper i terrenget og bruksområde forøvrig.

NY RAMME: Rammen på Lux Trail er lengre i front enn standard-Lux
Utstyrsnivået og dermed også vekt og pris er dog ganske forskjellig på disse to syklene.
Santa Cruz-sykkelen er en tilnærmet toppmodell som veier 10,5 kilo og koster nøyaktig 100 000 kroner. Den kommer utstyrt med trådløst SRAM-drivverk og Santa Cruz' egne Reserve 28 karbonhjul.
Canyon-sykkelen har en tyngre og rimeligere utstyrspakke og veier inn på 12,2 kilo. Tyngre alu-hjul og aluminiumsstyre er med på å trekke opp vekten.
Vi har testet disse syklene både i norgescupløypa i rundbane på Skullerud i Oslo. Dette er en hektisk runde med mange korte, bratte kneiker og krappe svinger, men uten de helt store slagene.
Syklene har også blitt testet i den nye Maridalsrunden og i norgescupløypa på Skullerud. Maridalsrunden er lengre stirunde i Maridalen utenfor Oslo som inneholder raske flytstier, harde grusklatringer, tekniske utforkjøringer og realt bratte, tekniske klatringer. Løypa på Skullerud er en moderne rundbaneløype med hyppige temposkifter, bratte kneiker og nedkjøringer og flere tekniske dropp og passasjer.

ENKELT OPPHENG: Ingen ledd mellom vippepunktet på frontrammen og bakakslingen.
Syklene har blitt testet tett opp mot hverandre av Øyvind Aas, Kristoffer H. Kippernes og Gaute Reitan. Begge syklene er blitt testet i størrelse large og slik de kom levert fra leverandøren.