Santa Cruz Blur har tidligere kommet i modeller til stisykling, rittsykling og sågar slalåm-sykling, både i aluminium og karbon.
Geometrimessig ligger nye Blur nærme andre rittfull- dempere fra mer rittorienterte produsenter.
Klikk her for å lese alle våre tester av Santa Cruz!
Santa Cruz har ønsket å lage en rittsykkel for rittsyklister, ikke en sykkel som kan brukes i ritt av en stisyklist. Til det har de Tallboy. Styrevinkel på 69 grader og akselavstand på 1160 mm er moderne, men ikke revolusjonerende.
70 mm stem er i den korte enden av skalaen. Santa Cruz har ikke utstyrt Blur med senkepinne som standard. I stedet har de fjernstyrt lås til begge demperne, via én spak på venstre side. Vi vil heller ha senkepinne for å mestre moderne rittløypers dropp og tøffe utforpartier. Et tegn på at de ikke er helt trygge på egen posisjon i rittkategorien?
Vi fikk den nest dyreste modellen på test, utstyrt med XO1-gruppe fra SRAM, dempere fra nest øverste hylle hos Fox, og Santa Cruz ́ bunnsolide Reserve karbon- hjul. Topp funksjon i alle ledd.
Blur nyter godt av det ekstremt tråkkeffektive VPP- opphenget. Lav vekt, effektivt tråkk, samt relativt bratt
geometri gjør Blur til den sprekeste sykkelen i testen oppover. Rammen har ekstra stivhet gjennom vertikale stag på begge sider av bakrammen. Flere av merkets stisykler har bare slikt stag på venstre side.
Vi føler ikke behov for å låse demperne og opplever bedre grep og fraspark med åpne dempere, også på grus. Bryteren på styret er dessuten i veien for en funksjonell senkepinne-bryter. Synd!
Yeti og Intense tilbyr oss noe litt annet enn rittfulldem- pere est. Santa Cruz Blur føles mest som en veldig god rittfulldemper. Santa Cruz har ikke tatt store sjanser. De har benyttet seg av sitt gjennomprøvde oppheng og kunnskap om karbon til å levere en skikkelig god rittsykkel i ganske tradisjonelt format.
Med sin litt mer aggressive og noe nervøse geometri må du være våken og kvikk som syklist på Blur. Men den er også lynkjapp i styringen og lystrer ordre umiddelbart. Gir du Blur inputen den fortjener, sparker den fra som en rallycross-bil. Monterer du senkepinne får du en bombesikker rittsykkel som også takler rask stisykling.
Santa Cruz har akkurat annonsert at det vil komme en mer stitilpasset variant av Blur, med 120 mm vandring i front og 34-gaffel fra Fox.