Hardtail-sykler - Best i test

De beste hardtail-syklene

Den enkle terrengsykkelen med stiv bakramme og relativ lav vekt, er en allsidig sykkeltype. Du kan sykle alt fra sti og ritt til din daglige jobbrute på en god hardtail.

Specialized Fuse, Specialized Epic HT, BMC Twostroke og Canyon Stoic
TO KATEGORIER: Det finnes både stisyklingshardtailer og hardtailer til ritt- og treningssykling

For mange vil den første terrengsykkelen man har være en hardtail, også kjent som halvdemper. Ambisiøse rittsyklister vil også sette pris på en hardtails lave vekt og direkte kjøreegenskaper. Stisyklister kan nyte at en hardtail krever mindre vedlikehold enn en fulldemper. Det er også vesentlig færre ting som kan gå i stykker når du ikke har demping bak på terrengsykkelen. 

Håp for hardtailen?

Hardtail-syklene er truet på to fronter. De er nærmest utkonkurrert som rittsykler i krevende rundbaneritt av fulldempede sykler. Samtidig er de som grusracere for mange erstattet av gravelsykler med bukkestyre.

Likevel er det mange som vil ha glede av en god hardtail til sin sykling. Sykler du mye grus gir en hardtail økt trygghet og noe mer oppreist sittestilling enn en gravelsykkel. Du vil også kunne ha stor glede av snar- og omveier på stier som du ikke vil sykle med bukkestyre.

Allsidig

En hardtail er allsidig. Den kan fungere som transportmiddel og stisykkel. Du kan bruke den i tekniske terrengritt og i raske grusritt som Birkebeinerrittet. Ambisiøse ungdomssyklister som konkurrerer i rundbane sverger også til den enkle hardtailen. For ungdomsklassene gjelder vektregler som spesifierer at en hardtail må veie minst 10 kilo, mens en fulldemper må veie minst 12 kilo. Med god teknikk og lette bein vil de fleste kunne sykle fortere i et ritt med en ganske så lett hardtail i forhold til en god del tyngre fulldemper.

Hardtailer kommer i to hovedtyper. 

Sykler beregnet på ambisiøs rittsykling og trening, og grovere redskap for leken stisykling. En ritt-hardtail vil ha fokus på lav vekt og klatreegenskaper, mens en sti-hardtail er mer tilpasset uvøren bruk i krevende terreng med fokus på utforkjøringer og egenskaper på hopp og i bratt terreng. 

Hovedskillet mellom kategoriene ligger i mengden vandring i gaffelen og rammegeometrien forøvrig. Ritt-hardtailer har vanligvis 100 mm vandring i gaffelen. Sti-hardtailer har mellom 120 og 160 mm vandring i gaffelen. 

Så godt som alle ritt-hardtailer vil ha 29-tommers hjul. Noen stihardtailer leveres fortsatt med mindre 27,5-tommers hjul. 

En stihardtail vil også ha en mer robust og noe tyngre ramme.

Cannondales helt nye Scalpel HT har nymotens geometri og 10 millimeter ekstra vandring i gaffelen. Den er også laget for å være ekstra komfortabel. Da Cannondale lanserte sin originale Flash-hardtail i 2010 gav den hardtailkategorien nytt liv. Den var mer komfortabel og lettere enn noen hardtail før den. Cannondale håper igjen å revitalisere kategorien med Scalpel HT.  

BMCs TwoStroke er en av bransjens aller mest moderne ritthardtailer. Den har geometri som er inspirert av grovere stisykler og deres egne suksessfulle rittfulldemper, samtidig som den er lett og kvikk nok til å fyke opp klatringene i krevende rundbaneritt. Nedover er den bransjens beste ritt-hardtail. 

Specialized Epic Hardtail er en av markedets desidert letteste ritt-hardtailer. Denne har moderne geometri og en gaffel med automatisk låsing. Den er på mange måter målestokken for de andre hardtailene på markedet. 

Også til stisykling

Når det kommer til sti-hardtailer har vi latt oss imponere av Canyons solide Stoic-modeller. Disse byr på mye sykkel for pengene og har moderne geometri og egenskaper. 

Canyon Stoic 4 er en super sti-hardtail som ikke koster skjorta, samtidig som den er solid, lettsyklet og morsom.

Også Specializeds Fuze Comp 29 er en solid og morsom hardtail til stisykling. 

En god ritt-hardtail vil for mange være et godt utgangspunkt for å komme inn i terrengsykkelsporten. Ungdomssyklister vil også gjerne begynne med en relativt lett og rimelig hardtail. 

Ritt-hardtailen var i mange år ekstremt populær i Norge da den er det beste redskapet for å sykle fort i Birkebeinerrittet og andre mindre tekniske maratonritt. Det var også veldig vanlig at en ritt-hardtail var en mosjonists eneste sykkel. Den ble brukt til og fra jobb, på trening og i Birken. Hardtailer var også inntil helt nylig de ambisiøse rittsyklistenes førstevalg i rundbaneritt og maratonritt med mer krevende terreng. De siste årene har rittfulldempere tatt over mer og mer i slike ritt. 

Test av Cannondale Scalpel HT Hi-Mod 1 2022

Cannondales nye Scalpel HT håper å gi hardtailen forlenget liv som en sykkel til rask terrengsykling både med og uten startnummer.

Cannondale Scalpel HT test
FORLENGET LIV: Cannondale Scalpel HT ga oss lyst til å sykle ritt uten bakdemper igjen.
TS_anbefaler
Cannondale Scalpel HT Hi-Mod 1 2022
  • Kategori: Ritt-hardtail

  • Vekt: 9,65 kilo 

  • Pris: 79 999 kroner

  • Hjulstørrelse: 29”

  • Vandringsmengde: 110 mm i gaffelen

  • Størrelse testet: Large

  • Cannondale.com

 

Geometri i størrelse L:

  • Styrevinkel: 66,5 grader

  • Setevinkel: 74,6 grader

  • Reach: 444 mm

  • Stack: 629 mm 

  • Kjedestagslengde: 440 mm

  • Akselavstand: 1181 mm

  • Utstyr:
    Ramme: Cannondale Hi-Mod carbon

  • Gaffel: Lefty Ocho 120 carbon 110 mm

  • Styre og stem: Cannondale 1 flat karbon 760 mm, Cannondale 1 alu

  • Sete og setepinne: Prologo Dimension NDR/Cannondale C1 karbon

  • Hjul og dekk: Hollowgram 25 karbon, Schwalbe Racing Ray Addix Speedgrip 2,25/Racing Ralph Addix Speed 2,25

  • Drivverk: Shimano XTR/XT 1x12 - Hollowgram 34-tenners krank, XT 10-51 kassett.

  • Bremser: Shimano XT

skala
8/10

Scalpel HT viderefører flere av Cannondales velkjente særegenheter. Lefty Ocho-gaffelen i front vekker fortsatt oppsikt med sin enbeinte konstruksjon. Kranklageret er også Cannondales egne BB30-løsning.

Cannondale BB30 kranklager.
BB30: Cannondales egne kranklagerstandard kan være knirkutsatt. Krankarmene er ikke Cannondales letteste variant.

Kanskje til manges glede har Cannondale valgt å droppe løsningen med asymmetrisk bakramme, såkalt Ai. Med symmetrisk ramme står man nå fritt frem til å velge hvilket bakhjul man selv ønsker å bruke, uten å måtte spesialtilpasse det Cannondales sideforskyving.

 

Cannondale Scalpel HT test
IKKE AI: Bakrammen er symmetrisk. Kjedestagene har mye innebygd fleks bakerst

Lefty-gaffelen ser fortsatt rar ut, selv etter 25 år på markedet. Som dempegaffel fungerer den likevel veldig bra. Den er også med på å holde totalvekten på sykkelen nede. Den nye karbonrammen er oppgitt å veie så lite som 895 gram. Totalvekten på testsykkelen er på 9,65 kilo før pedaler er montert. Altså ganske nøyaktig 10 blank med pedaler.

Cannondale Scalpel HT test
SPLATTER-LAKK: Fargen på Scalpel HT gir assosiasjoner til terrengsyklingens barndom på 90-tallet

Lett, men kanskje ikke så lett som vi egentlig hadde forventet til prisen.

Cannondale Scalpel HT test
GODE BREMSER: Shimanos bremser er kraftige og passe enkle å modulere.

Sykkelen er forøvrig bygget opp med Cannondales eget karbonstyre og alu-stem. Driverket er en blanding av Shimanos XT og XTR-grupper. Kassetten er XT, giret er XTR. Bremsene er også Shimanos XT.

Cannondale Scalpel HT test
BRA NOK: Selv om sykkelen er toppmodell har den XT og ikke XTR-girspaker. De fungerer helt supert

Hollowgram-hjulene med 25 mm breie karbonfelger er også Cannondale-produkter. Tyske Schwalbe leverer de ritt-vennlige dekkene. 

Cannondale Scalpel HT test
KVALITETSNAV: Cannondale har kjøpt nav-innmat fra hjulekspertene DT-Swiss.
Cannondale Scalpel HT test
BRED KARBON: Karbonfelgene har 25 mm innvendig bredde. Det er passe bredt for 2,2-2,4 dekk.

Moderne geometri, mer komfort

Det er i den nye Scalpel-rammen innovasjonen ligger. Cannondale har gitt sykkelen navnet Scalpel da den deler noen løsninger med Cannondales rittfulldemper med samme navn.

Cannondale Scalpel HT test
HI-MOD: Kun toppmodellen i Scalpel-serien får den ekstra dyre hi-mod-karbonen

Flatklemte kjedestag og blyanttynne setestag som møter seterøret lavt er detaljer vi kan kjenne igjen fra flere av Cannondales sykler. Både komfortraceren Synapse og grussykkelen TopStone carbon har noe tilsvarende.

Cannondale Scalpel HT test
INTET HANDICAP: Cannondales enbeinte Lefty-gaffel er presis, lett, demper bra og har flere justeringsmuligheter.

På Scalpel HT er det fleksende baktriangelet kombinert med en tynn setepinne i karbon. Setepinner i 27,2 mm dimensjon har i mange år vært et kjent triks for å gjøre stive sykler mer komfortable. Akkurat på nye Scalpel HT skulle vi gjerne sett at denne var erstattet med en senkepinne. Utvalget senkepinner i 27,2 mm bedre nå enn tidligere.

Cannondale Scalpel HT test
AV MED FORHJULET: Før du skrur av forhjulet må du huske og koble av bremsekaliperen med spaken midt i bildet.

Geometrien på Scalpel HT er av det mer progressive slaget. Den slake fronten gjør at vi virkelig tør å gi gass ned bratte og kronglete renner på denne sykkelen, selv uten at vi får senket setet.

Cannondale Scalpel HT test
STIV PINNE: Scalpel HT fortjener en senkepinne, men den tynne karbonpinnen gir god komfort

Gaffelen med ekstra vandring er klasseledende når det kommer til å sluke unna slag, uten at det går utover styrepresisjon. Forhjulet går dit vi ønsker, også når vi skrenser nedover en bratt rotrenne med setet mot magen. I klatringer kommer vi godt over pedalene.

Dette gjør at vi får vekt på forhjulet, slik at dette ikke sniffer rundt i bratte og tekniske motbakker. Når vi reiser oss spiller ikke setevinkelen lenger noen rolle, men vi opplever likevel at det er lett å finne grep på løst underlag. Den fleksende bakrammen sørger for at bakdekket spenner seg ned i underlaget for ekstra grep i motbakkene.

Cannondale Scalpel HT test
KOMPRESJON: Lefty-gaffelen kan låses fra styret, men du kan justere kompresjonsdempingen her.

Cannondale har satt opp Scalpel HT med forskjellige kjedestagslengder avhengig av størrelse. På testsykkelen i størrelse large er kjedestagslengden som vi er vant med, men denne detaljen kan gi bedre egenskaper på den største og de minste størrelsene.

Cannondale Scalpel HT test
BREDT STYRE: 760 mm styre føles helt rett på en moderne rittsykkel

Som moderne ritthardtail konkurrerer Cannondale Scalpel HT med Specialized Epic HT, Scott Scale, BMC TwoStroke og flere. Geomtrimessig har den mest til felles med BMC-sykkelen, mens rammevekten ligger tett opp mot Specialized og Scotts varianter. Komfortmessig vil vi rangere den som best i klassen. 

Cannondale Scalpel HT test
SENSOR: Cannondales egne fartssensor i forhjulet kan brukes med egen app eller din foretrukne computer

Vi gleder oss over at Cannondale har valgt å droppe Ai-utformingen av bakramma slik at vi kan bruke hvilket bakhjul vi vil. Dette er spesielt viktig på en rittsykkel som du gjerne vil ha reservehjul til i depotet på ritt. Ai var Cannondales asymmetriske bakramme som krevde at bakhjulet ble bygd annerledes enn på andre sykler.

Cannondale Scalpel HT test
RITTDEKK: Schwalbes Addix Speed er en gummiblanding som er rask på tørt føre.

Konklusjon:

Cannondale Scalpel HT er en lynkvikk, lettsyklet og solid ritthardtail. Den overbeviser med solide utforegenskaper. Den ekstra komforten og fleksen i bakrammen gjør det lettere å holde tråkket i gang og farten høy på slagete flater og i slake klatringer.

Cannondale Scalpel HT test
BREMSEBRO: Bakbremsen fungerer som en avstiver mellom kjede- og setestag

Nedover savner vi en senkepinne, men vi setter stor pris på den solide Lefty-gaffelen og den ekstra slake fronten. For å gjøre sykkelen ekstra kapabel i teknisk terreng ville vi ha kjøpt en senkepinne til den med en gang. Heldigvis er senkepinner i 27,2 mm dimensjon vesentlig lettere tilgjengelig nå enn for et par år siden.

Cannondale Scalpel HT test
RYDDIG: Vaierføringen går inn i rammen på enkelt og ryddig vis

Som treningssykkel og tursykkel på langturer på grus er også Scalpel HT god. Den er komfortabel og lettsyklet, At den er god i krevende terreng går ikke på bekostning av egenskapene på grusveier. Som sykkel til Birkebeinerrittet er den så optimal det blir.

Cannondale Scalpel HT test
RETRO: Cannondale har gitt logoen sin et retropreg.

Med nye Scalpel HT viser Cannondale at hardtailen fortsatt er relevant som rittsykkel, både i teknisk terreng og i lange, mindre krevende maratonritt. Er du på utkikk etter en pålitelig, enkel og rask rittsykkel som både vil fungere på grusveier og i det tekniske terrenget trår du ikke feil med Scalpel HT. Bare sørg for at du har rom i budsjettet for en senkepinne.

VURDERING
Utstyr mht pris
Grus
Klatring
Utfor
Sti
Ritt
Sykkelglede
Finish
Snitt
Totalinntrykk
PLUSS

Lav vekt - Slak styrevinkel - Presis gaffel med litt ekstra vandring - Komfortabel bakramme - Føles solid og lynrask

MINUS

Ingen senkepinne - Glatte og smale dekk - Harde og glatte holker - Høy pris

Test av BMC TwoStroke One 4

BMC TwoStroke er en av de mest progressive ritthardtailene på markedet. Går den stivennlige geometrien på bekostning av andre egenskaper?

MODERNE: BMC sine rittsykler har den mest progressive geometrien på markedet. Om noen år vil de fleste andre ha kommet etter.
MODERNE: BMC sine rittsykler har den mest progressive geometrien på markedet. Om noen år vil de fleste andre ha kommet etter.
TS_best_i_test
BMC TwoStroke One 4

Pris: 21 999 kroner

Vekt: 11,9 kg m/SLX

Vandring: 100 mm 

Størrelse testet: M

Mål på testsykkel (mm og grader)

Reach: 445 

Stack: 598 

Styrevinkel: 67 

Setevinkel: 75 

Kjedestagslengde: 425  

Ramme: BMC Premium Karbon

Gaffel: Rock Shox Judy Silver TK

Styre/Stem: BMC aluminium 760mm styre, noname alu-stem.

Sete/setepinne: BMC 27,2 mm setepinne, Fizik Antares R7 sete. 

Hjul/dekk: Alex MD25 felger, Shimano MT400/410 nav. Vittoria Barzo 2,25 dekk.

Drivverk: Shimano Deore 1x12, Shimano Deore 32t krank. (testsykkelen kom med SLX)

Bremser: Shimano MT200 

skala
8/10

TwoStroke er en ny ritthardtail som kommer både i karbon og aluminium. 

De stramme linjene på BMC-sykkelen er lette å kjenne igjen. Geometrien er annerledes enn på andre hardtailer.

Inspirert av stisykler er styrevinkelen på slake 67 grader. To grader slakere enn de andre i testen. TwoStroke har også lenger ramme og kortere stem enn andre sykler i tilsvarende størrelse. Reach-mål for Twostroke i large er det samme som på Superior XP 929, 465 mm.

SKARPE DEKK: Vittoria-dekkene på BMC TwoStroke har bedre grep og større volum enn dekkene på de andre syklene.

Drivverket på TwoStroke One Four er den nye 12-delte Shimano Deore-gruppa.

Vår testsykkel kom med dyrere SLX-drivverk, noe som sparer noen titalls gram, men fungerer så godt som likt som Deore forøvrig.  Deore-girene fungere bedre enn tilsvarende fra SRAM og har også større spenn i utveksling. 

Rammen har nydelig finish, og pen vaierføring. Den er tilpasset D-formet setepinne, men kan med en foring brukes med rund setepinne i 27,2 mm.

Rammen føles komfortabel, men presis i terrenget. Når vi reiser oss i grusklatringer er det kontant respons. Den slanke setepinnen øker komforten når vi sitter på setet.

SKARPE LINJER: Alle BMCs sykler er lett gjenkjennelig, også uten logoer. En bevisst strategi av deres tidligere designsjef, norske Torgny Fjeldskaar.

I terrenget er BMC-sykkelen i sitt ess. Vi kan jage nedover tekniske stier med bedre selvtillit enn på de andre syklene.

Den slake styrevinkelen gjør det lettere å angripe hindringer. I angrepsposisjon har vi fronten på sykkelen komfortabelt foran oss. Rammen er lav foran for gir aggressiv jagestilling i hektiske rundbaneritt. 

De store Vittoria-dekkene både griper og ruller godt og har stort luftvolum.

FORING: De dyrere TwoStroke-modellene kommer med D-formet setepinne. En foring tillater bruk av rund pinne.

BMC TwoStroke gir oss lyst til å dra på mer i teknisk terreng enn andre hardtailer. Den er kjapp og presis i svingene og med på notene opp bratte kneiker og ned tilsvarende brattheng. Sykkelen fortjener senkepinne, dessverre litt vanskelig å få i den tynne diameteren du trenger, men de finnes. 

BMC TwoStroke One 4 er en progressiv og nyskapende ritthardtail.

Sykkelen har tydelig spisskompetanse i teknisk terreng og utforkjøringer og er et klart førstevalg til kuperte rundbaneritt for ambisiøse syklister.

Drivverk og dekk er også bedre enn konkurrentenes.

VURDERING
Utstyr
Klatring
Grus
Utfor
Sti
Ritt
Sykkelglede
Finish
Snitt
Totalvurdering
PLUSS

+ God Deore-gruppe med 10-51-kassett. + Strøken finish. + Gaffel-stopper. + Kjedefører. + Effektiv og progressiv geometri. + Gode dekk

MINUS

- Hadde fortjent bedre bremser. - Begrenset utvalg i senkepinner i diameteren 27,2. - Kjip låsebryter til gaffelen

Test av Specialized Fuse Comp 29

Den er både allsidig og solid. For rundt 20 000 kroner får du en rimelig og solid stisykkel fra Specialized, og du kan bruke den både med 29- og 27,5+ hjulstørrelser.

test specialized sykkel fuse hardtail stisykkel
RØDT RÅSKINN: Vi har testet sti-hardtailen Specialized Fuse. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Specialized Fuse Comp 29

Pris: 22 999 kroner

Vekt: 14,0 kilo 

Størrelse: XS, S, M, L(testet), XL. 

Hjulstørrelse: 29/27,5+ 

Vandringsmengde: 130 

Høyde på testrytter: 178 centimeter 

www.specialized.com 

 

Utstyr: 

Ramme: Aluminium 

Gaffel: Rock Shox Recon RL, 130mm vandring 

Styre og stem: Specialized Stout Riser 780mm styre, Specialized Stout stem 

Sete og setepinne: Specialized Bridge Comp sete, TranzX senkepinne med 150mm vandring 

Hjul og dekk: Shimano MT410 nav, 29mm brede aluminiumsfelger. Specialized Purgatory/Butcher GRID/Gripton 2,6” dekk 

Drivverk: Shimano Deore 1x12, Specialized Stout Pro 30t krank 

Bremser: Shimano M4100, 180/180 bremseskiver 

 

Geometri størrelse L:  

Styrevinkel: 66,5 grader 

Setevinkel: 74 grader 

Kjedestag: Justerbare, 425-440 millimeter  

Rammelengde (reach): 460 mm 

Rammehøyde (Stack): 639 mm 

skala
8/10

De aller fleste stisyklister kjøper i dag fulldemper når de skal ha ny sykkel. Men det finnes fortsatt gode grunner til å vurdere en hardtail. Den er rimeligere, krever mindre vedlikehold og gir direkte følelse med underlaget. Kanskje trenger du ikke fulldemper i det terrenget du sykler? 

Sykkelprodusentene har ennå ikke gitt slipp på det vi kan kalle sti-hardtails, og Specialized Fuse er en slik sykkel. 

Fuse er en serie på tre sykler fra Specialized, laget for stisykling. Modellene heter Fuse, Fuse Comp og Fuse Expert. Vi har testet modellen som heter Comp til 22 999 kroner, som pris- og utstyrsmessig plasserer seg mellom de to andre.  

 

Aluminium lever(er) 

Fuse Comp har en fin aluminiumsramme. Den har kraftige over- og underrør, med slanke kjede- og setestag, med forsterkninger rundt seterøret. Det er plass til to flaskeholdere, og delvis intern vaierføring som er pent gjort.  

Den har moderne geometri, lang og slak slik trenden tilsier. Rammen har også en annen kjekk funksjon: justerbare kjedestag. Fuse er nemlig laget for å kunne brukes både med 29-tommer hjul, og 27,5 tommer hjul med såkalte pluss-dekk. Dekklaring er det plenty av.  

Justeringen av kjedestagene er ikke veldig komplisert – alt du trenger er en 4mm og 6mm unbrako for å løsne og stramme noen bolter og akslingen. Specialized har en bruksanvisning på nettsidene som er lett å følge, vi brukte i underkant av ti minutter på en slik operasjon.  

test specialized fuse comp 29
JUSTERBARE: Kjedestagene kan justeres fra 425-440 millimeter. Vi har prøvd flere innstillinger, og foretrakk dem i kort posisjon. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Vi målte kjedestagene til 425 millimeter i kort posisjon, og 440 millimeter i lang posisjon. Merk at i korteste innstilling vil kjedet få mye slakk på tyngre gir. Om du har en intensjon om å ha kjedestagene permanent i den korte innstillingen, bør du kappe kjedet et ledd eller to.  

Sykkelen har 130 millimeter vandring foran, noe som er fint til allsidig stisykling, og tilsvarende det vi har sett på lignende sykler. Med dette plasserer Fuse seg midt mellom ritthardtailer med ekstra gaffelvandring som gjerne har 120 mm, og grovere sti-hardtailer som kommer med gafler med 140 mm vandring, eller mer.  

Fuse Comp er utstyrt med den nye flotte Deore-gruppa fra Shimano, med 1x12-drivverk. Dette er både funksjonelt og hensiktsmessig på en slik sykkel.

test specialized fuse comp 29
STOPP HER: Bremsene fra Shimano har ganske lange hendelblad. Kaliperne har fire stempler, noe som hjelper på bremsekraften. Det er bra, for denne sykkelen trives i høy fart. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Bremsene er av rimelig sort, også de fra Shimano. Men vi synes det er bra at Specialized har valgt å bruke den litt kraftigere varianten med 4 stempler i kaliperne på bremsene.  

Ellers er det in-house komponenter fra Specialized på denne sykkelen. Verken sete, stem, styre eller krank har noe særlig bling-faktor, men de gjør jobben. Styret er bredt og fint – 780 millimeter på rammestørrelse large som vi har testet.  

Hjulene er utstyrt med Shimano-nav, og brede felger som gir god støtte til de store, 2,6 tommer brede dekkene.  

test specialized fuse comp 29
SOLIDE: Specialized-dekkene som står på sykkelen er av den litt ekstra kraftige typen. Det er smart på en sykkel som innbyr til så mye moro i terrenget. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Vi har testet Specialized Fuse Comp på flere turer i Oslomarka, på varierte stier. Alt i fra fine flytstier på myk skogsbunn, til mer krevende og teknisk terreng.  

 

Ute på stien    

Ikke la deg lure av vekten når du løfter Fuse Comp fra gulvet. Vårt første inntrykk er at sykkelen både er kvikk og responsiv. Inn på første sti føler vi at kraften går rett i pedalene og ut gjennom bakhjulet.   

Uten ledd og demper bak føles sykkelen strammere og mer direkte enn fulldempere. Vi føler en mer direkte tilknytning til bakhjulet og kan kjenne terrenget i føttene og i kroppen på en annen måte enn på en fulldemper. Når vi trår til på pedalene slipper vi å bekymre oss for husking eller fleks. Rammen er stiv i alle retninger.  

test specialized fuse comp 29
RIMELIG: Senkepinnen som følger sykkelen er rimelig, men gjør jobben. Hendelen har god friksjon mot tommelen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

De store dekkene passer sykkelen godt. De overrasker med både grep og kontroll. Her spiller nok også dekkvolumet inn. Dekkene fjærer godt mot underlaget og som eneste dempende element bak på sykkelen er de viktigere enn på en fulldemper.  

Deore-drivverket er supert. Det tok sin tid før Shimano kom på banen med en gruppe sykkelgir som gir deg 1x12, men dette var verdt ventetiden. Girene skifter presist, og kvalitetsfølelsen er god.  

test specialized fuse comp 29
SUPERT: Deore-gruppen er en favoritt. Her får du 1x12-drivverk til en rimelig penge. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Du skal være ekstremt fintfølende hvis du klarer å kjenne forskjell på Deore og de dyrere XT eller SLX-girene. En faktisk forskjell er at du ikke kan gire flere gir om gangen med Deore, men det løses uansett greit med mange trykk på knappene i stedet.  

Med store, brede dekk er fremkommeligheten på denne sykkelen veldig god. Vi tok oss selv i å både prøve- og klare flere crux som vi har strevd litt med. Den direkte og kompakte følelsen inspirerer og gir oss lyst til å prøve krevende klatringer. 

Nedover føles Fuse Comp forutsigbar, men også ganske leken. Den er ikke like slak som for eksempel Canyon Stoic, men med sine 66,5 grader styrevinkel føles den på ingen måte nervøs.  

I likhet med nevnte Stoic har den også et langt frontparti. Jo mer vi kom oss fram og over styret, jo mer moro fikk vi ut av sykkelen. Det tok ikke mange minuttene ut i første tur før vi begynte å lete etter små kanter og kuler for å få litt luft under hjulene.  

test specialized fuse comp 29
I SITT ESS: På raske, fine flytstier er Specialized Fuse Comp 29 på sitt beste. Foto: Øyvind Aas.

Å sykle hardtail i slagete terreng krever en litt egen teknikk. Ofte vil man legge mer vekt på forhjul og gaffel for å hente ut demping her, samtidig som man avlaster bakhjulet.  

Fuse lar seg også sykle med vekten bakpå. Den er lett å få opp i front og med setet lavt kan man dempe slagene som kommer gjennom bakhjulet med lårene.  

Etter å ha prøvd både kort – mellomposisjon og lang, valgte vi å sykle med kjedestagene i kort innstilling. Det gjorde sykkelen veldig manøvrerbar, uten at den føltes kort eller nervøs. Justeringsmekanismen er enkel å bruke, vi opplevde ikke at skruer løsnet eller andre problemer. 

test specialized fuse comp
PASS PÅ: Om du velger å bruke sykkelen med kjedestagene i kort posisjon, er det lurt å kappe kjedet litt slik at det ikke blir for lite spenn. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Dempegaffelen er, som den ofte er på rimeligere sykler, et lite ankepunkt. Den fungerer helt fint i rolig tempo, men når vi virkelig drar på nedover, henger den ikke helt med på notene.  

Når farten blir høy og frekvensen på slagene blir høy, føles gaffelen rett og slett litt treg, og dempingen «pakker seg», det vil si at gaffelen klarer ikke å bevege seg i takt med slagene som kommer.  Vi valgte å kjøre litt kjappere retur, slik at gaffelen henger mer med på notene nedover.  

Her har for eksempel Stoic, til litt lavere pris en hakket dyrere og bedre dempegaffel.  

test specialized fuse comp 29
BUDSJETT: Recon er en av de rimeligere dempegaflene fra RockShox. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Heldigvis har sykkelen både store og solide dekk. Specialized-dekkene med 2,6 tommer bredde på 29-tommers hjul tar unna terrenget helt rått. Flere ganger når vi bommet på godlinja og forberedte oss på punktering, reddet de oss.  

29-tommer hjul er helt riktig på en slik sykkel, og selv om rammen gir mulighet til å kjøre 27,5+, tror vi neppe dette er noe vi ville ha gjort. 2,6 tommers dekk er uansett stort nok. Pluss-dekk er gjerne tynnere i veggene og oppleves ofte mer ustabile, uten at de gir noe mer demping eller grep.  

Det lange fronpartiet i kombinasjon med det det brede styret (780mm på vår testsykkel i large) gir god kontroll i utforkjøringene, og godt moment når vi skal jobbe oss opp og ned små crux på stien. 

test specialized comp 2021
STØDIG: Ned bratte bakker med røtter og steiner gir bredt styre og langt frontparti god kontroll. Foto: Øyvind Aas.

Så er det garantert mange som lurer på: rister det ikke fælt, da? 

Jo – det gjør det. Det er en hardtail, og er du vant med å herje rundt på en stisykkel med 150 millimeter vandring både foran og bak vil det selvfølgelig kjennes. Du må regne med at kroppen vil ta mye mer av slagene, spesielt i lange og vedvarende utforkjøringer. Når du sitter på setet og dunker av gårde på sti, får du hvert minste lille slag opp i ryggen.  

Fuse Comp skinner kanskje mest i litt lavere hastighet, på småkuperte stier uten de verste steinrøysene. Den føles både kvikk og inspirerende, og motiverer til å tråkke på litt ekstra.  

En naturlig oppgradering på denne sykkelen, vil være dekkinnlegg. Da vil du kunne tillate deg å kjøre forholdsvis lavt lufttrykk for å jevne ut de verste slagene, uten å være så redd for at felgen tar skade eller at du punkterer.  

Vi endte opp med å kjøre rundt 17 psi bak, og 15 psi foran, satt opp slangeløst. Med lavt lufttrykk får du jevnet ut de aller verste slagene, men med en viss økning i punkteringsfare.  

Det er mange gode grunner til å kjøpe en hardtail. For mange er 40 000 -50 000 kroner for mye å bruke på en stisykkel, og da kan en slik hardtail være et godt alternativ.  

test specialized fuse comp 29
LUFT: Med Specialized Fuse Comp 29 fikk vi lyst til å leke - hele tiden. Foto: Øyvind Aas.

For nybegynnere som skal prøve seg i terrenget og kanskje oppsøke en av mange sykkeldestinasjoner som Trysil eller Hemsedal med tilrettelagte stier, vil dette være midt i blinken.  

Akkurat på gruslagte stier som dem vi finner i Trysil og andre nyere sykkelanlegg rundt omkring er de perfekte forholdene for en stihardtail. Her trenger du ofte ikke dempingen en fulldemper byr på, samtidig som du ønsker solid redskap som tåler klønete landinger på hopp og lar seg enkelt pumpe med gjennom kulepartier i løypa.  

Mange velger også å kjøpe en slik hardtail for å ha som vintersykkel med feite piggdekk – vi ble fristet til å gjøre det samme etter å ha testet Fuse Comp. 

   

Alternative produkter  

Det er flere som lager hardtailer til stisykling av denne typen, vi har testet både Canyon Stoic og Orbea Laufey. Modellen Fuse får du også som nevnt i en dyrere variant som heter Expert, til 35 499 kroner, samt en rimeligere modell med mindre hjul, som heter Fuse 27,5 til 17 999 kroner. 

   

Konklusjon 

Specialized Fuse Comp er en rimelig og morsom terrengsykkel. Den er godt utstyrt til prisen, og er både leken og morsom. Den har egenskaper som både nybegynnere og erfarne vil sette pris på.  

VURDERING
Utstyr mht pris
Teknisk klatring
Småkupert sti
Utfor
Sykkelglede
Finish
Totalvurdering
PLUSS

+ Supre Deore-komponenter + Fine og solide dekk + Justerbare kjedstag + Kan bruke forskjellige hjul/dekkstørrelser

MINUS

- Dempegaffelen henger ikke helt med på notene

Test av Canyon Stoic 4

Canyon Stoic 4 er en progressiv hardtail til leken stisykling og røft terreng. Halvdemperen fra Canyon har moderne stisykkel-geometri og dekk, hjul og gaffel som tåler hard og uvøren sykling i både skog og fjell.

Canyon Stoic 4
UTEN DEMPING: Canyon Stoic er stiv og stram, lang og slak.
CANYON STOIC 4
  • Pris: 19 499 kroner + frakt

  • Vekt: 14,1 kilo med standarddekkene u/pedaler

  • Størrelse testet: Large

  • Hjulstørrelse: 29 tommer

  • Vandringsmengde: 140 mm kun foran. 

  • Canyon.com

Utstyr:

  • Ramme: Aluminium

  • Gaffel: Rock Shox Pike Select 

  • Styre og stem: Canyon G5 780 mm/Canyon G5 40 mm

  • Sete og setepinne: Velo VL-5120/Iridium dropper 170 mm

  • Hjul og dekk: Alex Rims DP30-felger, Shimano-nav, Schwalbe Hans Dampf 2,35 Supertrail Soft rubber bakdekk, Magic Mary Super Trail Soft 2,35 fordekk 

  • Drivverk: SRAM NX 1x12,SRAM Descendant-krank m/30 tenner, 11-50 kassett 

  • Bremser: SRAM Guide T 4-stempels 200/180 mm skiver

Geometri størrelse L: 

  • Styrevinkel: 65 grader 

  • Setevinkel: 75 grader 

  • Kjedestag: 428 mm 

  • Rammelengde (reach): 480 mm 

  • Rammehøyde (Stack): 635 mm

skala
7.7/10

Canyon Stoic har mer moderne og progressiv geometri enn de fleste andre syklene i Canyons kolleksjon. Selv om sykkelen er en hardtail har Canyon definert den som en enduro-sykkel. En sykkel på det Canyon selv omtaler som tøffhetsnivå 4, ett hakk under utforsykler og freeridesykler. 

Canyon Stoic
VINTEROPPSETT: Med grove piggdekk og styremuffer fikk vi testet Canyon Stoic mange timer på sti i vinter.

Den grove stisykkelen Canyon Spectral er på samme nivå når det kommer til robusthet og bruksområde i Canyons tabeller. 

At Stoic er en grovere stisykkel, tross mangelen på demping bak, ser vi tydelig i geometrien og valget av dekk og hjul. 

Her finner du flere tester av sykler fra Canyon!

Rammen er lang i front og har superkorte kjedestag. Styrevinkelen på 65 grader er tilsvarende det vi ser på moderne fulldempede stisykler med 140-150 mm vandring og også på realt grove endurosykler

Canyon Stoic
KLAR FOR JULING: Canyon har laget Stoic slik at den skal tåle like mye deng som grove sti- og endurosykler.

Den slanke, men robuste aluminiumsrammen har lavt overrør og tillater bruk av senkepinne med hele 170 mm vandring. Senkepinnen på Stoic 4 er Canyons egne Iridium Dropper. Den har en velfungerende bryter og gikk knirkefritt både opp og ned i hele testperioden, også på dager med et tosifret antall minusgrader. 

Canyon Stoic
STOIKER: Den ideelle stoiker er upåvirket av motgang og preget av fasthet og kaldblodighet.

Hjulene på Stoic er ikke spesielt dyre og flotte, men de passer sykkelens bruksområde. Felger med 30 millimeter innerbredde er skodd i ekstra robuste Super trail-dekk fra Schwalbe med deres seige og myke gummiblanding, Addix Soft. Super-trail-benevningen betyr at dekkene har forsterkede sidevegger for å tåler mer juling og motstå punkteringer bedre.

CANYON STOIC
MYK GUMMI: Schwalbe-dekkene har Addix Soft-gummi. Hans Dampf bak og Magic Mary foran.

Alle størrelsene av Stoic kommer med 40 mm kort stem. De minste størrelsene 2XS, XS og S kommer med 27,5-tommers-hjul. De større størrelsene M, L og XL kommer med 29-tommers hjul. For å beholde like egenskaper på de små størrelsene som på de større, har Canyon kortet ned kjedestagene med 10 mm på de tre størrelsene med mindre hjul. 

Vi har, grunnet forholdene i Oslo-marka gjennom testperioden kun testet Stoic med piggdekk. Da med Suomi sine nye Piikkisika-dekk i 2,25-tommers størrelse. Vintersykling på smale stier ved vekslende underlag gir uansett et godt bilde av sykkelens egenskaper - og kanskje er det nettopp som vintersykkel denne kan være aktuell for mange. Da kan du spare fulldemperen og unngå å marinere ledd og linker i saltlake. Canyon oppgir at 2,6-tommers dekk vil passe, og vi har ingen grunn til å tvile på det. Ramma har rikelig med dekklaring. 

canyon Stoic
PLASS TIL PIGGER: Skal du bruke Canyon Stoic om vinteren har du god plass til høye, grove piggdekk.

Sammenlignet med Orbea Laufey, som vi testet i fjor høst er Canyon Stoic en vesentlig mer progressiv sykkel. Den lange frontrammen gir suveren kontroll og trygghet i terrenget. De korte kjedestagene motvirker det at en så lang sykkel kan bli vanskelig å løfte i front. 

Canyon Stoic
FORSTERKET: Solide dekk er enda viktigere på en hardtail enn på en fulldempet stisykkel.

Ut i terrenget føles Canyon Stoic overraskende kvikk. Den lange gaffelen gjør ikke sykkelen unødig høy i front, og det er lett å komme over sykkelen for å oppnå en effektiv stilling i stående akselerasjoner og jaging innover i skogen. Det breie styret føles riktig på den robuste sykkelen. 

Holkene ser kule ut, men den høye flensen inn mot girspaker og senkepinne-spak føles en del i veien. Skjær bort flensen på undersiden av styret, eller bytt holker

Utstyrsnivået forøvrig holder ikke det sedvanlige overlegne nivået vi er blitt vant til fra Canyon, men tyskerne har prioritert riktig. En kvalitetsgaffel fra Rock Shox, kraftige bremser, solide hjul og gode dekk er de viktigste delene på en sykkel som denne.  Guide R-bremsene fra SRAM har fire stempler i hver kaliper og både godt med kraft og fintfølende modulasjon. Er du tung kan du vurdere en større bremseskive bak, men samspillet mellom front og bakbrems er godt som det er. 

Canyon Stoic
LANG GAFFEL: Med 140 mm vandring i front er Canyon Stoic en hardtail som kan sykles hardt.

Den stive og solide ramma og den langvandrede gaffelen gjør det lett å sykle Stoic hardt i utforkjøringene. Om det ikke er kjøreegenskapene som har gitt sykkelen navnet sitt, så er det likevel ikke noe tvil om at tryggheten i den gir oss en viss ro, selv i grovt terreng. 

 

Canyon Stoic
GOD KLARING: 29x2,6 tommers dekk får plass i bakramma. 

Sittestillingen, eller mer riktig ståstillingen, du får på og over Canyon-sykkelen gjør at det går an å sykle realt fort i grovt terreng utfor. Bratte renner er null problem. Det er null problem å sende fronten i forveien uten å havne bakpå. Den lange senkepinnen gir lavt tyngdepunkt og rikelig med mulighet til å bruke beina som støtdempere. Den slake fronten gir trygghet og selvtillit. Du kan slippe på med visshet om at fronten sluker unna før du må la beina gjøre jobben for bakhjulet.

Canyon Stoic
KORT: Alle størrelser av Stoic har stem på 40 mm.

Det gjelder å huske på dette før du lander etter et hopp inn i en steinrøys. Uten demping bak må du gå dypere i knærne enn du trenger på en fulldemper, alt for å unngå å bunne bakdekket mot felgen. Bommer du på timingen med knebøyen blir du minnet på at du ikke har noe demping bak på en ganske brutal måte. Det smeller fra hæl til bakhode når du lander i røysa. Eller du kan fjære silkemykt å nyte mestringsfølelsen det gir å være ett med terrenget, uten hjelp av støtdempende leamikk.

Canyon Stoic
VELFUNGERENDE: Senkepinnen og den tilhørende styrebryteren fungerer bra.

I flatere terreng opplever vi ikke å havne bakpå eller at forhjulet legger seg ned, den slake styrerørsvinkelen til tross. Igjen hjelper det at sykkelen ikke synker sammen bak i kompresjoner. Den stive hekken gir forutsigbarhet og presisjon, men gjør det også mer krevende å sikre svinggrepet i slaget terreng. Ut av svinger kan man utnytte snerten i den stive ramma og virkelig sprette ut og opp, klar til nye oppgaver. 

Canyon Stoic
LANG OG SLAK: 65 graders styrevinkel ser vi gjerne på endurosykler med mer vandring enn på Stoic. Det funker her og.

Canyon Stoic er ikke laget for å gi komfort eller for å flekse nevneverdig. Lander du hardt kjenner du det godt, men sykkelen holder seg oppe og holder linja du har staket ut. Stivheten og presisjonen er god. Det er en viss komfort i det at sykkelen holder den linja du staker ut og ikke vrir og vender på seg når du trer den gjennom de groveste partiene på stien. Når vi har vendt oss til at sykkelens presisjon og stoler på at den holder slutter vi å sykle rundt ting og begynner å hoppe over steiner og treffe baksiden av kanter i landingen. At vi må ta noen flere dype knebøy enn vi pleier kan bare være bra for lårstyrken. 

Slangeløst oppsett, gjerne med dekkinnlegg er mer kritisk når du ikke har demping enn ellers, i hvert fall når sykkelen ellers føles som et utforråskinn. Vi syklet uten innlegg i testperioden, men da på snøføret med noen av de skarpeste steinene avrundet noe. Super-trail-dekkene vil holde bra i steinete terreng, men er du en som er vant til å smelle inn i steiner og kanter med bakhjulet, eller bare mæler på nedover, bør du vurdere dekkinnlegg i tillegg. 

Canyon Stoic
KRAFTIG: Bakramma er muskuløs og solid.

 

Også i klatringene fungerer geometrien på Stoic bra. Setevinkelen er ganske så bratt, spesielt med tanke på at dette er en hardtail som ikke setter seg nedpå i motbakkene. Vi følte behov for å sette setet litt bakpå setepinnen for å sitte best mulig på transportetappene og i klatringer. 

Canyon Stoic
MED FLENS: Holkene passer bedre på en BMX-sykkel der du ikke trenger å gire og betjene senkepinne. Skjær evt bort flensen på undersiden av styret.

Den lave fronten, tross den lange gaffelen, gjør det likevel lett å holde forhjulet på bakken opp bratte kneiker. Vi brøt oss opp flere barmarksklatringer der hverken dekkene eller underlaget begrenset fremkommeligheten. 

Det er lett å finne balansen over sykkelen, både stående og sittende. Utvekslingen med 30-tenners krankdrev og stor 11-50-kassett gjør det mulig å holde fremdriften opp krevende crux. 

Vi syklet opp Vettakollen, en av Oslos bratteste kneiker, og for det meste brukt som nedkjøring, på fast snødekke. Så lenge piggdekkene ikke spant ut på en issvull eller tilsvarende, gnagde vi oss opp partier vi egentlig trodde vi ikke skulle komme opp. 

Canyon Stoic
FORTJENER BEDRE: Etter en utglidning på et isparti der giret fikk litt juling ble NX-giret slarkete og upresist. NX-Eagle funker bra, men Stoic 4 kunne gjerne ha hatt GX eller Shimano SLX.

Det er ingen tvil om at Canyon har truffet et topp kompromiss mellom rå utforegenskaper og solide klatreegenskaper med de korte kjedestagene, den relativt bratte setevinkelen og den lange og lave fronten. 

Canyon Stoic 4 er en bunnsolid hardtail-knuser for deg som liker snert og direkte fraspark og gjerne lander padde flatt fra dropp høyere enn deg selv. Solide komponenter og reale dekk som tåler en trøkk borger for et ganske problemfritt sykkelhold. Enten du er på utkikk etter en nummer 2-sykkel som kan lære deg å sykle mykt og skånsomt, eller du ønsker en enkel og robust sti-knuser så bør Canyon Stoic dekke behovet. 

VURDERING
Utstyr mht pris
Teknisk klatring
Teknisk utfor
Småkupert sti
Sykkelglede
Finish
Totalvurdering
PLUSS

Moderne og leken geometri - Robust oppsett - God dempergaffel - Dekk for real terrengsykling - Lang senkepinne - Stor dekklaring - Allsidige egenskaper

MINUS

Holker med flens er i veien for giring/senkepinnebryter - Litt tung - Fortjener bedre enn NX-gir

Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin, Fri Flyt.

Bestill abonnement på terrengsykkel.no og få tilgang til artikkelen.