/ Sykler

Test av Specialized Epic S-Works hardtail 2020

Specialized Epic S-Works HT er en av de aller letteste og mest avanserte hardtailene på markedet. Prisen er også astronomisk.

Sist oppdatert: 9. februar 2021 kl 10.55
Specialized Epic S-Works Hardtail
LUKSUSHARDTAIL: Specialized Epic S-Works AXSer satt sammen av markedets aller dyreste komponenter, inkludert wattmålingskrank og elektronisk gir.
Specialized Epic S-Works HT 2020
  • Pris: 99 999 kroner (126 000 kroner i 2022)

  • Vekt: 9,1 kilo

  • NETT: specialized.com

  • Ramme: Specialized FACT karbon

  • Gaffel: RockShox SID Brain Ultimate, top-adjust Brain Fade, 42 mm framløp

  • Styre/Stem: S-Works Carbon XC Mini Rise, 6-grader oppover, 8-grader bakover, 760mm bredde/S-Works SL, alloy m/titanbolter 75 mm lang

  • Sete/setepinne: Body Geometry S-Works Power/S-Works FACT carbon

  • Hjul/Dekk: Roval Control SL m/DT boss m/54 gripepunkter, krokfrie karbonfelger m/25 mm indre felgbredde/Fast Trak, Control, 2Bliss Ready, 29x2.3”

  • Drivverk: SRAM XX1 m/AXS trådløst bakgir/girknapper, gjenget DUB-kranklager, QUARQ XX1 Eagle wattmåler-krank, 30 tenners drev, 11-50 kassett. 

  • Bremser: SRAM Level Ultimate 180/160mm bremseskiver

Siste generasjon Epic hardtail, er selvfølgelig, den letteste terrengsykkelramma Specialized har laget noensinne. Rammevekten for S-Works-modellen på 775 gram i størrelse medium gjør Epic til den letteste masseproduserte terrengsykkelrammen på markedet.

Epic HT kommer i forskjellige S-Works-varianter. Alle har den superlette rammen med vekt under 800 gram. I tillegg kommer Epic HT i flere versjoner med rimeligere rammekonstruksjon med en rammevekt på 915 gram.

Testsykkelen er den aller dyreste i kolleksjonen. Utstyret er hentet fra de øverste hyllene i utstyrsprodusentenes hierarki. SRAMs trådløse girsystem, XX1 Eagle AXS sikrer elektronisk girpresisjon uten ledninger eller vaiere. De brede karbonhjulene fra Specializeds eget hjulmerke, Roval er håndbygget med nav-innmat med ekstra inngrepspunkter og eiker fra DT.

Specialized Epic S-Works Hardtail
RYDDIG: Ingen vaiere eller ledninger trengs for å skifte gir med SRAMs geniale AXS-system.

Bremseskivene er montert med titanskruer. Setepinneklemma har titanskrue og stemet har titanbolter. Quarq-kranken har installert watt-måler klar til bruk.

Foruten drivverket og bremsene fra SRAM, kommer alle sykkelens komponenter med Specializeds logo på, inkludert holker og dekk. Andre husmerker på komponentsiden er ofte mindre gjeve enn tredjeparts merkevarer, men Specialized leverer klassebeste også på komponentsiden. 

Som et eksperiment tok vi for oss sykkelens utstyrsliste og fant frem veil-priser på alle deler, samt ramma, som Specialized priser til 29 000 kroner.

Hvis vi kjøper alle delene på sykkelen til veil-pris fra Specialized, og til butikkpris i Norges største sykkelbutikk på nett, Bikeshop, ender vi opp med en totalpris kun 600 kroner over Specializeds totalpris for denne sykkelen.

Vi må anta at Specialized har tjent godt på ramma, setepinnen til 1999 kroner, setet til 2500 og hjulsettet til 19 000 kroner.

Den spesielle SID-gaffelen med Brain-funksjon koster 19 000 kroner på Specialized.com. En vanlig Rock Shox SID World Cup-gaffel, lik Brain-gaffelen, uten Brain-funksjon, koster 11 000 kroner. 

Vi kan med en gang slå fast at Specialized Epic S-Works HT AXS ikke er sykkelen du kjøper hvis du er veldig prissensitiv.

Specializeds nye Epic halvdemper føles som rå rittrakett fra første tråkk. Den lave vekten gjør at vi gjerne jager opp grusbakkene både ett og to gir tyngre enn vi vanligvis gjør. Girskiftene går unna med et markert klikk på kontrollenheten, som de elektroniske girspakene nå skal kalles. Det breie styret gir suverent moment under stående klatring og spurting. Wattmåleren gjør sitt til at vi ikke overestimerer egne evner. Du blir sliten på en supersykkel også. 

På stiene kommer den moderne geometrien godt til sin rett. Kort stem, bredt styre og lang ramme gir suveren kontroll. I slagete terreng føles ikke sykkelen så ettergivende som Specializeds PR-materiell skal ha det til. Sykkelen føles mer enn noe dønn stram og presis. Den lave vekten er en ting, men Specialized har klart å lage en superlett sykkel som føles superrobust med breie dekk som ikke punkterer på hvert minste slag. 

Store 2,3-dekk er det som gjelder i moderne rundbane- og maratonritt. Vi starter testingen med 22-23 psi i dekkene, men går ned til 19 psi etter et par turer. Det lavere trykket hjelper på både komfort og grep, men det er fortsatt ikke tvil om at det er en realt stiv hardtail vi trakterer.

I krevende utforkjøringer gir geometrien med  68,5 graders styrevinkel og rammelengde på 455 mm i large, inspirasjon til å slippe på. Det føles trygt å gi realt gass, selv med setet i full høyde. Størrelsene M, L og XL kommer alle med 75 mm kort stem. Noe som kompenserer for den lange ramma, slik at avstanden fra setet til styret er omtrent som før, selv om forhjulet er flyttet lenger fram. Dessverre føler vi igjen at Brain-funksjonen i gaffelen tar bort noe av sykkelens utforpotensial. Gaffelens Brain-funksjon gjør det den skal. Den låser gaffelen så fort du er på jevnt underlag og åpner den når du treffer et slag.

Specialized Epic S-Works Hardtail
SELVTENKENDE: SID-gaffelen med spesiell Brain-funksjon låser og åpner automatisk mens du sykler. Den blå Brain Fade-bryteren lar deg justere terskelstørrelsen i fart, men du får ikke skrudd den helt av.

Men selv med Brain-Fade-bryteren, som er montert øverst på høyrebeinet, skrudd helt mot minst mulig Brain-funksjon, føles gaffelen stivere og mindre smidig enn vi ønsker oss. Brain-funksjonen føles mer som en irritasjonsfaktor enn et pluss.

Specialized Epic S-Works HT har potensial til å være den aller beste halvdemperen vi har prøvd, men Brain-gaffelen kommer litt i veien på akkurat denne modellen. Halvdempere er for ambisiøse rittsyklister nå oftest som en sykkel nummer to å regne. Rittfulldemperen er som regel førstevalget. Men er du på utkikk etter en rå og moderne ritthalvdemper er Specializeds nye Epic HT en sykkel som gir superkrefter oppover og selvtillit nedover. 

Allerede abonnent?  
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,

Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.

Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.

Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen