Scott flytter nye grenser for sin klassiker Scale, med lavere vekt og oppdatert geometri. Og noen detaljer har vi ikke sett på denne sykkelen før. Alt du trenger å vite om nye Scott Scale får du her.
KLASSIKER: Scott Scale har lenge vært en populær hardtail til trening og konkurranser - nå får den en aldri så liten ansiktsløftning. Foto: Scott.
Lesetid: 2 minutter
Selv om rittfulldempere i stor grad dominerer både markedet og konkurranser i terrengsykling, er likevel ikke den gode, gamle hardtailen død.
Scott lanserer nå 2022/23-versjonen av sin Scott Scale, en sykkel som i mange år har vært populær blant både aktive rittsyklister og den vanlige mosjonisten.
Dette må du vite om nye Scott Scale:
Kommer i både aluminium og karbon
Scale- og Scale RC-modeller
Redusert rammevekt
Nye flaskeholder-fester
Rammeåpning
Nye dropouts
Oppdatert geometri
Optimalisering, optimalisering, optimalisering
Scott har alltid vært kjent for å lage lette sykler, og sveitserne har ikke vært redd for å bruke sparekniven denne gangen heller. De ulike karbon-variantene av rammen er oppgitt å redusere vekten ytterligere:
VEKTBESPARELSE: Scott har spart inn ytterligere på rammevekten på de nye syklene. Foto: Scott.
Vekt er spart, og i det arbeidet har Scott redusert antallet karbon-elementer som behøves for å konstruere rammen. I tillegg er det spart vekt både rundt bakakslingen, og ved å bruke post-mount-innfesting av skivebremsen bak.
I tillegg er det jobbet med å la nedre del av rammen være dedikert til å skape stivhet, mens den øvre delen har fått redusert rammevekt, da påkjenningene her er mindre. Rammen kommer i tre forskjellige karbon-varianter; HMX-SL, HMX og HMF, i tillegg til de rimeligere aluminiumsmodellene.
1X: Det er drivverk med bare ett tannhjul foran som gjelder på moderne terrengsykler. Foto: Scott.
EGEN: Låsingen av gaffelen gjøres med Scott sin egen låsebryter - som er veldig lik den som brukes på TwinLoc-systemet på de fulldempede syklene. LÅSING: Foto: Scott.
NYTT: av det kanskje mest oppsiktsvekkende på den nye sykkelen, er at Scott går bort fra tradisjonelle skruehull til flaskeholderen. Foto: Scott.
Geometrien har også fått seg en runde overhaling - styrevinkelen er redusert med cirka 1,5 grad (ned til 67,9 grader) og seterørsvinkelen er gjort cirka 1,5 grad brattere(75,3 grader). Kjedestagene er beholdt nede på 425 millimeter, for å bevare lekenheten. Reach er også økt betraktelig for samme størrelse, sett mot den forrige generasjonen.
MODERNE: Helt i tråd med gjeldende trender, får hardtailen både slakere styrevinkel og brattere setevinkel.