Hjul/Dekk: No name/ Innov-A Pro X Bobcat 2,1 tommer
Biltemas 29er har en fin, matt aluminumsramme med lavt overrør og en særegen knekk øverst på setestagene. Sykkelen har delvis intern vaierføring og dempegaffel med 120 mm vandring.
Utstyrspakka består av kjente merkevarer og flere umerkede deler. Shimano 10-delt Deore-drivverk er satt opp med kun ett krankdrev. Deore-bakgiret har ikke kløtsj.
FOR LANGT: Kjedet er minst ett ledd for langt. Dette og manglende gir-kløtsj fører til økt skrangling. Deore-giret fungerer ellers bra.
Kjedet er minst ett ledd for langt. Det girer kjapt, smidig og presist, men kjedet slår mye mot rammen. Vi opplever likevel aldri at kjedet faller av tannhjulet på kranken.
Tektro-bremsene byr på solid kraft, selv om den lange hendelen ikke gir best ergonomi. Styret er smalere enn hva som er normalt nå - stemet er kort, slik vi også ser på dyrere sykler. Hjulene har umerkede aluminiumsfelger, umerkede nav og dekk av ukjent merke. Dekkene har godt grep. Hjulene ble litt skeive etter første testrunde, men holdt seg på samme nivå deretter. Eikelyder under sykling vitner om litt uferdig hjulbygg.
INNVENDIG: Vaierføringen til bakgiret går gjennom rammen. Det er ikke hull til senkepinne.
Sittestillingen på sykkelen er mer oppreist enn på andre sykler. Den er høy i front og kort i rammen. Vi opplever likevel at vi får et effektivt tråkk. Avstanden til styret gir ok vektfordeling, men vi må jobbe ekstra for å holde forhjulet på bakken i klatringer. Nedover havner vi lett litt frampå.
OVERRASKER: Rammen og geometrien på Yosemite-sykkelen fungerer bedre enn fryktet
Gaffelen er sykkelens store ankepunkt. Den er dårlig. Den har ganske smidig vandring. Du kan justere hardheten med en demperpumpe. Gaffelen kan låses med en spak på styret. Problemet er at gaffelen ikke har returdemping. Den spretter ukontrollert tilbake etter hvert slag og hver kompresjon.
Hver gang vi løfter forhjulet smeller det i gaffelen når den topper ut. Smellet kjennes godt i hendene og er kraftig nok til å få oss ut av balanse. Også i klatringer klunker gaffelen i toppen når vi letter trykket på styret. Nedover prøver vi å holde vekten over fronten for å unngå retursmellet.
NØDVENDIG: Låsebryteren til gaffelen beskytter oss mot returklunket gaffelen lider under
Tross sykkelens begrensinger og mangler har vi det gøy i terrenget på Yosemite Mountain Bike 29. Den er god nok til at du kan oppleve sykkelglede og mestring på stier i terrenget. Kortere kjede og kjedestagsbeskytter vil gjøre den mindre skranglete. Gaffelens manglende returdemping er likevel sykkelens største minus.
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.
Oppsummert
Yosemite Mountain Bike 29
5.5/10
Utstyr mht pris
7/10
Klatring
6/10
Sti
6/10
Utfor
5/10
Rittsykling
4/10
Sykkelglede
5/10
Finish
5/10
5/10
Dette liker vi
Føles lettsyklet
Lettgiret 1x10 drivverk
Gode bremser
Lav pris
Lås på dempegaffelen
Noe å tenke på
Dempegaffel helt uten returdemping
Kort ramme/høy front
Bakgir uten kløtsj
Ti-delt drivverk gir få gir/tungt klatregir
Smalt styre
Ingen kjedestagsbeskytter Skrangling fra kjede mot ramme