Terrengsykling er en sport hvor utstyret potensielt kan ha mye å si i konkurranser, og kanskje spesielt når det kommer til vekten på utstyret.
At lavere vekt på sykkel og utstyr kan være fordelaktig gjelder ikke bare for voksne, men også for å barn.
For å gå utstyrsfokuset noe i møte, ble det derfor i 2019 innført et regelverk fra NCF som regulerer minimumsvekt på sykkelen for barn i konkurranser.
Nå skriver NCF i en pressemelding at de oppdaterer dette regelverket for utstyr både for landevei og terrengsykling.
For terrengsykling sin del, er det to nye endringer som trer i kraft 2022-sesongen:
Elektronisk girsystem og karbonfelger er blitt standard utrustning på stadig flere terrengsykler. Både elektronisk girsystem og karbonfelger blir tilgjengelig i stadig lavere prisklasser. Sykler som ellers går innenfor regelverket med tanke på vekt, vil ikke bli tillat brukt i aldersbestemte klasser slik de er utrustet ved innkjøp. Dette vil i så fall medføre at flere vil anskaffe sykler hvor man må bytte ut deler av utstyret, som er levert på sykkelen ved anskaffelse.
Grenutvalg Terreng mener at de innførte vektgrenser for henholdsvis halvdempede sykler (Hardtail) på 10,5 kg og fulldempede sykler (Full Suspension) på 12,0 kg er viktig å videreføre med tanke på å sikre formålet med regelverket. For at regelverket skal være balansert og samsvare med sykler tilgjengelig i markedet, ønsker GU Terreng å tillate elektronisk girsystem og karbonfelger fra sesongen 2022.
Teknisk utvalg har vært høringsinstans.
VEDTAK:
Styret i NCF vedtar å tillate elektronisk girsystem og karbonfelger for aldersbestemte klasser terreng, som iverksettes fra sesongen 2022. Utstyrsreglementet vil ellers være uforandret.
Hvis barnesykkelen er for lett for regelverket, finnes det måter å gjøre den tyngre på.
Terrengsykkel har sett nærmere på vektforskjeller og hva det kan utgjøre i serien Rittklar: