Uten et ekstra gaffelrør parallelt med sykkelens styrerør blir Lefty Ocho-gaffelen mindre spesiell både i utseende og funksjon.
Du slipper å slå kneet i gaffelens øvre krone, og Cannondale slipper å lage alle rammestørrelser like høye i front.
Her finner du flere tester av sykler fra Cannondale!
Scalpel-rammen er den samme som på tidligere års modeller. Cannondale Scalpel Si 3 er testens dyreste sykkel med ganske god margin. Det gjenspeiles delvis på utstyrsnivået. Fine karbonhjul og den høyt prisede Ocho-gaffelen legitimerer en høy pris, men funksjonsforskjellene er mindre enn prisforskjellen antyder.
Utstyret er en miks av komponenter fra Sram-konsernet. Tolv-delt drivverk med X01-bakgir og GX-hendler som skifter girene presist. Også de gode Level TL-bremsene og Rock Shox-bakdemperen kommer fra den Chicago-baserte deleprodusenten.
Scalpel Si er en av to sykler i testen med Schwalbes nye Racing Ray - Racing Ralph-dekk-kombo. Racing Ray er et tydelig retningsbestemt fordekk, mens Ralph har fått nye avrundede knaster.
Cannondale fortsetter med sin egne løsning for bakhjulet. I motsetning til resten av bransjen som for det meste har gått over til såkalt Boost-standard for bakakslingen, altså 148 mm bredt baknav, holder Cannondale på 142 mm navbredde, men med felgen forskjøvet mot venstre.
Kombinert med asymmetrisk bakramme gir dette bedre dekklaring mot både kjedestag og kjede. Til gjengjeld må du passe på at eventuelle reservehjul eller fremtidige hjulskifter passer til denne særegne løsningen. Lefty-forhjulet er selvfølgelig også unikt for Cannondale.
Sykkelen har fjernstyrt lås både på for- og bakdemper. Denne gir deg kun valget mellom låst og åpen. I tillegg fungerer den motsatt av vanlig, slik at utgangsposisjon er låst, ikke åpen. Dette er kontraintuitivt i bruk og klønete hvis vaieren ryker eller løsner. Det er bedre å fullføre ritt med åpne dempere enn med dønn låste.
Geometrien på Scalpel er, tross noen år på baken ganske så moderne. Cannondale var ganske fremtidsrettet da denne generasjonen Scalpel ble lansert i 2016. Vår testsykkel i medium føles passe lang for syklister som ellers foretrekker large. Cannondale har i motsetning til andre i bransjen valgt å gi gaffelen ekstra fremløp i forhold til normalen.
Kombinert med 69,5-graders styrevinkel flytter dette forhjulet enda litt lenger fram. Styringen på Scalpel føles også litt annerledes enn på de andre syklene. Den er veldig stabil og trygg i høy fart, men understyrer litt i lav fart, før den overstyrer litt når du kommer litt inn i svingen. Etter litt tilvenning glemmer vi det likevel fort. Vi nyter godt av den ekstra stabiliteten når terrenget bikker utfor og det blir teknisk krevende.
I slagete terreng er det lett å holde linja med den sideveis stive Ocho-gaffelen og den smidige bakdempingen. Huskingen som er litt påfallende under klatring på grus, oversettes til veldig smidig, aktiv og fintfølende demping utfor.Kombinert med den superpresise gaffelen gir dette egenskaper som gjør Scalpel til en utforfavoritt.
Vi ønsker oss en mellomstilling på bakdemperen, dette hadde gjort sykkelen bedre i klatringer på løst underlag og i steinete bakker med kanter og løft. Nå må vi velge mellom helt stiv sykkel, med tilhørende høy front og mindre grep på bakhjulet, eller helt åpne dempere som gjør at bakhjulet henger litt i kanter og tar fra oss momentum i motbakkene.
Cannondale Scalpel Si 3 drar nytte av smidig bakdemping og superpresis gaffel i utforkjøringene og på slagete flater. Liker du aktiv demping gir Cannondale Scalpel super flyt i teknisk krevende terreng.