RASK PÅ STI?: Nye Yeti SB-120 ser hvertfall tilsynelatende slik ut. Foto: Yeti.
Lesetid: 2 minutter
Det er bare gått dager siden Yeti revitaliserte sin endurosykkel, med den nye SB-160. Den gang var det snakk om små justeringer av en allerede godt fungerende sykkel, men nå er det snakk om litt større justeringer. SB-120 er ny på mange måter, selv om det er lett å tenke seg tilbake til SB-100 -det som den gang var en skikkelig sti-rakett som kunne trives godt med startnummer på.
Nye SB-120 er som navnet tilsier hakket grovere, og kan nok plasseres i det som på engelsk blir kalt downcountry-kategorien, eller lette og kvikke stisykler.
SB-120 er altså laget mer eller mindre fra scratch, med en helt ny ramme. Rammen har 120 millimeter dempervandring, og er laget for den dempegaffel med 130 millimeter vandring.
Sykkelen blir tilgjengelig i alt fra størrelsen XS til XXL. For en ramme i størrelse large vil følgende nøkkeltall på geometri gjelde:
Reach: 475 mm
Stack: 625 mm
Styrevinkel: 66,5 grader
Seterørsvinkel: 76,5 grader
Akselavstand: 1217 mm
Sykkelen plasserer seg under SB-130-modellen i Yetis nåværende modellinje, og på papiret ser dette ut som en meget interessant og kvikk stisykkel for norske stier, med en kvikk geometri og komponenter som bør tillate litt herjing når det frister.
Syklene kommer over hele fjøla med Fox Float 34-gaffel, solide dekk og kraftige bremser. I likhet med den nylig relanserte SB-160, får også SB-120 gjenget krankhus, universalt girøre, økt klaring mellom underrør og bakken, og Turq-variantene får en ny utgave av Switch Infinity-linken.
SVITSJ: Switch-Infinity-opphenget ser spesielt ut, men er blant de mer tråkkeffektive på markedet. Foto: Yeti.
UNIVERSALT: At den nye sykkelen får et universalt girøre er utelukkende positivt. Foto: Yeti.
UNDER DER: Yeti skal ha konstruert sykkelen slik at underrøret ligger høyere, og ikke er like utsatt for objekter som måtte komme i veien. Skikkelig underrørsbeskyttelse ser også ut til å være på plass. Foto: Yeti.
Priser og modeller
SB-120 vil komme i fem forskjellige utgaver med ulikt utstyr, hvorav tre av disse har den ekstra dyre Turq-karbonrammen. Norske priser for modellene per 15. november 2022 er:
SB120 C1 - 74 900 kroner
SB120 C2 - 78900 kroner
SB120 C1 - Factory - 81 900 kroner
SB120 C2 - Factory - 85 900 kroner
SB120 T1 - 97 900 kroner
SB120 T1 W/Carbon Wheels - 109 900 kroner
SB120 T3 - 114 900 kroner
SB120 T3 W/Carbon Wheels - 125 900 kroner
SB120 T4 w/Carbon Wheels - 139 900 kroner
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.