Langsgående renner og røtter er noe av det skumleste du kan møte på din sti som terrengsyklist. Henrik Kippernes demonstrerer teknikken som får deg trygt forbi de langsgående marene.
SATSEN: Henrik Kippernes er godt i gang med sitt sidesprang over den langsgående renna. I det han løfter fronten og setter i gang hoppet, fester han blikket på den siden av renna der han ønsker å lande.
Lesetid: 3 minutter
Langsgående røtter og renner har en tendens til å gjøre sitt beste for å få deg ut av kurs. Såpeglatte trikkeskinner er bysyklistens verste fiende og trange renner er en stisyklists mareritt. Enten det er en dyp og trang renne, eller en høy og glatt rot som ligger i din vei er måten å komme seg ned og forbi den samme.
Henrik Kippernes demonstrer teknikken som er ganske avansert, men veldig nyttig og anvendelig når du får det til.
GJENNOMFØRINGEN: Henrik vrir seg over til siden og holder blikket fremover. For å gå inn for landing vil han nå løfte med seg bakhjulet opp og legge vekten fremover mens han skyver fronten av sykkelen ned.
Det gjelder som vanlig å se langt foran seg for å være forberedt på hva som kommer. Så fort du ser at du vil kunne havne i en renne det ikke er noe ønskelig å havne i, må du vurdere alternativer. Ofte fører det sporet du er i ned i renna, mens fortsettelsen ser ut til være tryggere på den andre siden. Når du har tatt avgjørelsen om at et sideskifte er påkrevd, er det enkleste å bremse ørlite grann. På denne måten får du flyttet vekten litt fremover. Med vekten fremme gjelder å komme seg bakpå igjen, for så å løfte fronten opp.
Herfra går du over i et vanlig bunnyhopp der du løfter fronten først for så å hoppe videre med hele sykkelen, men ved sideveis hopp må du klare enda en ting samtidig.
LANDINGEN: Med en finger på hver brems lander Henrik med forhjulet ørlite grann før bakhjulet. Dette gjør at han beholder mest mulig fart og at han raskt kan bremse hvis han må det.
Når du har fått forhjulet i luften gjelder det å kaste et blikk over på den siden av renna der du ønsker å havne. Samtidig som du gjør deg klar til å løfte sykkelen videre oppover, vrir du deg også til siden. I det bakhjulet forlater bakken (ved at du løfter styret og pedalene opp og frem), vrir du også forhjulet over til den siden du ønsker å forflytte deg. Så fort bakhjulet er oppe i luften må du igjen flytte vekten fremover og få forhjulet kontrollert ned igjen. I bratte nedoverbakker gjelder det å få sykkelen parallell med hellingen før landing. Da taper du minst fart og får maks grep på begge hjul med en gang.
I praksis vil bevegelsen fra du løfter forhjulet til du igjen lander med forhjulet, et øyeblikk før bakhjulet, være en lynrask og rytmisk bevegelse.
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.