Strava er kanskje den mest populære treningsappen til mobil og pc, både for syklister og andre som driver med idretter som løping, langrenn og mer.

Appen lar deg loggføre treningsøkter, og gir deg statistikk. Du kan også planlegge turer, og finne rekorder å slå. Og ikke minst, så er den som et slags sosialt treningsmedium – du kan følge andre utøvere, det være seg gode venner eller superstjerner i din foretrukne idrett.

Annonse

Nå har Strava lansert det de kaller Custom Activity Lines. Dette er en type grafisk funksjon, som gjør at du kan gi kartene dine fargegraderinger, etter utvalgte parametre.

Ved å bruke en rekke forskjellige emneknagger eller såkalte hashtags, vil kartet fra din siste økt vise enten hvor fort du har gått, hvor mye watt du har tråkket, eller hvordan temperaturen på økta har vært.

strava speedmap heartratemap
STRAVA-KART: Med ny funksjonalitet kan du på ulike måter vise hvordan treningsøkta gikk for seg. Foto: Skjermdump

Dette er de forskjellige emneknaggene du kan bruke:

  • · #PaceMap eller #SpeedMap: Høyere fart vil vises i mørk blå.
  • · #HeartrateMap: Gradering hvor høyere puls vil vises i mørk rød.
  • · #Elevationmap: Kart som viser høyde over have. Lavere høyde vil være svart, og høyere høyde vil være gul.
  • · #GradientMap: Viser helningsgrad i terrenget på turen din, der utforkjøringer vil være i gult, og klatringer vil være I rødt.
  • · #PowerMap: Høyere watt, (altså “power”) vil være i mørk lilla.
  • · #TimeMap: Lengre medgått tid vil være i mørkere rød.
  • · #TemperatureMap: Høyere temperature vil være i mørkere rød.

 

Funksjonen er for de som har betalt abonnement på Strava, men om du tagger en av treningsøktene dine slik, vil også ikke-betalende kunne se den.