– Veldig mange logger treningsøktene sine, og Strava har jo blitt en slags standard, i alle fall for syklister. Av og til når batteriet på klokka har vært tomt har jeg faktisk vurdert og droppe økta, det er nesten blitt litt sånn at "har du ikke logga det, har du ikke sykla det", forklarer Lars Erik Finholt, som er mannen bak konseptet Fartslek.no.

– Prosjektet Fartslek.no startet fordi jeg oppdaget at jeg brukte endel tid på å studere Strava etter å ha vært ut og trent, sier Finholt, og innrømmer at han kanskje er i overkant avhengig av Strava. 

Annonse

Og dermed tok fartslek.no form.

– Ideen til fartslek.no kom opp etter et jeg og et par kamerater lå jevnt på noen segmenter, men jeg ikke var øverst på noen. "Sammenlagt er jeg best" tenkte jeg, og da var det egentlig bare programmeringsjobben igjen. Jeg synes jo programmering er gøy, så etter at ungene har lagt seg har jeg brukt endel kvelder på å lage fartslek.no, sier Finholt, som på dagtid som programmerer i Bouvet.

 

Saken fortsetter under

Fartslek 1 - Privat
Lars Finholt og kompisene på fartslek-tur. Foto: Privat

Lars Finholt og kompisene på fartslek-tur. Foto: Privat

Slik fungerer fartslek.no
Fartslek henter ut data fra flere Strava-segmenter og setter dem sammen til en Fartslek. Deltakerne får poeng basert på plassering på segmentet, poengene summeres, og man får en samlet resultatliste for fartsleken.

10.000 deltakere
Finholt har delt inn hvert fylke i tre til seks områder. De som ønsker kan bli fartslekambassadører, og kan opprette fartsleker i sitt område.

– Ambassadørene plukker selv ut hvilke segmenter som skal inngå I en fartslek, og beskriver disse. Det fører til at vi får plukket ut de beste, morsomste, tyngste og mest kjørte segmentene på hvert sted. Og det er ivrige lokale Stravabrukere som gjør det, sier han.

Den første fartsleken var "Stikongen i Gulsestmarka", med segmentene "Gulset Grand Prix", "Bøffelstien", "Skiens nest beste sti" og "Tinnskollen opp". Siden har det ballet på seg, og Finholt er ikke sikker på nøyaktig hvor mange som deltar på Fartslek.

– Det er nå mellom 60 og 70 fartsleker spredt rundt i landet, hvor de med flest deltagere har godt over 2000, mens de minste bare har 10 deltagere. Det er i alle fall godt over 10.000 på resultatlistene, og det er nettopp det som er morsomt: Man er jo med uten å vite det selv. Er du på Strava er sannsynligheten stor for at du har syklet et segment som noen har inkludert i en fartslek, sier han.

43-åringen fra Skien startet prosjektet våren 2014, og fikk registrert domenet fartslek.no 1. oktober 2015. Men Finholt er ikke den første med rittkonsept på Strava. Brumunddal SK lanserte sitt tilbud på Strava i fjor høst, og primus motor for prosjektet, Knut Helstad, sa da at han regnet med at denne typen arrangementer ville ta av.

 

Saken fortsetter under

Fartslek 2 - privat 1400x787
Fartslek skal bidra til å gjøre det lettere å finne nye stier å sykle på. Foto: Privat

Fartslek skal bidra til å gjøre det lettere å finne nye stier å sykle på. Foto: Privat

Motivasjon
Selv om ideen kom fra et ønske om å komme over en kompis på resultatlista, er konseptet først og fremst etablert for å spre sykkelglede og bidra til å senke terskelen for å bli med på ritt.

– Jeg synes det er veldig gøy å studere kart og finne nye steder å sykle på. Kanskje kan fartslek.no bidra til at andre også oppdager nye steder å sykle fordi de trenger et par ekstra poeng for å gå forbi naboen? Jeg håper også at siden kanskje kan bidra til å senke terskelen litt for det å delta i konkurranse. Alle som sykler et segment på fartslek.no kommer automatisk inn på resultatlista. Og er man allikevel med på en fartslek, kan man jo neste gang delta på et ordentlig ritt, sier Finholt.  

Lokale konger
Klatrekonge-konkurransene til Martin P. Hoff er godt etablert for landeveissyklister i de store byene. Nå tilbyr fartslek.no noe det samme, men på flere steder i landet og også for terrengsyklister. Men Finholt har ingen planer om å gå Hoff i næringa.

– Nei, jeg skal ikke lage noe som konkurrerer med det som Martin Hoff har laget. Det er kjempebra, og han har i tillegg fått til gode events rundt klatrekonge-konseptet sitt, sier Finholt.

Event-elementet med sesongavslutning på segmentene er imidlertid noe Finholt ønsker å få til på sikt.

Det er etablert en rekke lokale mestersegmenter via Fartslek.no, både på landevei og i terrenget, og ikke bare i motbakker. Rundt om i landet finnes det nå Stikonge, Terrengkonger, Bakkemester, Tempokonger, Fjellgeiter og mer i fartlek-familien. Her er et knippe eksempler:

– Det er nok noen fartsleker det blir vrient å hevde seg på, men det er jo morsomt å sammenligne seg med verdenseliten og se om man hadde klart å holde følge en bakke, sier Finholt.

Kalas cup og Telemark Enduro på Fartslek
Fartslek-ambassadør Ole Christian Fagerli har laget en egen fartslek for Kalas cup. Etter hvert ritt legger han til et nytt segment. Slik blir det en egen konkurranse i konkurransen, og det gjør at de som ikke kan delta på selve cuprunden, likevel får muligheten til å sykle de segmentene som plukkes ut når det passer.

Da Telemark enduro ble arrangert for første gang i vår hadde Finholt lagt inn alle segmentene inn på fartslek på forhånd.

– Da fungerte fartslek-linkene både som en beskrivelse av segmentene, samt at en uoffisiell resultatliste raskt ble klar etter rittet. Og i ettertid kan lokale syklister måle seg med enduroeliten ved å sjekke resultatene, sier Finholt.

 

Saken fortsetter under

Ballangrud Telemark Enduro 2016 Kippernes 1400x933
Bjørn Ballangrud under Telemark Enduro, der alle segmentene lå ute på Fartslek allerede før rittet. Foto: Kristoffer Kippernes

Bjørn Ballangrud under Telemark Enduro, der alle segmentene lå ute på Fartslek allerede før rittet. Foto: Kristoffer Kippernes

Lag din egen fartslek
Så langt har drøyt 20 fartslekambassadører fått tilgang til å opprette fartsleker. Finholt vil gjerne ha flere, og foreløpig er det relativt fritt fram.

– De som vil lage en fartslek melder sin interesse ved å sende en melding på fartsleks Facebook side, men på sikt ønsker jeg at man prøver å lage et lite event rundt sesongavslutningen på hver fartslek, litt slik som Martin Hoff har fått til med Oslos Klatrekonge. Det blir opp til den enkelte fartslekambassadørene å velge hva de vil gjøre, men jeg vil tro det bør være mulig å få noen lokale sponsorer til å stille med premier, sier Finholt.