Har du elektrisk stisykkel? Dette betyr mulig forbud for deg
Dette sier lovforslaget som kan innebære forbud mot elsykkel på sti i hele Norge: Her er den praktiske betydningen for oss stisyklister - og noen av argumentene for og mot.
Men hva sier lovforslaget egentlig?Og hvorfor skaper det så mye debatt? Her får du det meste forklart, i enkle trekk:
Dette sier Lovforslaget
Et utvalg har jobbet med forslag til ny motorferdsellov.
Essensen for deg som elsyklist her, er:
Elsykling på sti i utmark blir forbudt.
Kommunene kan tillate lokale unntak.
Det vil fortsatt være lov å sykle elsykkel på veier og turveier.
Hva har lovverket sagt hittil?
Sykling på sti med elsykkel var først forbudt, siden elsykler ble regnet som et motorisert kjøretøy, og motorferdsel i utmark er strengt regulert i Norge.
Motorferdselloven regulerer motorferdsel i utmark. Utgangspunktet etter loven er at all motorisert ferdsel i utmark er forbudt, både på barmark og snødekt mark, jf. motorferdselloven § 3. Med motorferdsel menes blant annet bruk av kjøretøy drevet med motor. Loven gjelder uavhengig av energikilde, det vil si at kjøretøy drevet med elektriske motorer omfattes av loven. Loven omfatter ikke bare eksisterende motorkjøretøyer, men også ferdselsinnretninger som måtte bli utviklet i fremtiden.
Av forarbeidene til motorferdselloven fremgår det at begrepet «kjøretøy» forutsettes å ha samme innhold som etter vegtrafikkreglene. Selv om el-sykler nå er definert ut av vegtrafikklovens motorvognbegrep, er de fortsatt å «kjøretøy» etter samme lov. Både vegtrafikkloven og motorferdselloven støtter synspunktet om at el-sykler er kjøretøy drevet med motor. Bruk av el-sykler er derfor etter departementets syn motorferdsel i motorferdsellovens forstand, og omfattes dermed av lovens forbud mot motorisert ferdsel i utmark.
Nærmere regler om bruk av motorkjøretøyer i utmark er gitt i forskrift 15. mai 1988 nr. 356 for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag.
Gjennom en forskriftsendring i 2017 (forskrift 3 april 2017 nr. 422) ble det innført en ny § 2 a) i forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og vassdrag, som gjør unntak fra forbudet mot motorferdsel i utmark for el-sykler. El-sykler er dermed tillatt å bruke i utmark. Med el-sykler menes sykler tilsvarende det som etter vegtrafikkloven er å regne som sykler, det vil si sykler med hjelpemotor med makseffekt på 0,25kW der effekten opphører ved 25 km/t, eller tidligere hvis syklisten slutter og trå.
Elsykkel har helt siden trenden for alvor tok av fra 2015 og utover vært heftig debattert både innad i sykkelmiljøet, og utenfor.
Det finnes meninger på hele spekteret: Alt fra dem som mener til at elsykler bør totalforbys, til dem som mener det bør være fullt frislipp.
Men la oss forenkle det litt, her er noen av de vanligste argumentene i debatten:
De som er MOT et forbud
Flere argumenterer for at elsykler skal sidestilles med vanlige sykler, og mener at det ikke er større slitasje eller grobunn for brukerkonflikter.
Det vises også til at elsykkelen bidrar til at flere kommer seg ut i naturen, og dermed er et positivt folkehelsetiltak.
Flere elsyklister viser også til at helseproblemer gjør at de sjelden eller aldri hadde kommet seg ut uten assistanse fra en elsykkel.
Flere mener også at det faglige grunnlaget for å forby elsykler er tynt, selv om det er gjort noen studier på dette i Norge.
PÅ HØY TID: Flere andre produsenter har kommet med varianter av lette motorer - nå også Bosch. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
De som er FOR et forbud
Mange mener at elsykler bidrar til to problematiske forhold:
Slitasje
Dette knyttes som regel både til helt konkret slitasje på konkrete steder, men også i et større perspektiv: det argumenteres med at elsykkelen gir større rekkevidde, og dermed får man mer sykling i områder hvor det ikke er ønskelig med mye ferdsel og slitasje, eksempelvis villreinområder.
Økte brukerkonflikter
Dette er gjerne knyttet opp til både den nevnte slitasjen, men også at mange mener man holder høyere fart på sti med en elsykkel enn uten.
Hva med de som er litt uenige eller enige, eller bare ikke bryr seg?
Så er det dem som er litt enig eller litt uenig også.
Felles for mange, uansett hvilket ståsted man har, er at man frykter at et slikt forbud kan brukes som presedens for å forby stisykler totalt i utmark - også de uten motor.
Elektriske stisykler har en assistansemotor - og faller dermed inn under motorferdselloven som regner dem som motoriserte kjøretøy.
Derfor mener flere at elsykler ikke har noe i naturen å gjøre.
Hva sier forskningen?
Det finnes ikke mye, men noe forskning på hvilken effekt elsykler har både på slitasje og brukerkonflikter.
Terrengsykkel har tidligere skrevet omen studie fra NINA (Norsk Institutt for Naturforskning) fra Jotunheimen.
NINA har også gjort studier på slitasje fra stisykling både fra 2020 og 2016.
Vil det bli forbudt å sykle med elsykkel på sti i utmark?
Det gjenstår å se - flere mener at det er lite sannsynlig at forslaget vil bli vedtatt slik det står i dag, uten at det er en garanti for at det ikke vil skje.
Først skal forslaget gjennom høringsrunden og innspill skal komme inn. Her kan du lese mer om hvordan lover blir til.
Siden 2017 har elsykler hatt en generelt unntak for bruk i utmark. Et nytt lovforslag kan nå sørge for dramatiske endringer på bruken.
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.