Brattbakken

I en av landets minste alpinbakker, har Nesodden Sykkelklubb skapt et aldri så lite unikum av et heisbasert sykkeltilbud, og spesielt for de unge. Terrengsykkel dro på besøk.

Sist oppdatert 15. juli 2023 kl 06.00
brattbakken sykkelpark nesodden
NYTT LIV: Brattbakken på Nesodden har fått seg en seriøs oppsving i sommerhalvåret med egen sykkelpark. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

– Jeg har brukt et par hundre timer her altså, jeg har det. 

17 år gamle Adrian Ingeberg er av den fremoverlente typen. Han har stått i timesvis i Brattbakken og gravd løyper for sykling.

Hvor er Brattbakken?

Vel - hvis du ikke er fra Nesodden, så er det enkelt; når du står i Oslo og ser bort på Nesodden og ser en opplyst alpinbakke vinterstid? Det er Brattbakken. 

Man kan kanskje ikke bruke ordet «alpint» om Nesodden, men høydeforskjeller er det da. Og resten av terrenget tatt i betraktning, klinger navnet Brattbakken ganske godt for anlegget. 

Dette må du vite om Brattbakken Sykkelpark

Hva: Anlegg for heisbasert sykling på Nesodden

Parkering/adkomst: Innerst i Gamle Skoklefaldvei, eller ved Nesodden Brannstasjon. Enklest - og størst sannsynlighet for ledig parkering er det ved innfartsparkeringern på Håkonkastsletta - så sykler du til anlegget. Kommer du fra Oslo kan du fint ta fergen over - det er cirka 20 minutter sykling fra brygga til anlegget. 

Tilbud: Per september 2022 er det etablert to løyper; én rød og én blå. 

Priser: Heiskort 100 kroner per person, 150 kroner for familie. Betaling skjer med Vipps på stedet. 

Aldersgrense: Anlegget har en nedre aldersgrense på 10 år - de under 12 år må sykle i følge med foresatte. 

Åpningstider: I første prøveperiode er anlegget åpent på søndager i oktober, fra 12-17. Følg anleggets Facebookside for mer informasjon og oppdateringer på åpningstid. 

Vis mer

Et tilbud til nærmiljøet

Sykkelprosjektet i Brattbakken drives av Nesodden sykkelklubb, og løypene er bygget dels på dugnad, og dels betalt arbeid. Erik Ramstad i klubben har vært en aktiv pådriver for prosjektet helt siden starten i 2020. 

– Kommunen initierte til dels selv, og bet ganske fort på kroken når idéen og tanken om å skape et anlegg her kom på banen, sier Ramstad. 

Kommunen eier både grunnen og heisen. Sykkelklubben brukte rundt en halv million oppsparte midler, og 450 000 kroner fra Sparebankstiftelsen til å gjøre ferdig første fase. 

– Vi har ikke noen ambisjon om å bli noe nytt Trysil her ute. Vi driver og prøver og feiler litt, vi vil bare skape gode sykkelmuligheter i nærmiljøet, sier Ramstad. 

Med en velvillig kommune og stor dugnadsvilje, har den lille skiheisen nå tilrettelagt for sykling i to løyper; én maskinbygd blå flytløype, og en rød skogsløype. Det er verken mange kilometer eller høydemeter, men et lokalt tilbud. Neste prosjekt på lista, er en svart løype for å utvide tilbudet litt mer til dem som vil ha større utfordringer. 

Anlegget har rullet forsiktig i gang i løpet av september 2022 med noen prøvekvelder, og så langt har tilbudet blitt godt mottatt. Planen er å holde åpent ut oktober på søndager, og gjøre seg noen erfaringer, forteller Ramstad. 

Dugnad og arbeid

Mye er gjort på dugnad, og noe er betalt arbeid. Den blå løypa er det Adrian Aakre som har ledet arbeidet med. Han jobber som stibygger til daglig, og har tatt med seg jobben hjem til Nesodden hvor han er fra, og motivasjonen til å skape et heisanlegg er stor. 

– Jeg ville at løypa skulle være morsom for dem som sykler ganske mye, men også for dem som ikke har sykla noe særlig før. Så var det også et mål at den skulle fungere med firehjulinger, så da måtte vi bygge en del mer fall enn man pleier å ha i blå løyper. Det er mange kuler og hopp her, men alt kan rulles, sier Aakre.

sykling brattbakken nesodden sykkelpark
ENKELT: En skålheis tar syklistene til topps i Brattbakken. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Anlegget skal være slik vi har lyst til å ha det

Adrian Ingeberg (17)

På de unges premisser

I byggeprosessen har de unge blitt tatt på alvor. Erik Ramstad sier det var et premiss for anlegget, siden det skal være for de unge. Det setter Adrian Ingeberg pris på: 

– Vi føler mer tilhørighet når det blir sånn. Anlegget skal være slik vi har lyst til å ha det, og det har det også blitt, med mange hopp og doseringer. 

Jens Eek Holter og August Ohm, begge 15 år gamle, bor heller ikke langt unna. De synes det er fett med utforsykling, og bruker mye tid både i Drammen, Trysil og Hafjell for å sykle heis. Nå har de fått et etterlengtet tilbud ganske mye nærmere. 

– Det er ganske digg å ha et sånt anlegg bare fem minutter unna. Da trenger vi ikke å involvere foreldre for å kjøre oss noe sted, sier Jens. 

Det vet også foreldrene å sette pris på. Denne søndagen har Aleksander Larsen Lund tatt på seg en heisvakt. 

– Det er veldig bra å få et anlegg så nære. Sønnen min drev med motorcross før, og da ble det veldig mye kjøring med bil. Når han ble lei av det, begynte han med sykling, så da tenkte jeg det var en fin ting å melde seg som frivillig her.

All høyden du trenger

Hvor mange høydemeter trenger du for å ha det moro? Skrekkelig lite, skal det vise seg. Fra heisbua til siste heismast er det rundt 80 meter. Akkurat som i Kjerringåsen, som også baserer seg på en enkel skålheis, har syklistene klart å utnytte høydemeterne godt. Og selv om Brattbakken ikke har et like stort løypetilbud som Kjerringåsen helt ennå, er det plenty moro man kan ha her. 

Vi får henge på Adrian, Jens og August, og setter utfor den blå løypa. Litt forsiktig den første runden for å få litt følelse med hoppene, og så en ny tur hvor det føles litt tryggere å dra på. 

At de tre foran meg har brukt mye tid her oppe, skjønner jeg fort. De treffer hver sving med millimeterpresisjon, og tar sjanser som man bare tør ta hvis man kjenner en sti skikkelig godt. En tur ned den blå løypa tar bare et par minutter, men er til gjengjeld fullpakket med moro. 

Noe for alle

Sola steiker bra til å være en septemberdag, og syklister i alle aldre har tatt turen til Brattbakken den samme dagen som Terrengsykkel. Her er både små barn med 24-tommer hjul og syklister i sin beste alder i skjønn forening. Det har også vært noe av målet, forteller Erik Ramstad. 

– Anlegget har blitt veldig godt mottatt. Vi har vært i dialog med Sunnaas Sykehus, siden de bruker anlegget om vinteren for sitski var de interessert i å kunne bruke anlegget til firehjulinger sommerstid. Og noe av det beste her synes jeg, er å se at dette anlegget også fanger opp dem som ikke nødvendigvis er medlemmer i sykkelklubben, eller som blir fanget opp av organisert idrett. 

En siste tur? 

Den nye sykkelparken er neppe bare interessant for dem som bor på Nesodden. Oslo-syklister må som regel trekke mot enten Drammen Bike Park, Hafjell Bike Park, Trysil eller nevnte Kjerringåsen. Med Brattbakken får hovedstaden plutselig et mye nærmere tilbud.

– Båten tar jo bare 20 minutter over, og så kan man sykle noen kilometer hit. Noe av det fine med dette anlegget er jo at man kan sykle mange fete stier på Nesodden, og så avslutte med noen turer i heisen, sier Erik Ramstad.

– Rekker vi en siste tur, eller?

Jens, August og Adrian er gira på å få inn mest mulig sykling. Og vi rekker akkurat én siste tur. Når vi kommer ned, må heisvakt Aleksander ved heisen trykke på stopp-knappen for denne søndagen.

Men for en som bor i Oslo til daglig, går det helt fint. Brattbakken er bare en båttur unna. 

Publisert 28. september 2022 kl 13.35
Sist oppdatert 15. juli 2023 kl 06.00
annonse
Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen