De siste årene har Terrengsykkels treningspanel vært et fast innslag i bladet. Fire nye paneldeltakere er på plass for 2015, og du kan følge de både i bladet og her på nettsiden. Alle har forskjellige utgangspunkt og målsetninger, og gjennom tett samarbeid med treningspanelets trener Ola Kjøren, skal de gjennom sesongen prøve å bli flinkere syklister, og heve nivået både på teknikk- og fysikk. Denne saken stod først på trykk i Terrengsykkel 53, for å bestille abonnement på bladet, går du til FF-shop.

Sunniva Dring (33)

 

Sivilstatus: Kjæreste, to barn.

Bakgrunn: Triathlon, løping og aktiv livsstil

Merida Rittranking: 1650.36 poeng (nr.34832)

Trener: 6-8 timer i uken

Mål: komme under 4,5 timer på Terrengsykkelrittet, under 7 timer på Ultrabirken, og sykle flere tekniske maratonritt

VO2MAX: 53,7 ml/min/kg

Makspuls: 190 / terskelwatt: 192

Eksempel, typisk treningsuke for Sunniva i februar:

 

– Hvordan opplevde du testen på Lillehammer?

– Det var første gang jeg var med på en sånn test, så jeg var lykkelig uvitende og klarte ikke å kjøre meg helt i senk. Jeg følte jeg hadde mer å gå på både med utholdenhet og pust, men at syra i låra tok meg. Jeg kommer til å være mer spent før neste test, da forventer jeg selvfølgelig fremgang. Jeg fikk høre at jeg hadde lite eksplosivitet, men god utholdenhet. Det stemmer med min egen oppfatning gjennom annen sport. 

 

– Hva er forventningene dine fremover?

– Større lår! Litt smerte på styrketrening og rulla og mye sykkelglede ute. Jeg har ikke egne resultater å måle meg med, så jeg får bare gi jernet og se hvor det bærer. Men jeg har lyst å puste de beste damene i nakken.

 

– Hva tror du blir din største utfordring?

Motbakker og tid. På sykkelen så sakker jeg veldig ved inngangen til motbakker og taper fart i hele bakken mot andre syklister som jeg er jevngod med på flater og nedover. Den andre utfordringen blir å få tid til kvalitativ trening og nok søvn. 

 

Ola om Sunniva:

Offensiv og tøff dame med et veldig bra fysisk utgangspunkt og en bred idrettslig bakgrunn. Hun imponerte stort under Ultrabirken i 2014 uten noe særlig erfaring med teknisk sykling. Når vi får dreid motoren over til å fungere enda bedre på sykkel i teknisk terreng blir hun en å se opp for til sommeren!

 

 

Martine Stenbro (29)

 

Sivilstatus: Samboer

Bakgrunn: Har trent variert i flere år, begynte med stisykling sommeren 2013, og har én sesong med ritt bak seg.

Merida Rittranking: 816.81 poeng (nr.13820)

Trener: 2-5 dager i uken

Mål: ned mot 7.30 på Ultrabirken, og forbedre tiden på Terrengsykkelrittet 1 runde, ca 2.20

VO2MAX: 48,7 ml/min/kg

Makspuls: 194 / terskelwatt: 164

Eksempel, typisk treningsuke for Martine i februar:

 

– Hvordan opplevde du testen på Lillehammer?

– Jeg har aldri tatt noen form for fysisk test før og synes det var utrolig gøy å være med. Ante ikke hva jeg kunne forvente av resultater, og var også usikker på sykkelbeina. Ble ikke veldig imponert over resultatet, men det er spennende å ha et så definert utgangspunkt for treningen fremover. Gleder meg til å se hvordan treningsopplegget blir, og ikke minst hvordan resultatene i neste test blir.

 

– Hva er forventningene dine fremover?

– At de jeg tar igjen på ritt i tekniske stipartier og utforkjøringer ikke lenger skal sykle fra meg på grusen. Jeg håper ved mer strukturert trening å kunne få opp kjørestyrke og kapasitet gjennom sesongen og forbedre tidene på ritt. Det blir gøy å kunne sette noen mer konkrete mål å trene mot gjennom sesongen, og å kunne planlegge litt mer rittdeltakelse enn i fjor da alt ble tatt veldig på sparket.

 

– Hva tror du blir din største utfordring?

Å trene jevnt gjennom sesongen, og motivere meg til lange økter nå når det ikke er sommer og stisyklingskos. Jeg må bli flinkere på å skille mellom lette og harde økter, det har en tendens til å alltid bli full pinne på spinning, litt lapskaus på stiturer, og ikke alltid like bra kvalitet og gjennomføring av intervalløktene. Det meste av syklingen min har vært turorientert og ikke med så fokus på trening, men nå er jeg klar for å legge litt mer trykk på treningsbiten.

Ola om Martine:

– Uredd og klar for en utfordring. Martine tok tøffe ritt spontant og på strak arm gjennom 2014. Rolig og god teknisk på sykkelen, med mer struktur på trening og kontinuitet i gode økter blir det spennende å se på utviklingen i konkurransene.

 

 

Sverre Engelstad (43)

 

Sivilstatus: Gift, 2 barn 13 og 15 år

Bakgrunn: Har bakgrunn fra BMX da jeg var yngre., samt trent håndball i 10 år. Tok opp syklingen igjen da jeg nærmet meg en tidlig 40-års krise. Har syklet terreng de siste 6 årene, samt noe landevei.

Merida Rittranking: 688.71 poeng (nr.9730)

Trener: Ca. 6 timer i uka

Mål: God plassering i klassen i Terrengsykkelrittet, ned mot 3 timer på Grenserittet, og en sluttid mellom 3.20 og 3.30 i Birken.

VO2MAX: 56,7 ml/min/kg

Makspuls: 188 / terskelwatt:: 244

Eksempel, typisk treningsuke for Sverre i februar:

 

– Hvordan opplevde du testen på Lillehammer?

– Jeg fikk en skikkelig hardøkt, men ble litt skuffet over egne prestasjoner. Jeg har hatt bedre resultat på tester før, så jeg burde kanskje ha kunnet presset meg mer. Det positive var at jeg hadde høy terskel og det er noe som kan komme godt med i sesongen bare jeg klarer å utnytte dette. Men det var veldig greit å få en status på formen før sesongen begynner for fullt.


– Hva er forventningene dine fremover?

– Treningsopplegget Ola legger opp til er veldig profesjonelt, og det at det er tilpasset min form og mine mål gjør at dette blir veldig spennende. Hvis jeg gjør det meste riktig er forventningene å klare årets mål, og legge et grunnlag for riktig trening videre.

 

– Hva tror du blir din største utfordring?

– Min største utfordring blir å jobbe med hodet, og forbedre evnen til å presse seg til det ytterste. Her tror jeg at jeg har noe å gå på.

Ola om Sverre:

Har god struktur på treningen fra før, og har et solid fysisk utgangspunkt med god erfaring fra mange ritt over flere år. Bra med kjørestyrke, og han imponerte med bra kontroll på bakhjulsykling på fatbike, og god sykkelfølelse på smal sti. For Sverre vil det handle mye om å justere treningen.



Alexander Clemm (24)

 

Sivilstatus: Samboer

Bakgrunn: Har syklet i 3-4 år

Merida Rittranking: 943.71 poeng (nr.17523)

Trener: 10-12 timer i uken

Mål: komme under tre timer på både Farrisrunden og Trysilrittet

VO2MAX: 48,7 ml/min/kg

Makspuls: 201 / terskelwatt: 148

Eksempel, typisk treningsuke for Alexander i februar:

– Hvordan opplevde du testen på Lillehammer?

– Fra vi ankom laben fikk jeg samme følelsen i kroppen som når jeg skal sykle ritt, jeg blir veldig spent og veldig, veldig sulten! Jeg har alltid vært flink til å ha fokus når jeg konkurrerer, så selve testen føltes ikke så veldig ille ut. Det var da testen var over at det ble helt grusomt; vondt i brystet, kramper og etterhvert oppkast. Følelsen i kroppen stemte, dette var omtrent som på en rittdag!

Selv om motivasjonen hele tiden har vært på topp fikk jeg en skikkelig boost da Joar(testlederen) leste opp resultatene av testene. Jeg ble fortalt at jeg hadde den medfødte X-faktoren som gjorde at jeg kunne ta meg mye mer ut og tålte melkesyre mye mer enn de fleste andre og at jeg mest sannsynlig ville respondere veldig bra på treningsopplegget jeg ville få av Ola.

 

– Hva er forventningene dine fremover?

– Forventningene mine for sesongen 2015 er at jeg skal være disiplinert og flink til å følge treningsopplegget fra Ola. Jeg håper jeg klarer å oppnå målet mitt om å bli en mer allsidig syklist. Nå som jeg får et støtteapparat og alt blir lagt fram på et sølvfat, er det bare opp til meg å gjennomføre dette på en best mulig måte.

 

– Hva tror du blir din største utfordring?

Jeg tror min største utfordring blir å skille mellom de harde og de lette øktene og samtidig lytte til kroppen for å kjenne etter hvor mye jeg kan ta meg ut på de forskjellige treningsdagene. Til nå har det stort sett vært lapskaustrening, aldri veldig lett og aldri veldig hardt, og jeg har aldri hatt en plan for hva jeg skal gjøre når jeg drar ut og sykler. Jeg tror også jeg kan få en utfordring med å sykle forbi de morsomste stipartiene på dager hvor ting skal skje helt rolig og ikke tenke at jeg skal ta igjen han karen halvveis opp i bakken når jeg er ute på tur.



Ola om Alexander:

– En av de råeste jeg har sett til å presse seg på testen på HIL. Alexander skal jobbe med kjørestyrke og kapasitet gjennom god trening i vinter, og jeg håper han kan ta store steg til sommeren! Bra offensiv holdning også på treningssiden, og bra kontroll på tjukksykkelen i snøen