Helt nye Specialized Epic EVO har ekstra vandring i front og bak, i tillegg til helt ny geometri. For første gang på en Epic fulldemper er den også uten Specializeds unike Brain-funksjon.
MER VANDRING: Nye Epic EVO har 120 mm vandring foran og 110 mm bak. Alle foto: Øyvind Aas
Lesetid: 12 minutter
Specialized har akkurat lansert sin helt nye Epic-plattform. Den tradisjonsrike rittfulldemperen har vært en av Specialized sine signatur-modeller i snart to tiår. Den helt nye Epic-modellen som ble lansert nylig har enda lettere ramme enn tidligere og en ganske så drastisk endret geometri.
Den nye rammen har droppet staget mellom overrør og seterør som forrige generasjon hadde. I tillegg har baktriangelet blitt endret og gjort slankere, men også stivere. Også fronten av sykkelen er slankere enn på forrige generasjon Epic. Det hele ender med en ramme som bare veier 1659 gram inkludert bakdemper - i EVO-versjon. Dette er lettere enn Scott Spark og Trek Supercaliber.
Den tyske ingeniør-stjernen Peter Denk, som tidligere har vært hjernen bak Scotts karbonrammer og senere jobbet for Cannondale og GT har de siste årene gjort god nytte for seg hos Specialized. De tynne, minimalistiske karbonkonstruksjonene som kjennetegner den nye Epic-rammen, er nesten som Denks signatur å regne. Tyskeren har gjort en pangkarriere i sykkelbransjen med sin evne til å spikke bort unødvendig materiale fra karbonrammer.
Specialized har virkelig truffet blink med geometrien på nye Epic EVO. Karbonramma er imponerende lett og stiv. Sykkelen er klar for både hektiske ritt og heftige stiturer rett ut av boksen. Den kombinerer rittsykkelens lynraske kvikkhet med stisykkelens robuste følelse på en veldig god måte, men prisen er flere hakk for høy utstyrsnivået tatt i betraktning.
Til forskjell fra rittversjonen av Epic har EVO ikke Brain-enhet på bakrammen.
Altså nye Epic kommer i to versjoner - Epic - den rendyrkede rundbanerittsykkelen, og Epic EVO en mer stiorientert sykkel, som også vil fungere supert til rittbruk.
Det er EVO-versjonen vi har testet her.
Testsykkelen
Det er en Epic EVO Expert vi har fått låne av Specialized. Denne er den tredje dyreste i Epic EVO-linja og koster reale 78 999 kroner. For det får du den nye karbonramma i det Specialized omtaler som Fact 11-carbon, S-Works-rammen har Fact 12-carbon, og komponenter rett under dele-leverandørenes toppnivå.
Som vanlig, fra Specialized, er sykkelen nesten fullstendig utstyrt med egne Specialized-deler forøvrig. Egne Roval Control hjul har fine, men litt smale krokløse karbonfelger med 25 mm innvendig bredde og kvalitetsnav fra DT Swiss. Dekkene er også fra Specialized - Ground Control Control i front og Fast Trak Control bak, begge i 2,3-tommers bredde. Vi satte opp dekkene slangeløst før testingen begynte, noe som krever bruk av Specializeds egne ekstra lange ventiler.
Styre og stem er alu-varianter fra Specialized, 750 mm bredt styre og 50 mm langt stem på alle størrelser. Setet er Specializeds nyskapende og hyppig kopierte Power. Et kort og relativt bredt sete det er lett å finne seg til rette på.
Drivverk og bremser kommer fra SRAM. En miks av X01 bakgir og X1 krank, GX-kassett og X01-girhendler. G2 RS-bremsene fra SRAM har 4 stempler i hver kaliper og 180 mm bremseskiver både foran og bak.
Alt i alt veier sykkelen inn på 11,3 kilo, uten pedaler, med flaskeholder. Litt tungt for en rittsykkel kanskje, men ikke galt for en kvikk stisykkel.
Da vi testet stisykler med hakket mer vandring tidligere i år, veide vi disse til mellom 12,5 og 13,5 kilo. Da i en noe lavere prisklasse enn sykkelen her.
Innstilling
Før vi tråkket i gang på første testtur brukte vi litt tid på å sette opp demperne. Gaffelen kommer ferdig med RockShox’ fine anbefalingstabell på gaffelbeinet. Denne sa at vi skulle sette opp SID Select+-gaffelen med ca 75 psi i lufttrykk. Vi begynte der. Returen justerte vi til 4 knepp fra raskeste innstilling.
Bakdemperen, også den en RockShox SID, har relativt lite luftvolum og trenger høyt trykk. Vi måtte pumpe den opp til rett over 200 psi før vi kom oss under 25 prosent i sig da vi satte oss på setet. Testsyklisten veier 74 kilo i nettoen og da rett i underkant av 80 kilo med sykkelklær og evt en drikkesekk.
På nye Epic EVO har Specialized gjort det mulig å bruke standard bakdemper med metriske mål. Bakdemperen har spesialtilpasset demperoppsett inni, men kan erstattes av en annen standard demper med tilsvarende mål.
Det ble raskt klart at med 25 prosent sig i bakdemperen så føles ikke Epic EVO så effektiv som vi kunne ha ønsket. Vi er glade for at Specialized har fjernet Brain-funksjonen på Epic EVO, men vi er litt lei oss for at Specialized tok bort FSR-linken fra kjedestaget før forrige generasjon av Epic.
Dette lille leddet endrer demperegenskapene ganske merkbart og mangelen av det gjør at Epic EVO husker noe mer enn ønskelig, samt setter seg litt mer enn ideelt når vi treffer kanter i tekniske klatringer. Den kan føles litt som forrige generasjon Cannondale Scalpel i demperopphenget. Vi opplever at sykler med mer avansert demperoppheng, som f.eks Santa Cruz’ VPP, Intense JS-tune, Giants Maestro, BMCs APS m.fl gir mer følelsen av å plane som en speedbåt i terrenget. Altså at sykkelen ikke husker særlig under tråkking, men likevel flyter uhindret over slagete terreng.
I tekniske klatringer har sykler med gode multilink-oppheng en egen evne til å få bakhjulet til å svuppe unna hindringer og gi følelsen av dytte deg videre oppover.
På Specialized har vi opplevd denne følelsen på deres stisykler med mer vandring, disse har beholdt det lille leddet på kjedestaget. På Epic, der fokuset nå er på enda lavere vekt, er dette leddet fjernet. På forrige generasjon Epic EVO kunne vi stille inn Brain-enheten slik at den dekket over noe av huskingen. Nå uten Brain må vi jobbe noe mer med bakdemperens lufttrykk for å unngå husking mellom slagene.
Den lille duvingen til tross, Specialized Epic EVO er kvikk, lett og rask i motbakkene. Den føles vesentlig mer solid enn den superlave vekten tilsier. De relativt store dekkene har godt grep og en ganske solid følelse. Selv med superslak styrevinkel på 66,5 grader og lang ramme opplevde vi ikke at forhjulet letter fra bakken i bratte kneiker. Det er lett å holde balansen oppover krevende terreng, selv om det enkle bakhjulsopphenget stjeler litt mer fremdrift enn mer avanserte oppheng, som på Specialized sin egne rådyre Enduro S-Works, når vi treffer skarpe kanter.
Du må løfte rumpa fra setet og være offensiv for å hente ut de gode klatregenskapene den superlette stisykkelen byr på. Stående gir den lange frontramma og det korte stemet god vektfordeling over sykkelen og det er lett å finne punktet der bakhjulet har nok grep, samtidig som forhjulet styrer med selvtillit oppover uryddige røyser.
Har du gode bein og en aggressiv kjørestil kan du virkelig klatre fort i teknisk terreng med Specialized Epic EVO - enda raskere og bedre blir sykkelen i motbakker når vi strammer opp bakdemperen litt og klarer oss med rett over 20 prosent sig i bakdemperen. Da føles sykkelen vesentlig tightere og mer effektiv, men dette går litt på bekostning av hvor godt vi klarer å utnytte vandringen utfor.
Specialized Epic EVO er en rå klatrer, men du bør sette opp bakdemperen med nærmere 20 prosent sig enn 25 prosent for å unngå at sykkelen setter seg etter slag og henger igjen i skarpe kanter.
Utfor
Vi var spente på hvordan den lette sykkelen med den slake styrevinkelen ville fikse litt grovere utforkjøringer. Vi ble ikke skuffet. På forrige generasjon Epic EVO satte vi en personlig rekord på et langt og tråkkete utforsegment i Nord-Marka. Nye Epic EVO føles bedre og enda mer solid enn sin forgjenger. Den slakere styrevinkelen på 66,5 grader gir virkelig følelsen av at vi sitter på en stisykkel med vesentlig mer vandring enn det vi gjør. Rammelengden på 460 mm i størrelse large er ca en halv cm lengre enn forrige generasjon.
Den nye og kraftige SID-Gaffelen med 35 mm innerbein er stram, men også sideveis stiv og presis. Denne bør settes opp litt mykere enn anbefalingene RockShox gir i tabellen på gaffelbeinet. 71-72 psi for oss virket bra. Da fikk vi utnyttet hele vandringslengden, uten at vi bunnet. Den nye SID-gaffelen har som andre ritt-gafler fra RockShox en litt strammere følelse i toppen enn tilsvarende gafler fra Fox. Dette gjør at gaffelen holder seg godt oppe i vandringen mellom slagene, samtidig som den følger underlaget veldig godt når den kommer i gang.
Rammekonstruksjonen på Epic EVO føles veldig solid og god når vi pusher på litt utfor. Vi treffer de linjene vi ønsker. Sykkelen er lett å trykke til med i svinger. Hvis vi presser den inn i en naturlig stikant popper den ut av svingen på en forutsigbar måte, uten at ramma spennes opp som en fjær. Samtidig som sykkelen er lett å plukke opp når vi vil hoppe. Sykkelen har veldig god popp og er enkel å bunny-hoppe med og kontrollere i lufta. Dekkene er som rittdekk å regne, men gir godt grep både i svinger, klatring og under bremsing.
I terreng der vi ikke trår på pedalene, men fokuserer på å treffe linjene og pumpe i mellom slagene og over kanter føles Epic EVO rask og fartssøkende. Den korte, faste vandringen gir mye fart igjen for hvert pump vi presser ned gjennom ramme og dekk. Med den lange senkepinnen i bunn er det god avstand til overrøret slik at vi lett kan la sykkelen følge terrenget over store kuler og ned bratte kanter, uten at vi trenger å gjøre annet enn å bøye armer og bein.
For norsk stisykling vil nok mange likevel oppleve at dekkene er litt for skjøre i steinete terreng. Vi fikk en real flenge i bakdekket på tredje testtur. Hadde det vært vår egen sykkel hadde vi unnet oss Specialized sin mer solide dekk-konstruksjon - GRID, bak.
Epic EVO har god plass til 29x2,4-tommers breie dekk, så du kan gjerne sette den opp med rene stidekk til daglig og hente frem de mer lettrullende dekkene den kommer levert med på godværsdager og når du ønsker å sykle ekstra fort i motbakkene.
Nedover setter vi pris på at Brain-funksjonen ikke lenger er montert på Epic EVO. Tidligere Brain-enheter kunne skrus helt av, men da er litt av poenget borte. Med Brain på bakdemperen opplevde vi at sykkelen knakk litt sammen i det Brain-terskelen ga etter. Uten Brain føles bakdempingen mer sømløs og forutsigbar og vi slipper enda en funksjon å forholde oss til. Pumping og satsing på hopp er også bedre og mer forutsigbart uten Brain-enheten som slår inn og ut.
Verdt å merke seg
Rock Shox-bakdemperen som kommer på Epic EVO Expert - RockShox SID-Luxe Select + har bryter for å låse av demperen lett tilgjengelig på selve demperen. Denne vris enkelt 180 grader for å åpne og lukke. Vi låste demperen på rene transportetapper på asfalt og fin grus.
Ønsker du å justere demperens returdemping må du frem med en 2,5 mm unbrako-nøkkel.
Her kunne Specialized ha scoret et par bonus-poeng hvis de hadde utstyrt det medfølgende SWAT-miniverktøyet med 2,5 mm akkurat til denne bruken. Ikke alle miniverktøy har 2,5 mm, så vær obs hvis du ønsker å justere returen på bakdemperen ute i skogen.
Epic EVO kommer satt opp med SRAMs nye standard-girøre. Dette er gode nyheter for alle som har opplevd at butikkene ikke klare å finne ut hvilket girøre du trenger, ei heller har det på lager.
Slike utbyttbare girører er viktigere enn noen gang, nå som bakgirene har blitt dyrere enn aldri før. Et utbyttbart girøre er konstruert for å gi etter før ditt svinedyre elektroniske bakgir gjør det. Kudos til Specialized for å gå for en, forhåpentligvis, lett tilgjengelig standarddel her.
Specialized skal også ha honnør for å konstruere nye Epic med gjenget krankhus. Dette gjør det enklere å bytte kranklager for folk flest, samtidig som det er mindre utsatt for knirk enn såkalte pressfit-lagre er.
Hva synes vi egentlig om Specialized Epic EVO Expert?
Specialized Epic EVO Expert er en stirakett av de sjeldne. Den har en geometri som virkelig gjør at du kan makse ut den vandringen du får. Den slake styrevinkelen, de store hjulene og den relativt lange frontramma gir ikke bare selvtillit og manøvrerbarhet nedover, de gir også god balanse og grep oppover.
Den lave rammevekten og totalvekten for sykkelen gjør at terrengklatre-KOMs på Strava kan være innen rekkevidde på denne sykkelen, hvis beina er gode nok.
Utfor så elsker vi den lynkjappe følelsen fra en så kortbeint sykkel med så tillitvekkende geometri. Både gaffel og ramme har solid stivhet og presisjon, noe de gode hjulene også følger opp på en god måte.
I lange slagete klatringer skulle vi ønske at bakhjulsopphenget på Epic var noe mer avansert. Vi opplever at andre produsenters multilink-oppheng gir hakket bedre grep og flyt oppover enn det vi får på Epic EVO. Likevel vil du oppleve at sykkelen er en supereffektiv klatrer når du treffer med lufttrykket i bakdemperen.
Utstyrspakka er, som alltid fra Specialized, nøye tilpasset sykkelens tiltenkte bruksområde. Bredt styre, god senkepinne med 150 mm vandring, gode og raske all-round-dekk og hensiktsmessig utveksling med 32-tenners krankdrev er på plass. De fine karbonhjulene er lette og solide, men vanligvis så trend-sensitive Specialized burde ha levert EVO-modellen med noe breiere felger. Felger med 30 mm innvendig bredde er i ferd med å bli standarden for progressive sti-racere og her burde Specialized ha vært med i front.
Til den høye prisen hadde vi forventet at Specialized ga oss en lettere X01-kassett og ikke GX-kassett. Vi forventer også styre i karbon og en gjevere krank til så mye penger - men ingen av disse tingene påvirker funksjonen annet enn at de senker vekta noen titalls gram.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.