Endringer hos Cannondale

Det er endringer på gang hos Cannondale. I samarbeid med karbonguruen Peter Denk har de utviklet en ny rå hardtail. Cannondale slutter også med alt som heter nedoversykler.

Sist oppdatert 7. juli 2009 kl 13.23
NY SJEF: Bjørnar har kommandoen, men Gunn-Rita er allerede godt i gang.
NY SJEF: Bjørnar har kommandoen, men Gunn-Rita er allerede godt i gang.

I stisykkelsegmentet erstattes Rize med to nye sykler, RZ 140 og RZ 120. RZ 140 er nesten identisk med tidligere Rize, men får noe mer vandring i front. RZ 120 legger seg imellom RZ 140 og rittfulldemperen Scalpel og vil ta over for maratonsykkelen Rush.

Terrengsykkel fikk en minitest av RZ 120 ved Gardasjøens steinete og bratte stier. Som navnet tilsier har sykkelen 120 mm vandring både foran og bak. Det føles derimot ofte som mye mer, spesielt når terrenget blir ekstra hårete.

Foran er det den lette, stive og ekstremt velfungerende Lefty Ultra 120 mm som står for fjæringen. Den nye gaffelen har fått en lockoutbryter kalt PopTop. PopTop er på ingen måte helt låst, men hindrer effektivt gynging samtidig som den reagerer ved store slag. Dette liker vi!

Bak er det et enkelt singlepivotoppheng, noe som holder vekten nede og stivheten oppe. Cannondale har brukt mye tid på den nøyaktige utformingen av linken, og konkludert med at den må være forskjellig for hver størrelse. Det bidrar til optimal fjæringsvei og faktiske 120 millimeter vandring selv på de minste størrelsene.

No More Gravity

For ikke lenge siden ble Cannondale kjøpt opp av Dorel, som fra før av eier tre av verdens mestselgende sykkelmerker; Schwinn, GT og Mongoose. Like etter oppkjøpet ble det opplyst om at Cannondale om ikke lenge vil flytte all produksjon av aluminiumsrammer fra USA til Taiwan. Nyheten om at Cannondale ikke lenger vil være ”Handmade in USA” skapte sterke reaksjoner i sykkelforum verden over.

Nå kommer Dorel med en nyhet som trolig vil skape enda flere opphetede debatter. For at Cannondale skal kunne fokusere fullt på det de er best på, nemlig effektive sykler for bruk både opp og ned, vil hele utfor- og freeridesegmentet overføres til Dorels andre merker. Modeller som Judge og Perp utgår fra og med neste år.

All-mountain-modellen Moto blir dermed Cannondales groveste redskap. Den vil for 2010-sesongen få ny link som gir lavere krank og slakkere styrevinkel.

Fruktbart samarbeid

For ett år siden innledet Cannondale et samarbeid med den tyske sykkeleksperten Peter Denk. Denk har jobbet i sykkelbransjen siden 1991 og er en av verdens ledende karboneksperter. Han er mest kjent for Scotts terrengsykler i det gjeve materialet, og da spesielt den superlette hardtailen Scale.

Mye tyder på at Denk nå i samarbeid med Dorels store team av ingeniører skal fornye hele modellinjen til Cannondale. Først ut var ritthardtailen Taurine. Resultatet er en hardtail som er 600 gram lettere enn sin nærmeste konkurrent, og trolig mye, mye raskere. Mer om revolusjonerende Cannondale Flash kommer senere.

Lefty for alle

Cannondale er trolig mest kjent for Lefty, dempergaffelen med kun ett ben. Lefty fyller ti år i år, og det feires med et adaptersett som gjør det mulig å ettermontere gaffelen på de aller fleste terrengsykkelrammer.

Nytt for 2010 er at ytterbeinene på aluminiumsmodellene nå støpes i en prosess og av en bit metall. Dette sparer 70 - 80 gram, og bringer vekten av den letteste alugaffelen til 1365 gram, 200 gram over tilsvarende karbongaffel.

Cannondale mener selv at Lefty er overlegen alle andre dempergafler på markedet, og mye tyder på at de har rett. Alle Leftygafler benytter nålelager istedenfor tradisjonelle foringer mellom innerbein og ytterbein, noe som gjør den mer følsom under alle forhold. I tillegg tillater èt gaffeilbein dem å bygge gaffelen både stivere og lettere.

Publisert 5. juli 2009 kl 00.00
Sist oppdatert 7. juli 2009 kl 13.23
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen