GT endrer alt

Gt fra California har hatt sine Force og Sensor-sykler i flere år nå. I 2014 er det helt nye kluter. Alt er endret, det meste tilsynelatende til det bedre.

Sist oppdatert: 18. juni 2013 kl 00.00
NY FORCE: GT satser på 650B-hjulstørrelsen på stisyklene i 2014. Karbonramme, nytt oppheng og helt ny geometri er også med. 150 mm vandring foran og bak.
NY FORCE: GT satser på 650B-hjulstørrelsen på stisyklene i 2014. Karbonramme, nytt oppheng og helt ny geometri er også med. 150 mm vandring foran og bak.
Lesetid: 3 minutter

Dorel Bicycle group som består av GT, Cannondale og Mongoose hyret inn den tyske ingeniørene og designeren Peter Denk for et par år siden. Denk er mest kjent for mannen bak Scotts karbonrammer og Genius-sykler og er nærmest genierklært i sykkelbransjen.  Denk gikk raskt i gang med syklene til Cannondale og kom fort opp med den nye Jekyll-sykkele med et oppheng likt det på Scott Genius, i tillegg til karbonrammene på Flash og Scalpel. Alle syklene ga Cannondale et realt løft.

Pangdebut i utforløypa

Nå har Denk lagt sitt hode i bløt for å revitalisere GTs fulldempede sykler. GT har hatt et unikt og velfungerende bakhjulsoppheng i mange år, men har hatt sine utfordringer med geometri og karbonkonstruksjoner. Denk lot ingenting stå urørt og har i første omgang bygget opp tre sykler for GT fra scratch. Først ut var utforsykkelen Fury. At den nye sykkelen fungerer vitner resultatene i årets første utforritt om. Gee Atherton og hans søster Rachel Atherton har vunnet begge verdenscuprittene denne sesongen på den nye sykkelen. Noe særlig bedre debut kan ikke en sykkel få.

Når det gjelder stisyklene Force og Sensor så har GT virkelig gått tilbake til tegnebrettet. Sensor har de tidligere hatt i modeller med både 26" og 29-tommers hjul, men nå blir det mellomstørrelsen 650b over hele linja. Den tidligere litt stusselige Sensor kommer nå med full karbonramme og med eksklusive utstyrspakker.

Også Force har fått sin brakdebut i internasjonal konkurransesykling. Den tredje Atherton, Dan Atherton brukte en prototype av sykkelen i sesongens første verdensserieritt i Enduro. Han og lagkamerat Martin Maes tok hver sin GT Force karbon til henholdsvis 5. og 4. plass i den tøffe konkurransen i Punta Ala i Italia.Artikkelen fortsetter etter videoklippet.

Gees vinnerrun fra Fort William: <iframe src="http://www.youtube.com/embed/4eYJmBL76L8" frameborder="0" width="425" height="350"></iframe>

Ny geometri

Peter Denk ville beholde fordelene med det gamle I-Drive-systemet. Med høyt svingpunkt som gjør at bakhjulet ruller lettere over hindringer. Men uten pedal-feedback - dette har vært I-Drive-systemets styrker. Men kompleksitet, vekt og lavere tyngdepunkt.

– Vi har laget overrøret så langt som mulig og kombinerer det med kort stem. Vi har også så lav krank og kort kjedestag som er hensiktsmessig, sier Denk om Force-sykkelen. Den har blitt utviklet i flere prototypestadier i samarbeid med Dan Atherton og er konstruert rundt et forenklet I-drive-lignende system med en spesial aluminiumslink som knyter det hele sammen. Denne er kaldsmidd, cnc-frest og så sveiset sammen av to deler for en stiv og lett vippearm.

 

De nye syklene vil bli vist frem på årets Utflukt som det aller første stedet i Europa der sluttbruker kan få en titt på de nye modellene. Vekter og priser er ikke klart ennå.

 

Se Gee Athertons hjelmkamerarun fra Fort William her.

GTs egne filmer om de nye syklene:

 

 

Publisert 18. juni 2013 kl 00.00
Sist oppdatert 18. juni 2013 kl 00.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen