Sporvalg, balanse og rå kraft

Noen motbakker er bratte som fy, og kanskje fulle av stein og røtter på akkurat feil steder.

Sist oppdatert 14. august 2014 kl 23.15
trening carl fredrik hagen
OPP OG FRAM: Carl Fredrik Hagen deler sine triks for å takle tøffe motbakker. Å få vekta opp og fram er avgjørende. Foto: Martin Haugo

Resultatet er at farten blir for lav og en må av sykkelen. Men slike bakker er ikke umulige. Med enkle triks blir bakken til en lek.

Nesten i hvert fall. Terrengproffen Carl Fredrik Hagen, som sykler for Team Oslo Sportslager, har syklet en motbakke eller fem, og vet godt hvor frustrerende det er når toppen er i sikte men farten ikke holder helt over kulen.

– Hvis du mister for mye fart, blir det vanskelig å komme gjennom et parti som er litt brattere enn resten, eller har litt flere hindringer, sier Hagen.

Men det finnes noen triks, og Hagen deler gjerne sine. Og nå er den perfekte tida for å trene inn teknikken før Birken, som går om to uker. 

Sporvalg og balanse
– Se om du kan gjøre litt andre sporvalg. Ofte kan det være alt som skal til, sier Hagen. Men det gjelder å jobbe aktivt med sykkelen, sier han.

– Tren på å balansere og lirke seg fram i lav fart, også der det ikke er bratt, foreslår Hagen.

– Jobbe med forhjulet, tren på å løfte forhjulet opp over hindringene og så dra med seg sykkelen gjennom.

Opp og fram
Dessuten er kroppsposisjonen viktig for å komme opp de bratte skrentene.

– Det er viktig å få all vekta framover, og virkelig ligge over styret med både overkroppen og hodet, forklarer Hagen.

– Du må fram med tyngden inn i bakken.

Gi F og full gass
Andre ganger er det rett og slett mer guffe som skal til.

– Bare gi på og tråkk maks av det du klarer, og se om du ikke kommer opp likevel, sier Hagen.

Publisert 14. august 2014 kl 23.16
Sist oppdatert 14. august 2014 kl 23.15
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen