Og etter lanseringen på elektronikkmessen i Las Vegas sist helg er verden overmoden for innretningen, sier Sondre Fossum og Jan Arild Svello i det norske selskapet Activetainment.

– Det gikk over all forventning. Vi hadde så stor pågang på messen i Las Vegas as det var kø på standen vår fra morgen til kveld, og vi måtte holde åpent i over en time etter egentlig stengetid slik at alle skulle få sjansen til å prøve, forteller Svello, som antyder at de hadde 200-300 demoer hver dag under hele messen.

Annonse

Activetainment, selskapet bak konseptnavnet Ebove, har brukt de siste par åra på å utvikle en sykkelsimulator som lar brukerne bevege seg og oppleve terrenget som om det var ekte vare.

– Vi i Activetainment har utviklet hva vi kaller "the world’s first interactive smart bike" forteller Fossum som jobber som produktutvikler i Activetainment.

Ebove-sykkelen er kompatibel med det meste av software og det virtuelle terrenget kan oppleves gjennom VR briller, nettbrett eller en TV skjerm der brukeren ser konkurrenter, samt alle typer treningsdata som fart, distanse, og så videre.

Grovt forenklet kan Ebove forklares slik: Tradisjonelle spinningsykler har motstand som eneste variabel. Du legger på tungt eller du spinner lett. Noen kommer med programmer som lar deg se video underveis, andre lar deg kun svette.

Men i bunn og grunn er det bare en ting du kan variere. Med Ebove må du gire, bremse, styre og balansere mens sykkelen beveger seg i takt med terrenget, og det hele gjøres via Bluetooth og trådløst nett. Brukeren skal kunne sykle alene eller mot andre, invitere og utfordre venner online, få sin treningsstatistikk eller dele øktene i sosiale medier.

Sykkelen har programmer for alle typer sykkeltrening enten det er banesykling, utfor, rundbane, sykkelkross eller landevei som frister. Og ja, du kan tryne om du ikke følger løypa. Da rister det skikkelig i sykkelen, men til forskjell fra virkeligheten er det bare selvtilliten og stoltheten som får seg en skrape.

Selv om responsen i følge de to har vært over all forventning, er det ennå noen måneder før sykkelen kommer på det ordinære markedet.

Activetainment åpner for forhåndsbestillinger i snarlig fremtid, og målet er å kunne levere de første syklene i løpet av 2015. Prisen vil de ikke ut med, men Svello, som er forretningsutvikler i Activetainment, antyder at de ikke har noe ønske om å prise seg ut av markedet.

– Vi ønsker å ligge på samme prisnivå som dagens high-end sykler, og der stopper sammenligningen. Du får et produkt som er langt bedre og mye mer enn dagens treningsapparater, sier Svello.

Svello legger til at de ikke har bestemt seg for endelig distribusjonskanal, men at de ser på og vurderer de ulike mulighetene før de går videre. Både nettdistribusjon, forhandlerdistribusjon, og en kombinasjon av de to er aktuelle scenarioer. Vi gleder oss til å følge dem videre.